Komparatorkoppling, hjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Komparatorkoppling, hjälp?

Inlägg av MNorrgren »

Hej
Sitter till mitt projekt med ljudstyrning.

Vad jag vill åstakomma är att när nivån, signalen från en operationsförstärkare går över en viss nivå ska komparatorn leda, och bara släppa genom de signaler som är högre än en viss nivå, reglerbar med pot.

Så en fråga här: Kommer denna uppkoppligen fungera alls??
Om inte, vad ska ändras?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Komparatorkoppling, hjälp?

Inlägg av Icecap »

När spänningsnivån på ingången stiger över ett visst nivå slås LED'n av. För mig verkar det vara motsatsen du vill uppnå och detta kan uppnås vid att kasta om på - & - ingångarna.

Men hela konstruktionen tycker jag verkar lite konstig, jag hade heller valde en rail-2-rail op-amp, dämpat insignalen så att den helt säkert inte kunde bli för stor och sedan haft potentiometern på referensen men det är jag det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När du säger "och bara släppa genom de signaler som är högre än en viss nivå"
så stämmer det inte riktigt överens med en komparator som ju har en, så att säga,
digital utgång, hög/låg eller hur man vill se det. Jag tolkar en "signal" som något annat,
oftast något analogt. Så vad menar du med att "släppa igenom de signaler" ?
Eller mer konkret just "släppa igenom" ?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ursäkta dåligt uttryck. Jag menar självklart att den ska gå hög, när insignalen överstiger den fasta referensspänningen.

Har annars ett annat förslag på hur detta kan lösas. Kanske är detta en bättre lösning på problemet?

Bild
Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag hade gjort så som du ritat i sista exemplet, men jag hade skippat R2 om det inte finns en bra anledning till den: Det kan ju finnas ju många bra anledningar om du inte måste komma upp i 12 volt i referensen - då blir det lättare att justera R1. Sätter du dessutom ett motstånd mellan R1 och GND kan du minska området ännu mer.

Det här fungerar ju förutsatt att din 12V matning är stabil och inte varierar. För i så fall kommer referensen att följa efter och utsignalen hoppar upp och ner i takt med matningens variation. Om detta kan vara ett problem bör du skapa en annan referens med hjälp av t.ex. en TL431 (se sid 14 i databladet).

En annan sak som man gärna vill ha i en komparatorkoppling är en hysteres - dvs schmitt trigger - eller positiv återmatning. Då hoppar inte utsignalen vilt upp och ner om insignalen råkar vara precis på gränsen (det finns alltid lite brus som stör)... Det gör du med en ganska lågohmig resistor (kanske 1k) på ingången och en resistor mellan utgång och ingång som är mycket större.

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, nä kan nog hoppa över R2 som du säger. Får testa helt enkelt om det behövs eller inte. Tror inte jag behöver ha den där. Kommer ändå inte ändra inställningen på den poten, men måste ha den där för att justera det nu i början.

Mm, funderar på positiv återkoppling också när du säger det. Ska nog lägga till det och koppla upp det och testa. Tackar!
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

behöver du inte an pull-up till lm339?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nytt schema och layout med återkoppling.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och jag hoppas att du har ritat en 741'a som "generic op-amp" då en 741'a inte fungerar något vidare vid nivåer nära matningen och utgången inte heller kan komma närmre än ett par volt ifrån matningen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

741:an 2N3055 NE555 är väl kretsar som inte går att utrota TROTS att det är 20-30 år sedan det fanns grejor som som är mycket bättre.

Protte
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tog bara den för att jag hittade en i lådan med OP. Men kanske kan ersätta den med en TL082 istället om den är bättre lämpad för ändamålet?
Jo 741:an har ju några år på nacken men...

Sen så spelar det inte så stor roll på utsignalen... det den ska driva är en sådan, så det är inte så stora krav: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,257500000
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

TL082 är en dubbel så du får ju ändra lite på layouten.
TL 082 verkar vara rail to rail på ingångarna
och bara tappa 3V utgångssving vid 1,2 mA belastning.
Så den verkar bättre, se bara upp med typen av belastnin så den verkligen ger riktiga och rätta nivåer på utsignalen

Snabb är den och ska inte hänga sig vid extrema insignaler.
(Latch up är det något som förkommit på någon krets de senaste 30 åren, har för mig att 709 var besvärlig)

Protte
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Oj ursäkta... Det ska självklart vara TL081 eller TL071 som är single-OP.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ser bra ut.

Hur var det med insignalen - den kom från utgången på en OP? (Så man vet att utsignalen har låg impedans)
Och ungefär vid vilken spänning ska komparatorn slå om? (så att OP:n garanterat klarar den nivån?)
Och hur stor är belastningen på utgången - ska du hänga på en lysdiod också så räkna med den strömmen (så att OP:n garanterat orkar driva)
(du behöver inte svara på dessa frågor här, men så att du tänker på det)

TL081 verkar ju klara upp till 40mA på utgången, så den klarar väl det mesta.

Nu ska jag vara lite jobbig och ställa kluriga frågor till er som är OP-gurus här:

Skulle vara intressant om någon van databladsläsare förklarar "output voltage swing" (databladet sidan 4) - det står att vcc är +/- 15 volt och output swing är t.ex. min 12 volt (typ 13.5V) vid 10k belastning ... jag antar att de menar +/- 12(13.5) volt och att man kan räkna ungefär med att det är samma dropout vid lägre matningsspänning? I så fall är drop-out som mest 3 volt, både från minus och från plus: Så vid 12 volt enkel matning så kan man inte lita på större omfång än +3v till +9 volt, fast "typ" är 1.5V drop så det blir antagligen ca +1.5 till +10.5 volt? Har jag rätt?

Sedan, om man kollar figur 8 på sidan 6 Vid en matning på +/- 6 volt (vilket är fallet i den här tråden) ligger "output swing" på ca 10 volt vid 10k belastning. Men "Maximum peak-to-peak output voltage" betyder väl att det bara blir 1 volt "över" till GND och VCC, så att swinget kommer att gå från +1 till +11 volt i förhållande till GND=minusmatningen?

Men "maximum" här kan jag tolka på två sätt: (A) antingen att kretsen i undantagsfall (max) kan ge detta swing om man får tag på en värsting och vid optimal temperatur osv..., eller så menar de att (B) kretsen i normalfallet garanterat kan ge ut ett maximalt swing på 10 volt. Tycker det kan uppstå vissa tolkningsproblem här: Men eftersom jag har typvärdet på sidan 4 att jämföra med så verkar det ju vara (A) som gäller... :humm:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja precis. insignalen kommer från en OP, mic-förstärkare med efterföjande förstärkarsteg i OP. Så det är ca 5 volt, logikspänning. Japp, kommer driva en lysdiod också, men som du säger så klarar TL081 40 mA, jag kommer dessutom strömbegränsa lysdioden till ca 5 mA, det lyser för starkt annars, blir bländad av ljuset. Mest för en indikering när den "triggar". Kommer sedan dock att ha en trissa som kommer att driva halvledarrelät.
Men sånt är alltid bra att bekräfta så tänker på allt, tackar!
Skriv svar