Ännu en CNCfräs / Bobbox.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bobbox

Ännu en CNCfräs / Bobbox.

Inlägg av Bobbox »

För några år sen byggde jag en CNCfräs och den har gått som en klocka.
Den har jobbat hårt under hösten och har fått gå 6-7 timmar varje dag och jag behöver en till.
Nu tänkte jag bygga en som klarade MDF och Plast i fullformat och då blir det en portal.
Tänkte använda kuggstång till portalen av flera anledningar.
1: tre meter kulskruv känns inte bra och blir väldigt dyrt, en på varje sida.
2: Tänkte ha kuggstängerna lite ovanför undersidan av själva portalen och ha en axel som går från ena sidans kuggstång till den andra och bara ha en stegmotor.
3: Om man har kuggstång så blir alla motorer på portalen och inga rörliga delar på stativet. planen är att jag tänkte ha flera portaler (2-3st). Fräsen blir ju ganska stor och det är inte alltid man använder hela ytan till ett projekt så jag tänkte att man antingen har 2-3 olika styrningar eller nån form av switch på kablarna och har det som verktygsväxlare.
En av portalerna skall iallafall ha nån form justersågsfunktion.
Bild

Bild

Bild

Som det ser ut nu så har Z-axeln en slaglängd på 100mm och jag tror det räcker annars kan jag bara slänga imellan en profil till.
Ritningarna pillar jag med lite på kvällarna och tänkte börja bygga framåt mars.
På själva Mainportalen tänkte jag använda Gecko 203V och på dom andra portalerna får jag nog ta något billigare.
Är jag helt ute cyklar eller tror ni att det funkar? Ritningarna är i skisstadiet.
/Bo²
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Ännu en CNCfräs / Bobbox.

Inlägg av jojje »

Sätter du dom längsgående profilerna uppepå dom andra, så ökar Z.

Se här hur jag har gjort med min. Jag har förvisso samma som du, men behöver inte mera Z.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jo jag tänkte så från början men då blir det lite dumt med kuggstången, men 100mm borde räcka. Den andra jag har så är det 250mmm slaglängd på Z, den har förövrigt ditt styrkort och det har fungerat utan något problem :tumupp:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Men som du skriver, så är det mest MDF och plast. Då behövs i stort sätt bara 25mm + lite när du byter fräs. 100 räcker nog säkert.

Jag har slutat med korten nu som du nog märkt, men kanske man ska börja igen, hmm... Det var iaf väldigt få som gick sönder.
I stort sätt gick flera sönder för samma snubbe, så jag tror inte allt (dom få) var mitt fel. :vissla:

Föresten. Jag fick ca 100 Breakoutkort från Kina för några månader sen, men bara 6 fungerande styrkort.
Dom andra var A3979-kretsen felvänd på. :doh: Kanske man ska göra en tråd om nån kan hjälpa att vända. Det är ca 15 kort.
Skulle testa dessa först, och beställa mera sen, men nu har ju puckot flyttat hit och lagt sig i fosterställning, så det var det. :roll:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilken modell på breakout är det? Den som följde med dom flesta lillasystrarna eller den nya varianten som MM hjälpte till med (den med bl.a. optoisolatorer och watchdog)?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är det som följde med Lillasystrarna. Kortet är egentligen bara för att samla ihop kablar och kort. :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Synd... var lite sugen på MM:s variant med watchdog, mjukstart och dumpkrets :tumupp:
Skriv svar