Har googlat en massa och ser snart i kors men tror att jag kommit fram till att jag ska ha en "gated D-latch" (vad heter den på svenska?)
Syfte med vippan är att när jag slagit till den 3-poliga vipp-strömbrytaren till det övre läget (armerat läge), se schema,

så ska den röda lysdioden (sitter på pin 2) tändas för att visa att pjäsen (tändpärlan) är armerad.
När jag ska skjuta av pjäsen, genom att först hålla ned "död-mans-grepp" och sen trycka på avfyrningsknappen, så ska dioden slockna för att indikera att den är avfyrad.
Så långt är det väl relativt enkelt (tror jag), genom pulsen från avfyrningsknappen så borde pin 2 gå låg och dioden slockna.
Nu kommer vi till det knepiga som jag inte förstår(om jag förstår nått!):
När jag sen slår om vipp-strömbrytaren till det nedre läget (säkrat läge) och slår tillbaka till det övre läget, kommer den fortfarande att vara av (låg) då eller kommer den att lysa igen (vilket jag hoppas på)?
Sorry att jag inte vet hur man ritar symbolerna för switcharna men ni fattar nog. Har inte skrivit ut några värden men dom är väl inte så relevanta just nu, det är hur vippan funkar som är viktigt.
Hänger ni med? Lite svårt att förklara, men ni får väl fråga om ni inte förstår!
*edit* Det är en 4013B i schemat *edit*
E/C = pin3
D = pin5
Q = pin1
Q = pin2
Kod: Markera allt
D-latch truth table
E/C D Q Q Comment
0 X Qprev Qprev No change
1 0 0 1 Reset
1 1 1 0 Set