Den optimala skyttesimulatorn?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av dar303 »

Det har ju byggts lite sånt här på forumet, här kommer framtiden!
Ett vapen med inbyggda rörelsesensorer och laservideoprojektor som projicerar bilden direkt på väggen:

Senast redigerad av dar303 8 mars 2010, 14:41:44, redigerad totalt 1 gång.
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Oscbe112 »

Verkligen coolt :tumupp:

Så fort dessa laserprojektorer kommer ner i pris kan det ju vara intressant att bygga eget
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av dar303 »

Vid närmare eftertanke skulle det nog vara coolare att ha projektorn på en hjälm på huvudet och ha positionssensorer på både vapen och hjälm...
Oscbe112
Inlägg: 165
Blev medlem: 16 januari 2010, 13:44:31
Ort: Helsingborg

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Oscbe112 »

absolut! men då går det inte att synka med FPS spelen som alltid har siktet i mitten. Den stora fördelen med detta system är ju att det fungerar på alla befintliga spel
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17612
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av grym »

för skyttesimulator så är det c, men för spel så ka jag gärna leka lite med den
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Cenorpa »

Cebit var man och kollade på i helgen:)
Riktigt grymt!. Dock var det tyvärr så lång kö till denna så jag fick inte chansen att prova den :(

Observera att det är en Microvision projektor, ej acer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Meduza »

dar303 skrev:...aservideoprojektor...
Tror nog det var Laser snarare än Acer som åsyftades :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av dar303 »

haha, korrekt!
Användarvisningsbild
Cenorpa
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 juli 2005, 20:58:03
Ort: Stockholm | Borlänge
Kontakt:

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Cenorpa »

Haha, ja självklart är det så! Då är du förlåten :)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av sneaky »

Verkar som någon har snappat upp något från denne snubbe? :)

I en av hans andra filmer nämner han just att han har eller ska sätta dit en projektor på den istället för skärmen.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av dar303 »

Coolt, enkelt att bygga själv också!
Själv föredrar jag nog att sitta still och dega när jag spelar FPS, som avkoppling istället för motion! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7701
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Walle »

Det absolut coolaste vore ju att ha VR-glasögon med "omsvepande" bild (d.v.s. så synfältet blir lika stort som verkligheten, eller nästan i alla fall) och motion tracking både på skallen och puffran. Fast då skulle man nog behöva vadderade väggar också ;)

Jag såg ett program för ett antal år sedan om hur de höll på och utvecklade ett par "halvgenomskinliga" VR-glasögon, som alltså kunde lägga till information till verkligheten, som en OSD typ. Ett par sådana och en lämplig lokal så skulle man kunna bygga världens coolaste stridssimulator ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Henry »

Fast då skulle man nog behöva vaddera väggar också

Eller en stor hall som var lika stor eller större än spelets värld och att spelet varit 100% synkat med lokalen så man aldrig stötte emot väggarna. Spelet hade förstås då fått vara gjort för detta för tvärtom går ju normalt inte om man velat använda existerande spel då många kan ha en virtuell yta på flera km² och tom mil för vissa.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av Meduza »

Eller en plattform man spelar på som är en 10-20m2 stort runt golv med ett "löpband" åt alla håll som kompenserar dina rörelser så du alltid är ungefär i mitten :)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Den optimala skyttesimulatorn?

Inlägg av sneaky »

Något sånt här kanske? :)
Skriv svar