har jag rätt vippa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrowStudio

har jag rätt vippa?

Inlägg av CrowStudio »

Jag håller på att bygga ett avfyrningssystem för pyroteknik och behöver att en lysdiod ska slås av efter att man tryckt på en knapp, ska försöka förklara lite närmare:
Har googlat en massa och ser snart i kors men tror att jag kommit fram till att jag ska ha en "gated D-latch" (vad heter den på svenska?)
Syfte med vippan är att när jag slagit till den 3-poliga vipp-strömbrytaren till det övre läget (armerat läge), se schema,
Bild
så ska den röda lysdioden (sitter på pin 2) tändas för att visa att pjäsen (tändpärlan) är armerad.
När jag ska skjuta av pjäsen, genom att först hålla ned "död-mans-grepp" och sen trycka på avfyrningsknappen, så ska dioden slockna för att indikera att den är avfyrad.
Så långt är det väl relativt enkelt (tror jag), genom pulsen från avfyrningsknappen så borde pin 2 gå låg och dioden slockna.

Nu kommer vi till det knepiga som jag inte förstår(om jag förstår nått!):
När jag sen slår om vipp-strömbrytaren till det nedre läget (säkrat läge) och slår tillbaka till det övre läget, kommer den fortfarande att vara av (låg) då eller kommer den att lysa igen (vilket jag hoppas på)?

Sorry att jag inte vet hur man ritar symbolerna för switcharna men ni fattar nog. Har inte skrivit ut några värden men dom är väl inte så relevanta just nu, det är hur vippan funkar som är viktigt.
Hänger ni med? Lite svårt att förklara, men ni får väl fråga om ni inte förstår! ;-)

*edit* Det är en 4013B i schemat *edit*
E/C = pin3
D = pin5
Q = pin1
Q = pin2

Kod: Markera allt

D-latch truth table
E/C       D          Q          Q         Comment
0          X          Qprev    Qprev    No change
1          0           0          1          Reset
1          1           1          0          Set
Senast redigerad av CrowStudio 9 april 2010, 12:57:22, redigerad totalt 2 gånger.
slft

Re: har jag rätt vippa?

Inlägg av slft »

en pyrotekniker berättade för mig att man kan dra 20mA genom tändsattsen utan att den utlöses

är det så (har inte provat själv) blir kopplingen enkel

+-dödmansgrepp-----motstånd min 560ohm vid 12 v----lysdiod-------avfyring-------jord
l l
-----------avfyringsknapp-------------------

så länge tändsattsen är hel lyser dioden (om dödmansgreppet är på)

//Ola
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Hej Ola!
Det är helt korrekt det du skriver (kollar du på testknappen så är den typ kopplad så), tändpärlan behöver 300mA för att gå av.
Men, det finnas alltid ett men ;-)
Jag vill att dioden ska tändas när man slår över till armerat läge för att visa på att pjäsen är skjutklar, skulle jag skicka den om än lilla strömmen genom tändpärlan en längre tid så kan den bli utmattad och sluta fungera. Det är där för som jag vill köra dioden på en "separat krets" som inte går direkt genom tändpärlan.

När man är på inspelning kan man få klartecken, trots att man har sagt att man inte vill koppla upp sig förrens det är dags, och ändå få vänta 5-20min innan man får skjuta.

Tack ändå!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man kan alltid krångla till det, jag har inte riktigt förstått ritningen så jag gjorde en egen
Bild

Kan det vara något ?

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tyristorer är grejer jag sällan jobbar med. Jag brukar glömma att de existerar!
Men - vilken tyristor passar för 1.5 - 3 volt / 5-25 mA ?

