Den har jobbat hårt under hösten och har fått gå 6-7 timmar varje dag och jag behöver en till.
Nu tänkte jag bygga en som klarade MDF och Plast i fullformat och då blir det en portal.
Tänkte använda kuggstång till portalen av flera anledningar.
1: tre meter kulskruv känns inte bra och blir väldigt dyrt, en på varje sida.
2: Tänkte ha kuggstängerna lite ovanför undersidan av själva portalen och ha en axel som går från ena sidans kuggstång till den andra och bara ha en stegmotor.
3: Om man har kuggstång så blir alla motorer på portalen och inga rörliga delar på stativet. planen är att jag tänkte ha flera portaler (2-3st). Fräsen blir ju ganska stor och det är inte alltid man använder hela ytan till ett projekt så jag tänkte att man antingen har 2-3 olika styrningar eller nån form av switch på kablarna och har det som verktygsväxlare.
En av portalerna skall iallafall ha nån form justersågsfunktion.

Som det ser ut nu så har Z-axeln en slaglängd på 100mm och jag tror det räcker annars kan jag bara slänga imellan en profil till.
Ritningarna pillar jag med lite på kvällarna och tänkte börja bygga framåt mars.
På själva Mainportalen tänkte jag använda Gecko 203V och på dom andra portalerna får jag nog ta något billigare.
Är jag helt ute cyklar eller tror ni att det funkar? Ritningarna är i skisstadiet.
/Bo²