Hjälp att bygga en 4in/4ut audioswitch med förstärkning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Knajht

Hjälp att bygga en 4in/4ut audioswitch med förstärkning

Inlägg av Knajht »

Hej alla, hoppas att någon kunnig person här kan hjälpa mig med ett problem!

Kort sagt: Jag och en kompis har kommit fram till att vi vill ha en 4in/4ut audioswitch till vår lägenhet, så att man för varje högtalarpar kan välja vilken källa som ska spelas upp. Efter en hel del sökande på internet har vi kommit fram till att det inte finns några sådana produkter på den svenska marknaden, det närmsta vi kommer är en Pyle PLVSC44, en 4in/4ut audio/videoswitch gjord för bilen, som vi i sådana fall måste beställa från USA för dyra pengar.

Alltså återgick vi till vår originalidé; att bygga den själv!

Dock är ingen av oss särskilt vana vid elektronikbyggen, den enda erfarenhet vi har är från gymnasiet när vi gjorde om ett par datorhögtalare till att drivas på batterier så att vi kunde bygga in dom i min kompis väska.. den väskan gav upphov till många skratt :)

Men nu lämnar jag visst ämnet lite, ska försöka komma till saken. Vi tänkte att det skulle vara en lätt plätt, men så kom vi på att om man ska spela upp från samma källa till 4 utgångar så måste ju signalen bli bra mycket svagare på varje utgång, alltså krävs förutom 4 switchar någon slags förstärkning som förstärker upp till standardnivå igen. Jag satte mig just ner och ritade upp ett simpelt kopplingsschema för en sådan box vi tänkt (slå mig inte om jag gjort något fel, är inte van vid att rita kopplingscheman :) ), så jag tänkte helt enkelt fråga:

1. Kan man göra som vi har tänkt?
2. Vilka sorts förstärkare ska vi ha? Vi behöver alltså något som förstärker signalen upp till en viss nivå, finns det sådana komponenter färdiga att köpa?
3. Hur fixar vi lättast strömförsörjning till lådan? Antar att det kommer behövas då vi ska ha förstärkare i den :)

Kopplingschema

Kan även säga att det är planerat att den ska ha RCA som in & utgångar, samt att det är tänkt att den ska skicka musik från 3 datorer och en stereoförstärkare till 3 st vanliga datorhögtalarsystem med 3.5mmingång och nämnda stereoförstärkare.

Som ni kanske förstår så vill jag få detta rätt, så att vi inte steker datorerna och förstärkaren!

Så lite feedback på detta hade varit trevligt, hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa till!

--------------------
Ändrade bilden till en länk pga storleken. MAX 700 pixlar i bredd tack.
//Jimmy
--------------------
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Hjälp att bygga en 4in/4ut audioswitch med förstärkning

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant och lite lösa idéer:
Enkla förstärkare, färdigbyggda moduler av något slag, T-ampar eller Gain-kloner.
Omkoppling med vanliga switchar, fast du får fundera MYCKET på hur funktionen ska vara.
Alternativet är omkoppling med reläer och något sorts logik som spärrar förbjudna kombinationer.

Jag tror inte du kan börja rita schema förrän du har satt på pränt hur funktionen ska vara - alltså en verbal beskrivning.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du skriver att ni ska välja för varje HÖGTALARE? Är det alltså meningen att det ni ska stoppa in i den där är högtalarsignal? Glöm det i såna fall.

Ska ni ha en lösning måste ni ha en med lågnivåsignaler, och då behöver ni ett slutsteg för varje högtalaruppsättning.

Och då kommer varje slutsteg alltså bara behöva en simpel väljare där man väljer vilken av de fyra insignalerna som den ska spela upp.

Lågnivådelen behöver då i princip bara 16 buffertförstärkare som splittar upp signalerna. 16 stereoförstärkare, d.v.s. 32 förstärkare.

Jag skulle nog nästan börja fundera på en lösning med "kabelradio". D.v.s. använda en FM-tuner vid varje förstärkare och använda fyra stycken såna här FM-sändare för att lyssna på MP3 i bilstereon. Man får modda dem så de inte skickar ut signalen i luften utan in i en koax som man dsitribuerar till de fyra förstärkarna. Sen väljar man helt enkelt bara en av sina fyra egna radiokanaler. Flera kanaler eller flera förstärkare är då enkelt att fixa utan att det behövs så mycket krångel.

Det svåra blir väl bara att se till att man inte strålar en massa. (Och så går det kanske inte att bara koppla ihop några sändare sådär, det behövs nog lite anpassning.)
Knajht

Inlägg av Knajht »

Soundbrigade:
Mm, det är vanliga switchar vi har tänkt oss, hittade några bra skjutströmställare på elfa om jag kommer ihåg rätt, vi började titta på detta för några månader sedan.

Jag förstår helt ärligt inte det du säger om att vi måste fundera mycket på hur funktionen ska vara? Om du syftar på switcharna får du gärna förtydliga för en okunnig :) annars antar jag att du menar med själva boxen, då är väl funktionen att kunna ta 4 olika insignaler och skicka ut dem på vilka av de 4 utgångarna som helst? Eller har jag missat någon mer avancerad beskrivning man skall göra? Är som sagt rätt ny på det här området.

