Tack så mycket för informationen! Jag har faktiskt redan ritat ihop för en tyristor jag hade hemma. Den klarar av 16A (och 800V

) permanent, så jag vet inte hur optimal den är för just detta ändamål. Dessutom kräver den, som jag fattar det, 150mA på gaten. Spänningen den klarar känns ju lite overkill, och strömmen i underkant. Så borde väl masa mig iväg till "Elektronik komponent" och införskaffa en lämpligare.
Har en biffig gammal trafo som jag borde kunna labba med den på.
Men att jag är rädd att elda den är för att ja, det är en billig kinagrej, och kan dom snåla på nått så gör dom det.

Så därför kanske de snålat med diametern på koppartråden, så att den kan överhetta vid lägre ström än vad den blir mättad vid så att säga. Så är det jag tänker.
Men ja, jag lär väl i princip vänta tills han fått båten i sjön då så jag vet vad jag ska dimensionera efter för strömmar. Men iofs så hade de givit en annan hint tror jag, de hade faktiskt ritat in hur man skulle ansluta en likriktarbrygga, och där stod det att bryggan ska klara 25A. Så då borde maxströmen ligga under det... *famous last words*