Nu när det blir mer och mer eldrivning i personbilar och det blir 400Volt och 300 Ampere i en personbil, hur kommer dagens bilmekaniker hantera det.
Tänker på t.ex. Nissen bilverkstad med kontoret på fickan?
Hur kommer det bli med elsäkerheten.
Vad händer t.ex i en krock.
Har sett Volvos lösning med typ av "airbag" som är kopplad via en kraftig kontaktor som bryter strömmen....men ändå.
DC ger inga EMC-störningar. Det finns annars EMC-regler, dels vad bilelektronik ska klara ifråga om störningar utifrån och dels hur mycket strålning bilelektroniken får ge ifrån sig.
Relä för höga DC strömmar funkar dåligt. Bättre med halvledare, eller kanske allra helst en kapsel med laddning som kapar ledningen.
Och det har ju hänt att folk brunnit inne i bilar pga bensin. Så visst el har sina sidor, men det har bensin också. Kanske att bilar som går på rapsolja klarar olyckor bra. Eller vätgas som är bundet i metallspån.
Jag vet ju att när volvo placerade sina batterier i kofferten och i början använde karossen som jord hade dom höga värden vad gäller EMC så dom var tvugna att dra en separat jordkabel fram till motorn, det var därför jag undrade