Lämplig strömkälla till cellplastskärare? - 1 PSU Stekt!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glenor

Lämplig strömkälla till cellplastskärare? - 1 PSU Stekt!

Inlägg av glenor »

Hej allesammans!

Jag ska skära till cellplast och tänkte göra mig en "hot wire cutter". (bild: http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... 35_f_1.jpg)
Verktyget kostar 400 (!!) kr och jag tänkte att det inte borde vara för avancerat att fabrikera med en bit motståndstråd (Konstantan) från conrad och en av alla dessa överblivna transformatorerna till diverse elektronik utrustning som ligger och skräpar?

Någon av er genier här kanske kan rekomendera en strömkälla som kommer att passa? Jag tror inte det här är en exakt vetenskap men jag vill inte att tråden ska brinna av eller endast bli jummen :oops:

Jag hade tänkt att använda 15 cm tråd från någon av dessa tre: 10 Ω/m, 63 Ω/m eller 100 Ω/m (25 ynka kronor).

http://shop.conrad.se/websale7/Motst%e5 ... 1d28f08/p1}
{md5/9baf896cc4e819ae88aa33c65100e3cc/md5}&cblink=%3C1%3E429066%3C/1%3E%3C2%3E429066%3C/2%3E%3C3%3E0%3C/3%3E

Rekomendationer mottages gladeligen! :)
Senast redigerad av glenor 8 september 2010, 02:29:43, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lämplig strömkälla till motståndstråd? ("hot wire cutter

Inlägg av danei »

Jag har testat att köra med en MAG svets. Bara att mata fram några meter tråd. Svetsen på lägsta effekt och köra på. Har man en svets kan det inte bli billigare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

ungefär så¨här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... w=previous
men med kraftigare trissa och ändra strömavkänningsmotståndet
Norpan

Inlägg av Norpan »

En ringkärna på en 20-100VA, och några meter 2,5mm2 kabel.
Linda på kanske 5 varv på ringkärnan och koppla din tråd till ändarna, släpp på 230 på trafon.
För kall tråd linda på mer, för varm tråd linda av.
Kan lyxas till med en dimmer om man hittar en som klarar reaktiva laster.
glenor

Inlägg av glenor »

Tack till alla som postat! :)
Dum som jag var hade jag inte tittat in på tillverkarens hemsida för det stod där att deras verktyg hade 9VAC, 1300mA utstyrka. Nu kommer jag ju inte ha exakt det materialet i tråden som dom har, men jag ska prova med en transformator som har 5V, 2000mA få se hur det går.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Norpan skrev:En ringkärna på en 20-100VA, och några meter 2,5mm2 kabel.
Linda på kanske 5 varv på ringkärnan och koppla din tråd till ändarna, släpp på 230 på trafon.
För kall tråd linda på mer, för varm tråd linda av.
Exakt så gjorde jag när jag skulle skära en massa frigolitremsor för att isolera en kompostbehållare (den var gjord så att insidan hade en massa längsgående "flänsar" så jag tryckte in frigolit mellan dem). Funkade perfekt. Man behöver ju inte ens linda av den vanliga sekundären (bättre att ha den kvar så man inte skadar isoleringen av primärsidan).

Vill man lyxa till kan man ju sätta dit en sockerbit och dra varje varv genom så den liksom blir omkopplingsbar mellan en massa olika spänningar.

Jag körde förresten inte ens med kanthaltråd utan vanlig simpel ståltråd.
Super7

Inlägg av Super7 »

Jag tog motståndet från en gammal bil, dvs. kupefläktens hastighetsreglering av äldre sort...
den tråden kan jag köra direkt på ett 12V 7Ah batteri. Det tar ca 5 sekunder så glöder tråden men sen när man skär cellplasten så blir tråden mörk igen när värmen försvinner...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

När jag pysslade med en cellplastskärare surfade jag runt en del och kunde konstatera följande rekommendation för riktigt bra resultat;

* Nikromtråd (nichrome wire)
* Effekten 1W per tum tråd

Sedan var det bara att räkna;

Total effekt = Effekt per tum tråd * längd i tum
Ström genom tråden = SQR(Total effekt / Trådens resistans)
Passande spänning = Trådens resistans / Ström genom tråden

Den skar som om det vore smör, utan att tråden glödde.

