Jag har i alla fall fått den att upprätthålla förbränningen och gå av sig själv, och jag lär inte jobba något mer på den, så projektet får väl anses vara färdigt.
Det enda videoklipp jag har är från en kort demonstration för Civil Air Patrol i Wisconsin. Tyvärr var detta just efter att jag fått den att gå av sig själv för första gången, då jag i all iver lät den gå lite för varm och sabbade turbinen. På grund av det uppnår den inte tillräckligt högt varvtal för att fortsätta gå utan starthjälpen i detta videoklippet.
Vid andra uppstartsförsöket ser ni effekten av att inte ha en oljekylare. Tack vare viskositetsminskningen efter första körningen tar sig en liten mängd olja ut ur lagerhuset och in i turbinhuset, där den väntar på att förbrännas vid nästa uppstart.
Ber om ursäkt för den urdåliga videokvalitén, jag klippte bort en del olidligt skakiga bitar, varför sammanhanget kanske blev lidande. Ljudupptagningen är usel, titta på publiken för ledtrådar på när motorn faktiskt varvar upp litet.

I dessa bilderna är den nyputsad efter demonstrationen - annars hade rörböjen efter förbränningskammaren varit blånad av värmen. Den uppmärksamme ser säkert också att det inte verkar gå att öppna förbränningskammaren. I all hast innan demonstrationen hann jag inte göra färdigt en modifikation av bultarna för locket i änden (där tändstift och bränslemunstycke sitter), så jag svetsade dit det.
Jag hade inte tillgång till några snajsiga rörböjar eller dylikt material, så det blev till att svetsa ihop "bältdjur" av tårtbitssektioner ur rör för att göra böjar, tårtbitar ur plåt för reduceringen efter förbränningskammaren, osv. Sådant är alltid roligt.

Jag kör den på gasol, inte eftersom det är billigt, men eftersom det är enkelt.
Den stora tanken med pump längst ner är en hydraulenhet från en gaffeltruck, och används för oljematningen till lagret i turbon. Trycket justeras med bypassventil tillbaka till tanken.
Gasolflödet justeras med en nålventil som skruvas in i fästet i änden på förbränningskammaren. Efter att jag fick kläm på förbränningskammarens utformning var den tillräckligt sval utanpå för att inte smälta o-ringen i nålventilen eller slangen som är ansluter till den.
Tändtrafon är en 10kV oljebrännartrafo som driver ett vanligt tändstift.
Någon gång när asfalten blommar får jag nog tid och lust att bygga en ny. Då har jag förhoppningsvis tid att göra det ordentligt, samt kan dra nytta av lärdomar från detta försöket.