kontakt för att ansluta kabel till tvåsidigt kretskort

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
leifs

kontakt för att ansluta kabel till tvåsidigt kretskort

Inlägg av leifs »

Hej,

Ett kretkort brann på min diskmaskin. Jag köpte ett nytt, men tyvärr ingick inte kontakten som också skadades och Electrolux säljer den inte längre. Tack för det! (3 år gammal maskin).

Jag jagar nu en kontakt som kan tryckas/skjutas fast på det dubbelsidiga kretskortet och fästa kablarna i. Det verkar vara en standard kontakt eftersom den har plats för 14 kablar, men bara 7 används.

Vet någon vad den här typen av kontakter heter så att jag kan söka på ELFA eller kanske annat ställe?

Tänk om jag kan få hjälp här!

Hälsningar
Leif
kretskort1.JPG
kretkort3.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: kontakt för att ansluta kabel till tvåsidigt kretskort

Inlägg av PeterH »

Brann också kontakten? Vore lättare med bild även på kontakten och inte bara det brända/nya kortet... Det är inte helt säkert det är standard för att inte alla kontakter är anslutna, det kan ju vara E-lux special men att den används till flera modeller. En lösning kan vara att fråga serviceverkstan om dom har någon skrotat maskin med den typen av kontakt som du kan få (eller byta mot en vetelängd :D )
leifs

Inlägg av leifs »

Tackar,

Jag lämnade kontakten hos serviceverkstaden (därav avsaknad av kort på just den). De skulle kolla i sina bilar och hålla ögonen öppna. Mycket hjälpsamma, men det känns inte så hoppfullt :-(

/Leif
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Ett mått på delning skulle underlätta, hur som helst kan du söka efter kantkontaktdon på elfa, de har några varianter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade helt enkelt lött dit kablarna. Nästa gång kortet brinner om 3 år är det ändå dags att byta maskin.
leifs

Inlägg av leifs »

Ett stort tack för hjälpen! Kablarna är fastlödda och det fungerade. Ny maskin och nytt märke vid nästa haveri :-)
Skriv svar