Edit: Passande spänning = Trådens resistans * Ström genom tråden ska det naturligtvis vara ja. Skulle bara kolla så alla hänger med :vissla:
Senast redigerad av korp 8 september 2010, 13:25:02, redigerad totalt 1 gång.
sneaky

Inlägg av sneaky »

När jag behövde skära lite frigolit så byggde även jag en sådan mackapär. Men, eftersom jag rent tekniskt ligger långt före de flesta här inne så valde jag en lite mer elegant och genomtänkt lösning. Jag använde nikromtråd mellan två krokodilklämmor och kopplade in AA-batterier tills det blev lagom varmt :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte att man måste ha någon form av spänning på tråden typ en fjäder eller liknande annars kommer den bli slak när den värms upp. Minns själv att jag i ungdomen körde med lövsågen som skärare, resultatet var att det luktade fasen och skärningen vart kass. Tog en kniv istället :vissla:

Jo bladet förvandlades till kack också.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vanligt hederligt bilbatteri och kanthaltråd har jag alltid kört med när jag har skurit ut mina "flygande vingar" ur styrofoam ("blåfriggo"). Bilbatteriet räcker för evigt! :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Elektor, AoE, hade ett projekt med en motståndstråd monterad i en lövsåg, en sån där med
stor "båge". Det kanske finns en länk till den tidningen som någon har? Jag tror jag har det
nummret men orkar inte kolla just nu.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Som barn hade jag Gröngölingsboken, tror det var del ett och två. Jag tror det kan ha varit i den jag såg en ritning på en enkel frigolitskärare.

Bild

Tre bitar träregel, förmodligen fyra spik, ett par gem, lite ledning och ett gammaldags 4,5 V batteri.
glenor

Inlägg av glenor »

Här har jag fått flera svar i tråden utan att jag märkt :doh:

Jag har nu knåpat ihop min cellplastskärare som ni kan se i bilden under (alla älskar väl bilder hehe).
Jag fick tag i nichrome tråd och det fungerar toppen! Den varken glöder eller slackar efter. Men jag har stekt en växelströms transformator på 11W redan :(

Bild

Nu har jag rotat fram en likströms transformator specad till 13.5V, 850mA och en maxtemp på 130 grader. Den fungerar också alla tiders, men även den blir sanslöst varm efter en minut. Så i hopp att kunna få den att överleva plockade jag ut transformatorn ur det helt oventilerade(!) plasthöljet och monterade det på en aluminiumskiva med en ordentlig 120mm fläkt i hopp om att den lever längre med kylning(?) Innan tog det väldigt lång tid innan transformatorn svalnade så det tog lång tid att jobba med verktyget (30sek användning, 10 minuter cooldown...), har inte testat nå mer efter monteringen på alu skivan, mer än att jag tog och mätte strömmen och spänningen vid last med multimetern och den rapporterar 3.3V och 3.7A (13.4V uppmätt olastad).

Men hur bör jag koppla fläkten?
Jag har satt fläkten parallellt med verktyget nu, så den snurrar på max olastad och knappt alls vid last. Lägger jag fläkten i serie är jag rädd att ta död på fläkten med tanke på den ström som går igenom verktyget, eller? Dessutom snurrar den då bara när jag har verktyget på istället... :? Vill ha ett "alltid på" läge :)

Bild
korp skrev:När jag pysslade med en cellplastskärare surfade jag runt en del och kunde konstatera följande rekommendation för riktigt bra resultat;

* Nikromtråd (nichrome wire)
* Effekten 1W per tum tråd

Sedan var det bara att räkna;

Total effekt = Effekt per tum tråd * längd i tum
Ström genom tråden = SQR(Total effekt / Trådens resistans)
Passande spänning = Trådens resistans / Ström genom tråden

Den skar som om det vore smör, utan att tråden glödde.
Tackar för tipset! Men något är galet i min uträkningen åtminstonde...
Jag har mätt tråden med multimetern och den säger 1 Ohm (24 swg NiChrome).

Effekt = 1W x 6 tum tråd= 6W
Ström = 6W / 1 Ohm = 6A
Spänning = 1 Ohm / 6A = 0,16V

Haha...vad har jag gjort för fel? Det låter galet :mrgreen:
Senast redigerad av glenor 8 september 2010, 02:55:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Lämplig strömkälla till cellplastskärare? - 1 PSU Stekt!

Inlägg av netrunner »

Välkommen till forumet.

Vi kanske kan börja med att konstatera att elsäkerheten lämnar ganska mycket att önska. Hoppas du har jordfelsbrytare i alla fall? Om inte så kan det vara en granska bra livförsäkring för ... typ 79kr? Kanske festa till med ett par handskar också? Brandsläckare finns?

Sen är din transformator så svag att du överbelastar den minst 10ggr ... så det är den som sätter gränsen inte tråden i skäraren.

Hade varit starkare så skulle den skicka 13,5V x 13,5A = 182W genom tråden.

Nu baxnar den vid 3.3V och 3.7A som du säger. Dvs ca 12W. Du kör med plattan i botten och använder topphastigheten som cruse-control. Kan finnas bättre sätt att fixa detta på.

Har du tex tillgång till kraftaggregatet från en gammal PC? Där finns det 3,3V att tillgå direkt så slipper du risken för att saker ska brinna upp.
Skriv svar