Turbojetmotor

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Turbojetmotor

Inlägg av maxxflow »

Sedan drygt ett halvår tillbaka har jag snickrat på detta projekt från och till. (Mer från än till, skall erkännas... :vissla: )
Jag har i alla fall fått den att upprätthålla förbränningen och gå av sig själv, och jag lär inte jobba något mer på den, så projektet får väl anses vara färdigt.

Det enda videoklipp jag har är från en kort demonstration för Civil Air Patrol i Wisconsin. Tyvärr var detta just efter att jag fått den att gå av sig själv för första gången, då jag i all iver lät den gå lite för varm och sabbade turbinen. På grund av det uppnår den inte tillräckligt högt varvtal för att fortsätta gå utan starthjälpen i detta videoklippet.

Vid andra uppstartsförsöket ser ni effekten av att inte ha en oljekylare. Tack vare viskositetsminskningen efter första körningen tar sig en liten mängd olja ut ur lagerhuset och in i turbinhuset, där den väntar på att förbrännas vid nästa uppstart.
Ber om ursäkt för den urdåliga videokvalitén, jag klippte bort en del olidligt skakiga bitar, varför sammanhanget kanske blev lidande. Ljudupptagningen är usel, titta på publiken för ledtrådar på när motorn faktiskt varvar upp litet.

Bild Bild Bild
I dessa bilderna är den nyputsad efter demonstrationen - annars hade rörböjen efter förbränningskammaren varit blånad av värmen. Den uppmärksamme ser säkert också att det inte verkar gå att öppna förbränningskammaren. I all hast innan demonstrationen hann jag inte göra färdigt en modifikation av bultarna för locket i änden (där tändstift och bränslemunstycke sitter), så jag svetsade dit det.

Jag hade inte tillgång till några snajsiga rörböjar eller dylikt material, så det blev till att svetsa ihop "bältdjur" av tårtbitssektioner ur rör för att göra böjar, tårtbitar ur plåt för reduceringen efter förbränningskammaren, osv. Sådant är alltid roligt. :)
Jag kör den på gasol, inte eftersom det är billigt, men eftersom det är enkelt.
Den stora tanken med pump längst ner är en hydraulenhet från en gaffeltruck, och används för oljematningen till lagret i turbon. Trycket justeras med bypassventil tillbaka till tanken.
Gasolflödet justeras med en nålventil som skruvas in i fästet i änden på förbränningskammaren. Efter att jag fick kläm på förbränningskammarens utformning var den tillräckligt sval utanpå för att inte smälta o-ringen i nålventilen eller slangen som är ansluter till den.
Tändtrafon är en 10kV oljebrännartrafo som driver ett vanligt tändstift.

Någon gång när asfalten blommar får jag nog tid och lust att bygga en ny. Då har jag förhoppningsvis tid att göra det ordentligt, samt kan dra nytta av lärdomar från detta försöket.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Turbojetmotor

Inlägg av Fräsen »

Hm... verkar intressant men turbinen verkar vara eldriven vad jag kan se. Försökte kolla på publikens reaktioner osv. och upptäckte att de (åtminstone hon med kamera i hand) verkade fota helt andra saker än turbinen... Så ange gärna vid vilken tidpunkt som det hela "går av sig självt" i videon.

Har heller inte hängt med i forumet så väl att jag förstår varför du demonstrerar denna maskin för "Civil Air Patrol i Wisconsin" Du bor i Sverige annars?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Re: Turbojetmotor

Inlägg av maxxflow »

Den är mycket riktigt "eldriven" i videon, som jag sade så gick den inte av sig själv vid det tillfället. Utan lövblåsen ansluten så hade (den trasiga) turbinen inte orkat hålla maskineriet igång - den hade då varvat ner, och oförbränd gasol hade nått utblåset och förbränts i en stor gul flamma.
Anledningen till demonstrationen på en sådan udda plats är att jag bor här sedan en tid, för att snart återvända till hemlandet.
Killen som pratade efter mig har doktorerat i fysik. En som styr och ställer i CAP försökte övertala honom att hålla ett föredrag för ungdomarna. Efter att han dessutom råkat nämna att han känner mig och att jag bygger en jetmotor, så lät han sig övertalas. Jag talade om för dem att motorn inte varken fungerande eller var presentabel, men med hänsyn till scheman så bestämde vi ändå att visa vad som fanns.
Så, där har du hela historien.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Turbojetmotor

Inlägg av squiz3r »

Riktigt coolt! Men den stora frågan, har du bytt turbinen nu så att den fungerar? I så fall får du genast gå ut och göra en ny film!! :mrgreen:
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Re: Turbojetmotor

Inlägg av maxxflow »

Tyvarr inte. Jag har ingen ny turbin, och inga pengar att kopa en for. (De ar dyra...)
Jag har nagra krokar ute hos vanner som, med lite tur, kanske kan hitta en som passar i deras egna skrothogar.
Kompressorhjulet har en "disk" pa ena sidan med samma radie som bladtopparna. Det vore ju trevligt om turbinen ocksa var av en liknande konstruktion, det tycker jag borde gora den mindre kanslig for sadana skador.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12480
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Turbojetmotor

Inlägg av Electricguy »

snyggt bygge maxxflow! hoppas du får fart på den igen! :)

inspiration:
Skriv svar