Tyvärr var det översta schemat för svårläst för mig, kunde inte se vad det stod eller hur symbolerna såg ut.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ni kan ju gå in på ELFA:s nya, halvledare-tyristorer och välja framström 0,8 A så finns 12 att välja på

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Det där med tyristor verkar ju helt fantastiskt bra, tror det funkar! :-)
Ursäkta det otydliga schemat, är gjort i paint ;-)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det har ingen betydelse vad du gör schemat i för prog (mitt är gjort i Apple Works), genom att läsa och göra schema (övning) så kan man få det mera lättläst (in från vänster, ut till höger)

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Du har en poäng där, mina scheman brukar vara snyggare, men detta är ett ihophafsat, visste inte hur det skulle vara från början, saker kom till och togs bort.
Jag ska göra ett ordentligt när jag tänkt klart. Man kan alltid ursäkta sig ;-)
När vi ändå pratar om det, funkar det att göra swtichar på det viset jag gjort, har inte lyckats hitta några bra symboler på nätet för t.ex. 3-polig vipp-strömbrytare eller 2-polig skjut-strömbrytare, några tips?

Tack för hjälpen och kritiken! :-)
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Hmm, om jag fattat rätt hur en tyristor fungerar så börjar den väl leda när den får en positiv puls och dessförinnan är den icke ledande, eller?
Jag skulle ju behöva att den gör tvärt om, alltså när den får pulsen så ska den sluta leda.

För att vi inte ska missförstå varandra förklara funktionen som jag behöver en gång till:
När jag slår på strömbrytaren så ska en lysdiod tändas för att indikera "armerat läge", när man sen skjuter av pjäsen så ska den slockna för att indikera att den blivit avfyrad.
Sen när man slår från "armerat läge" (bryter huvudströmmen) så ska den åter gå till normalläge, alltså att dioden lyser när jag switchar tillbaka till "armerat läge".

Vistst gör väl tyristorn detta fast tvärt om, eller är det bara jag som är dum igen? ;-)

Tusen tack för era svar och go helg!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jo, men som du ser så har protte parallellkopplat lysdioden med tyristorn - det betyder att när tyristorn inte leder, så gåt strömmen genom lysdioden. Sedan, när tyristorn triggats, då leds all ström genom den istället för lysdioden (eftersom spänningsfallet över den tända tyristorn är lägre än över en lysdiod) och lysdioden slocknar. Det är alltså en inverterande funktion. Enda nackdelen är kanske om det hela går på batteri och du ska vänta i flera timmar, att varje tyristor kommer att dra omkring 20 mA så länge huvudströmmen är påslagen.

En annan idé jag hade: vet inte om det scenariot kan inträffa, men anta att du skjuter av ett par "gubbar" och sedan tar en paus och slår av huvudstömmen. Då har du inget "minne" som visar att dessa redan är avskjutna - du kan fortfarande "armera" dessa, men blir besviken när du sedan ska skjuta av dem (igen). Så min tanke var att du kan leda en mycket liten ström (0.1 mA) genom tändahattarna som du leder till en transistor som signalerar status genom en lysdiod som betyder "apterad". Men det kanske är onödigt?
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Aha, jag förstår! Vilken trevlig lite komponent den där tyristorn verkar vara :-)
Alla tankar är intressanta jesse ;-) men det scenariot inträffar aldrig, åtminstone inte vad jag har erfarit eller med så få kanaler.

Tack så jättemycket!
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Måste bara säga, faan vad jag älskar detta forumet!
Man får till gång till så mycket kunskap här, gillar att inte allt serveras på silverfat, tycker man lär sig bra då, lite hjälp mycket hjärnarbete! :D

Heja er!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man kan lägga ett relativt högohmigt motstånd över endera testknappen eller dödman och avfyring, OM det inte finns någon tändpärla så triggar tyristorn direkt, behövs bara 0,2 mA för att trigga tyristorn.
MEN sätt en 0,1µF kondensator mellan "GND" och gate på tyristorn så den inte tjuvtriggar.

Sedan med schema, mina ritningar görs som med papper och penna av rektanglar streck och cirklar, inget hittat på nätet (varför ska allt måsta sökas och finnas på nätet???)(gör själv)

Protte
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Menar du till vänster om endera knapparna som du nämner i ditt schema? Detta gör alltså att om man inte kopplat in en pjäs så tänds lysdioden inte, förstår jag dig rätt då?
Om jag hänger med så är det ju en fantastiskt bra idé! :-)

Jo, det där med att söka på nätet för minsta lilla är väl en skad för oss internet generationer ;-)
Är det en okej symbol för en 3-polig switch tycker du, alltså är det tydligt att det är den typen av switch?
Skriv svar