Laddregulator för båt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Laddregulator för båt

Inlägg av bonecrime »

Båtsäsongen börjar ju som bekant närma sig, och en jobbarkompis har bett mig om hjälp med att fixa en laddregulator till hans båt. Det är en vanlig utombordare med, som jag förstår det, laddspole i svänghjulet. Jag har tidigare hjälpt honom att fixa likriktare till den. Men det är så att han har ett litet fjompigt MC batteri som han är rädd för att det överladdas. Så därför vill han som sagt ha en regulator till det hela.

Så hur löser man bäst en sådan laddreglering? Jag är inte sådär jättehemma på det här med blybatterier.

Jag har en fungerande krets på en labbplatta, men jag tror inte att det är en så bra lösning. Funktionen på den är att om batterispänningen är under en viss nivå, säg 13,5V så slår den till ett relä så att batteriet laddas. Och när spänningen når en övre nivå, runt 13,8V kanske, så slås laddningen av igen. Dessutom är den gjord med op-förstärkare, vilket kanske inte är optimalt i en sådan miljö... :vissla:
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Laddregulator för båt

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet kortsluter man dessa magnetspoler för att styra effekten ut. Menar att det beror på att det ger minst motstånd i motorn och TRIAC'en blir ju knappast varm heller.

Så jag hade alltså gjort en regulator som trigger en TRIAC när spänningen över ackumulatorn överstiger 13,8V, på detta vis kommer den att laddas så bra det går vid varje körning utan att det blir besvärligt.

Efter TRIAC'en kommer sedan diodbryggan och med en extra diodbrygga (liten bara) kan du se till att elektroniken som styr inte drar batteri vid stillestånd.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Ja det låter ju helt klart som en vettigare lösning än min. Och så får jag anledning att lära mig lite om och experimentera med triacar. Yay!
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Jag ringde och snackade med killen som har motorn nu, och i papprena som han fick med så står det inget om maxström som spolen levererar. Däremot står det att den ska vara avsäkrad med 15A.

Så jag känner mig lite orolig för tanken att kortsluta den innan jag vet att den faktiskt klarar av att bli kortsluten. Vore inte så kul om det slutade med att man eldar upp den för honom... Motorn det rör sig om är en kinesmotor, en Tohatsu 25C3. Har sökt runt på nätet men inte hittat nått ännu angående detta. Och kontaktinformation är det snålt med...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Permamentmagnetgeneratorer rusar inte i ström om de kortsluts (till skillnad från att kortsluta transformatorer kopplad till elnätet - som jag förmodar att du tänker på.) - de fungerar som strömgenerator och strömmen bestäms helt av hur stark permamentmagneten är på motorns rotor.

Är generator något så när korrekt dimensionerad så skall den tåla att gå kortsluten konstant utan att lindningarna blir speciellt mycket varmare än själva motorn.

Alla permamentmagnetgeneratorer med lite högre effekt och som skall ladda batteri regleras genom att kortslutas på periodbasis eller hela tiden ligger på sin strömgräns - allt annat är 'vansinne', drar både effekt från motorn och man måste hantera höga spänningar och effekter. Små generatorer ala mopeder/crossmotorcykel kan man lösa genom att ha en 'effekt-zenerdiod' som börja leda när spänningen går över 14 Volt över batteriet. - dvs generatorns spänning regleras genom att hela tiden ligga på sin strömgräns - men sådan lösning kan bara hantera några få ampere då då all överbliven ström som generatorn genererar och inte tas upp av lasten eller batteriet måste brännas av till värme - och är man tex. över 3 ampere * 13.8 Volt = 41.4 Watt så börja det bli problematiskt med kylningen av zenerdioden.

Det finns gamla trådar om detta på EF som detta: http://elektronikforumet.com/forum/view ... a&start=90 - och du har schema på femte inlägget av bearing.

Den är iofs. gjord för 3-fas men för enfasmaskin så räcker det att bara bestycka och använda en gren för detta (någon av J1, J2 eller J3).

Ett sätt att kolla hur mycket ström generatorn ger är att med tex tångampermeter efter likritarbrygga kortsluta direkt mot jord (utan batteri inkopplad) och köra motorn på tomgång - gasar du motorn så kommer inte strömmen att ändra sig speciellt mycket - inte ens vid full varavtal - strömmen är konstant.

Låter du ändan vara öppen så kanske du mäter 60 - 80 Volt när motorn går på maxvarv och denna spänning är mycket knepig att hantera om man skall hantera det med linjär reglering - tänk att hantera 70 Volt * 15 ampere om generatorn ger 15 ampere - det blir en fet kylfläns på den regulatorn och man kommer att plocka ut en halv hästkraft ur motorn varav det mesta bränns upp som värme i kylfläns...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Tack så mycket för informationen! Jag har faktiskt redan ritat ihop för en tyristor jag hade hemma. Den klarar av 16A (och 800V :P) permanent, så jag vet inte hur optimal den är för just detta ändamål. Dessutom kräver den, som jag fattar det, 150mA på gaten. Spänningen den klarar känns ju lite overkill, och strömmen i underkant. Så borde väl masa mig iväg till "Elektronik komponent" och införskaffa en lämpligare.

Har en biffig gammal trafo som jag borde kunna labba med den på.

Men att jag är rädd att elda den är för att ja, det är en billig kinagrej, och kan dom snåla på nått så gör dom det. :doh: Så därför kanske de snålat med diametern på koppartråden, så att den kan överhetta vid lägre ström än vad den blir mättad vid så att säga. Så är det jag tänker.

Men ja, jag lär väl i princip vänta tills han fått båten i sjön då så jag vet vad jag ska dimensionera efter för strömmar. Men iofs så hade de givit en annan hint tror jag, de hade faktiskt ritat in hur man skulle ansluta en likriktarbrygga, och där stod det att bryggan ska klara 25A. Så då borde maxströmen ligga under det... *famous last words*
xxargs

Inlägg av xxargs »

Trafo kopplad till elnätet är ingen bra grej att testa med - den strömbegränsar sig _inte_ (inte mer än inre resistansen på spolarna) och du riskerat att bränna både trafo och triac/tyristor när du provar.

trafo kopplad till elnätet resp. ström från en permamentmagnet-generator är helt olika djur när det gäller beteende av strömmen vid kortis...

På en permamentmagnet-generator så kan man alltid kortsluta i några sekunder på prov för att mäta strömmen utan att något speciellt händer om man känner sig osäker - allt från glödlampan på cyckeldynamon till moped-lampa bygger på att generatorn ligger på sin strömgräns och effektstämplingen 3 eller 15 Watt är precis dimensionerad att spänningen blir kring 6 Volt för generatorns strömgräns när lampan är påslagen oavsett varvtal (utom vid låga varvtal...) medans om man mäter spänningen utan lampa inkopplad så kan det bli betydligt högre - många 10-tals volt, rentutav kanske över 50 Volt om man cyklar fort med dynamon aktiverad men lampan avstängd - eller att man tokvarvar med moppemotorn.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Såklart så ska jag ju ha nått resistivt i serie med tyristorn, jag vet att man bör undvika att kortsluta transformatorer. Helt bakom flötet är jag icke, även om det kan verka annorlunda. ;)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske en 230V glödlampa i serie med primären kan vara en idé...
Skriv svar