Ser bra ut.
Hur var det med insignalen - den kom från utgången på en OP?
(Så man vet att utsignalen har låg impedans)
Och ungefär vid vilken spänning ska komparatorn slå om?
(så att OP:n garanterat klarar den nivån?)
Och hur stor är belastningen på utgången - ska du hänga på en lysdiod också så räkna med den strömmen
(så att OP:n garanterat orkar driva)
(du behöver inte svara på dessa frågor här, men så att du tänker på det)
TL081 verkar ju klara upp till 40mA på utgången, så den klarar väl det mesta.
Nu ska jag vara lite jobbig och ställa kluriga frågor till er som är OP-gurus här:
Skulle vara intressant om någon van databladsläsare förklarar
"output voltage swing" (databladet sidan 4) - det står att vcc är +/- 15 volt och output swing är t.ex. min 12 volt (typ 13.5V)
vid 10k belastning ... jag antar att de menar +/- 12(13.5) volt och att man kan räkna ungefär med att det är samma dropout vid lägre matningsspänning? I så fall är drop-out som mest 3 volt, både från minus och från plus: Så vid 12 volt enkel matning så kan man inte lita på större omfång än +3v till +9 volt, fast "typ" är 1.5V drop så det blir antagligen ca +1.5 till +10.5 volt? Har jag rätt?
Sedan, om man kollar
figur 8 på sidan 6 Vid en matning på +/- 6 volt (vilket är fallet i den här tråden) ligger "output swing" på ca 10 volt vid 10k belastning. Men "Maximum peak-to-peak output voltage" betyder väl att det bara blir 1 volt "över" till GND och VCC, så att swinget kommer att gå från +1 till +11 volt i förhållande till GND=minusmatningen?
Men "maximum" här kan jag tolka på två sätt:
(A) antingen att kretsen i undantagsfall (max) kan ge detta swing om man får tag på en värsting och vid optimal temperatur osv..., eller så menar de att
(B) kretsen i
normalfallet garanterat kan ge ut ett maximalt swing på 10 volt. Tycker det kan uppstå vissa tolkningsproblem här: Men eftersom jag har typvärdet på sidan 4 att jämföra med så verkar det ju vara (A) som gäller...