Och de enkla förstärkare du nämner, skulle du kunna specificera närmre? Vi har kollat runt efter enkla förstärkare, framför allt på elfa då det är den enda sidan jag vet som har sådan, men kommer alltid fram till att vi inte har någon aning om vad man ska ha för effekt på dem. Vill som sagt inte bränna sönder allt i min kära stereo.

Tack så mycket för hjälpen iallafall, känns som om man är lite närmre en lösning nu :)

Nerre:
Ursäkta om jag uttryckt mig otydligt, vi skickar vidare signaler till förstärkare och datorhögtalare gjorda för att ta emot lågnivåsignaler. "Högtalarpar" skrev jag för att jag inte kom på ett bra samlingsnamn på mottagarna :)

Planen vi hade var att ha en fysisk switch innan själva slutsteget till varje utkanal, på det sättet borde man väl inte behöva alla de slutstegen? Eller gör jag bort mig totalt nu?

Kabelradio hade kanske varit en lösning, men jag har personligen inte så bra erfarenheter av Fm-sändare för hemmabruk då ljudkvaliteten lätt blir lidande, dessutom känns det som att det är svårare att modda sådana än tillverka en audioswitch. Dessutom har vi redan beställt hem audiokabel för en hel del pengar, så jag vet inte vad vi skulle göra med den då ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag pratar om funktion antar jag att du har ett koppel apparater och in och utgångar som ska kopplas ihop. Då kan det vara bra att bestämma t ex till vilka stärkare, vilka ingångar ska kopplas, om alla stärkare ska kunna vara igång samtidigt och om alla högtalarpar ska kunna matas samtidigt.
Något att undvika är ju t ex att koppla ihop utgångar på förstärkare, hur löser man det??

Någonstans att börja kan ju vara att titta på en enkel buffert som kopplas till ingången och som kan mata flera slutsteg. Jag har någon skiss på ett enkelt fullkomplementärt sådant med standardtrissor. Resten är omkopplare. Gör man en lösning med reläer kan man ju göra "skyddskopplingar" som hindrar katastrofer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Schemat som är länkat i första inlägget har ett allvarligt fel!

"In" och "ut" på omkopplarna är felvända!

Skicka in signalen nedifrån på de olikfärgade ledningarna och ta ut signalen upptill!

Vad för signaler ska ni välja mellan? Många linjenivåprylar orkar driva ett helt gäng laster. Jag skulle nog säga att kabellängder kan vara ett större problem än att driva fyra laster samtidigt.
Knajht

Inlägg av Knajht »

Oj, glömde bort att skriva att "In" är där nere och "Ut" är där uppe på bilden! Har inte så stor koll på hur man ska rita upp saker :)

MiaM:
Vi ska kunna välja mellan 4 olika signaler, 3 st. från våra datorer i lägenheten och en från stereon i vardagsrummet. Gör det någon skillnad på själva konstruktionen? Och vad menar du med att kabellängder kan bli ett problem, det är ändå rätt så korta avstånd som gäller?

Över huvud taget undrar jag fortfarande om det ens går att göra som vi har tänkt oss och i såna fall vad vi behöver för saker, känns som om de svar man fått än så länge varit lite väl avancerade för en novis som mig :) Jag är dock fortfarande tacksam för alla svar jag får, att tillverka en sån här liten låda ligger faktiskt fortfarande rätt högt på dagsordningen! Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig lite mer :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, med in nedtill och ut upptill så ser schemat bra ut (fast förstärkarsymbolerna är väl egentligen felvända, men det kan väl kvitta då).

Jo, det går att göra som ni tänkt.

Det jag menar med "långa" kablar är att vissa signalkällor funkar dåligt med 5-10 meter långa kablar. Tänk på att om du kopplar in fyra förstärkare samtidigt på samma signalkälla och varje kabel är 2 meter lång så har du totalt en kapacitans motsvarande 8 meter inkopplat.

Datorerna lär inte ha nåt problem alls att driva långa kablar, de orkar ju oftast driva vanliga lågohmiga hörlurar rakt av. Troligtvis så är det inget problem med stereon heller, men var beredd på att det *kan* strula.

Problemet märks mest genom att diskanten blir dålig. Jag har egentligen bara råkat ut för riktigt problem med det här med en gammal VHS-video som var Hitachis första/andra årsmodell med elektroniska knappar. (De allra första VHS-videona hade ju mekaniska knappar ungefär som på en vanlig bandspelare). Risken är väl alltså rätt låg, och stereon kommer inte paja även om det blir problem.

Bygg och provlyssna. Skulle diskanden bli kass, eller möjligen att utnivån blir för svag när ni kopplar in flera förstärkare på samma källa, så kan ni alltid fundera på att bygga nån bufferförstärkare (eller låta bli att köra ljudet från den källan till alla förstärkarna samtidigt...).
Knajht

Inlägg av Knajht »

Ah, tack så mycket för hjälpen! :D Då undrar jag bara vilka sorts förstärkare det är vi ska ha och gärna var man kan hitta dem så känns det som om vi är redo att börja på vårt lilla projekt, ingen som har några tips?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det som ska drivas är typ datorhögtalare (med inbyggd förstärkare), stereoanläggningars aux/tape/cd/<whatever>-ingång o.s.v. så prova utan förstärkare.

Ni lär märka om ljudet blir sämre när flera förstärkare/högtalare belastar samma signal, i så fall är det läge för små signalförstärkare.
Skriv svar