Fasföljdsmätare alternativ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Fasföljdsmätare alternativ?

Inlägg av v-g »

Ja dessa eviga fasföljder. :doh:

Är i gasen på att alla kontakter skall bytas till nya handskar och uttag och det är ju ett gäng över hela gården. För att då säkerställa att allt gammalt skit (som nu fungerar) ska fortsätta fungera tänkte jag att det är bäst att kolla upp fasföljden och göra det rätt en gång för alla.

Det handlar om kanske en dag jag skulle behöva detta instrument mycket därefter troligen väldigt sporadiskt.

Uttagen jag önskar byta är de gamla stålhandskarna mot nya plastditon det rör sig om en 4-5 uttag samt 3-4 skarvsladdar till detta. Har även ett uttag med 4 st stift i :vissla:

Så frågan är: är just detta instrument den ENDA möjligheten att mäta upp detta? Eller kan man kolla på annat vis än att skruva ur säkringarna? :roll: (har diverse mätverktyg som de flesta här)

I sverige hittar jag det bara hos elfa för dryga 540 spänn men ebukten har det till rimligare pris borde inte vara någon fara alls eller? Står ju upp till 600V på det medans elfa "bara" kör upp till 440.

En liten annan fråga är om denna kabeln är den som man använder för skarvledningar trefas? (ska inte tillverka några nya nu men vill gärna veta och det är mest namnet jag undrar över (H07RN-F).

Tacksam för all input.

Kuriosa:
Varför jag kommit på detta "just nu" är för att det nu har blixtrat i två av uttagen när jag dragit ur kontakten ur dessa och det börjar kännas lite olustigt när man är nere på ett fungerande uttag :doh:

Trefas är ju det enda som man får lite kräm ur :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Fasföljdsmätare alternativ?

Inlägg av grym »

en vanlig trefasmotor fungerar alldeles utmärkt som klumpig fasföljdsmätare

oscilloskop med för den delen
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tror jag har en ritning på en enkel fasföljds visare byggd av några LED's, kondensatorer och zenerdioder.

försöker leta upp den under morgondagen om det kan vara till någon nytta. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jo fast koppla 400V rätt in i osc. är väl ingen höjdare eller? Jag har ingen diffprobe tyvärr.

Har tyvärr dåligt med trefasmotorer men de kan ju gå bakvägen också och då vet man ju ändå inte :doh:

Förbannat att man med mikroprocessorer och allt förbannade skrot inte ska kunna överlista tre glimlampor, tyder mest på min kompetens inom området :evil:

Andy:Vore perfekt!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Om du inte har en diff-probe kan du spänningsdela ner spänningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det bästa är väl att skruva ur säkringarna och mäta. Med en fasföljdsindikator får du ju bara veta om de är i rätt ordning, men du vet fortfarande inte vilken fas som är vilken. RST, STR och TRS ger ju samma fasföljd.

Skruva ur en säkring och spring sen runt och märk upp den fasen på alla uttag. Skruva ur nästa och märk upp den fasen på alla uttag. Den tredje är den som är kvar så du behöver bara göra det två gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är fasföljden som är relevant, vilken som är L1 saknar helt betydelse (kan någon säga vilken som är L1 över hela riket)

Denna fasföljdsmätare är dimensionerad för 24 V fasspänning men det är bara att ändra på motstånden. Den kan visa fel om en fas är borta.

In på A26c A28c, A 30c.
Bild

En trefas elmotor är en bra (och enkel) fasföljdsmätare men man måste kolla den hos någon som har rätt rotation på sitt uttag.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nerre:Inga problem att märka uttagen det är bara som sagt 4-5 st totalt men problemet är när man har lite olika skitgrejjer där jag inte har helt koll på sakerna.

En fasföljdsmätare är då ett enkelt sätt att utesluta en del av problematiken särskilt om man kan kolla innan det skruvas isär helt.

RDX*:Spänningsdelare var iofs rätt smart :doh: (borde jag tänkt på). Dock känns det som att jag har minimal lust att släpa ut 15 kilo stort oscilloskop i laggårn (det nya lätta(och dyra) vill jag absolut inte riskera ;) )

protte:Tack för schemat verkar ju inte vara något våldskomplicerat precis. NANDgrindar borde jag ju ha vill jag minnas. En dum fråga där är hur ska jag omvandla värdena för motstånden? De är ju redan ganska högt upp i värde :humm:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

27k blir 270 k eller hellre 2 st 150 k i serie, det fungerar sämre med 74HCT02 (eller rättare sagt inte alls med de motståndsvärdena)

Funktionen är att man resetar vippan, sedan sätter den och kollar om den är satt. är det fel följd så sätter man vippan sedan resetar och kollar och då tänds inte dioden.

Och prylarna blir spänningsförande så en plastlåda rekommenderas (krav).

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

prototypen skrev:Det är fasföljden som är relevant, vilken som är L1 saknar helt betydelse (kan någon säga vilken som är L1 över hela riket)
Ser man det så ja, MEN om en säkring går så är det ju intressant att borta vid maskinen veta vilken av faserna det handlar om. Visst, man kan ju mäta vilka faser som har spänning innan man bryter och börjar felsöka, men det är ju smidigare om man redan från början vet vilken fas det är som ska kollas.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men Nerre, OM min hyvel/såg/bandputs/svarv/fräs/utsugsfläkt/lödmaskin/borrmaskin bara morrar åt mig när jag trycker på knappen så kollar jag först efter det lilla märket, har det inte poppat ur hämtar jag en Phasen eller en Elfix och byter propp. Ingen akademiskt uppsats om vilken fas i uttaget som hör ihop med vilken säkring i trefasgruppen.

Jodå, jag har en del centraler med automater också.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om proppen nu gått t.ex. på grund av att det kommit in nåt metallspån (eller en spretande kardel från kabeln) så är det ju mycket trevligare att veta vilken av faserna man ska kolla noggrannare på.

Du verkar vara mest inne på att proppen bara går på grund av överlast?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är rätt stor risk att dina gamla "plåthandskar" bara är kopplade med fyra ledare, om du då "får" koppla in ett modernt fempoligt uttag vet jag inte (jag tvivlar) men någon mera "behörig" här kanske vet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nollan är väl ofta ointressant vid motordrift, även för en del andra trefaslaster.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nerre skrev:Om proppen nu gått t.ex. på grund av att det kommit in nåt metallspån (eller en spretande kardel från kabeln) så är det ju mycket trevligare att veta vilken av faserna man ska kolla noggrannare på.

Du verkar vara mest inne på att proppen bara går på grund av överlast?

I mina uttag spretar ingen kardel, dessutom är det samma kåpa att lossa till alla 5 ledarna så är det fel på en kardel så ser man det oavsett om det är R, S eller T

Protte
Skriv svar