Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av PTC »

Nu när det blir mer och mer eldrivning i personbilar och det blir 400Volt och 300 Ampere i en personbil, hur kommer dagens bilmekaniker hantera det.
Tänker på t.ex. Nissen bilverkstad med kontoret på fickan?

Hur kommer det bli med elsäkerheten.

Vad händer t.ex i en krock. :humm:

Har sett Volvos lösning med typ av "airbag" som är kopplad via en kraftig kontaktor som bryter strömmen....men ändå.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4080
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av maDa »

En saftig kortslutning i batteripacket vid en krock kan det ju hända en del otrevligheter med.
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av PTC »

Är det ingen fara med alla EMC fält
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 35465
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DC ger inga EMC-störningar. Det finns annars EMC-regler, dels vad bilelektronik ska klara ifråga om störningar utifrån och dels hur mycket strålning bilelektroniken får ge ifrån sig.
bearing
Inlägg: 11687
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av bearing »

Vad menar du med att DC inte ger EMC?

I en 400V-elbil sitter antagligen en stor växelriktare mellan batteriet och motorn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 35465
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bortsåg från AC-pryttlar.
Mindmapper
Inlägg: 7231
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av Mindmapper »

DC i form av switchade nätdelar och PWM-styrningar är riktigt duktiga på att ge störningar.
eqlazer
Inlägg: 923
Blev medlem: 22 september 2007, 13:53:45
Ort: Göteborg

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av eqlazer »

Kraven på EMC finns ju som soundbrigade säger kvar, bara för att det blir mer knepig elektronik i bilarna så släpper man ju inte på alla krav.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av blueint »

Hög ström = Magnetfält som går igenom det mesta.

Relä för höga DC strömmar funkar dåligt. Bättre med halvledare, eller kanske allra helst en kapsel med laddning som kapar ledningen.

Och det har ju hänt att folk brunnit inne i bilar pga bensin. Så visst el har sina sidor, men det har bensin också. Kanske att bilar som går på rapsolja klarar olyckor bra. Eller vätgas som är bundet i metallspån.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av laban12 »

När jag läste rubriken trodde jag att det var dags för ett slutstegsbygge! ;)
PTC
Inlägg: 2337
Blev medlem: 11 juni 2009, 20:04:12
Ort: Skövde

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av PTC »

Jag vet ju att när volvo placerade sina batterier i kofferten och i början använde karossen som jord hade dom höga värden vad gäller EMC så dom var tvugna att dra en separat jordkabel fram till motorn, det var därför jag undrade :humm:
jonas2307
Inlägg: 481
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av jonas2307 »

Hm, var det inte så att det blev ståhej i pressen angående magnetfälet som skapades runt plus-kabeln som går från skuffen till motorn?

Jord i chassiet har ju alla bilar...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 21600
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av 4kTRB »

Det blir väl till att klistra en stor gul dekal med blixt på
rutorna. Typ de har runt elledningarna till tågen.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5973
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av orvar-e »

.... så folk vet att den där kärran ska vi inte krocka med, för då minsan händer det otrevligheter. :D
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 21600
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil

Inlägg av 4kTRB »

Och så alltid en hand på ryggen när man kör...

Hur går det när blixten slår ned i bilen?
Bilen kommer se ut som en engångsgrill?
Skriv svar