Här har jag fått flera svar i tråden utan att jag märkt
Jag har nu knåpat ihop min cellplastskärare som ni kan se i bilden under (alla älskar väl bilder hehe).
Jag fick tag i nichrome tråd och det fungerar toppen! Den varken glöder eller slackar efter. Men jag har stekt en växelströms transformator på 11W redan
Nu har jag rotat fram en likströms transformator specad till 13.5V, 850mA och en maxtemp på 130 grader. Den fungerar också alla tiders, men även den blir sanslöst varm efter en minut. Så i hopp att kunna få den att överleva plockade jag ut transformatorn ur det helt oventilerade(!) plasthöljet och monterade det på en aluminiumskiva med en ordentlig 120mm fläkt i hopp om att den lever längre med kylning(?) Innan tog det väldigt lång tid innan transformatorn svalnade så det tog lång tid att jobba med verktyget (30sek användning, 10 minuter cooldown...), har inte testat nå mer efter monteringen på alu skivan, mer än att jag tog och mätte strömmen och spänningen vid last med multimetern och den rapporterar 3.3V och 3.7A (13.4V uppmätt olastad).
Men hur bör jag koppla fläkten?
Jag har satt fläkten parallellt med verktyget nu, så den snurrar på max olastad och knappt alls vid last. Lägger jag fläkten i serie är jag rädd att ta död på fläkten med tanke på den ström som går igenom verktyget, eller? Dessutom snurrar den då bara när jag har verktyget på istället...

Vill ha ett "alltid på" läge
korp skrev:När jag pysslade med en cellplastskärare surfade jag runt en del och kunde konstatera följande rekommendation för riktigt bra resultat;
* Nikromtråd (nichrome wire)
* Effekten 1W per tum tråd
Sedan var det bara att räkna;
Total effekt = Effekt per tum tråd * längd i tum
Ström genom tråden = SQR(Total effekt / Trådens resistans)
Passande spänning = Trådens resistans / Ström genom tråden
Den skar som om det vore smör, utan att tråden glödde.
Tackar för tipset! Men något är galet i min uträkningen åtminstonde...
Jag har mätt tråden med multimetern och den säger 1 Ohm (24 swg NiChrome).
Effekt = 1W x 6 tum tråd= 6W
Ström = 6W / 1 Ohm = 6A
Spänning = 1 Ohm / 6A = 0,16V
Haha...vad har jag gjort för fel? Det låter galet