Vet inte om det här egentligen är en fråga för ett elektronikforum men däremot är jag säker på att kunskapen finns här.
Jag har klurat lite på att ordna någon form av larm när pelletsbrännaren stannar. Det vore så bra om man fick ett larm och kunde starta om innan pannan är iskall. I mitt letande efter idéer hittade jag denna sida med ett förslag. http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.a ... ForumGroup
På brännaren finns det en larmutgång med 230 V som får belastas med 1 A. Min tanke är att transformera ner den strömmen men en vanlig billig trasnformator och sedan använda ett svagströmsrelä för att sluta kablarna från telefonen.
Skulle var intressant med synpunkter på denna anordning i allmänhet. Sedan undrar jag specifikt om:
1 Kan jag ha mobiltelfonen på laddning konstant, Nokia 3310 ?
2 Med denna anordning kommer ju knappen på telefon att var nertryckt (simulerat av reläet) tills jag startar om pannan och larmströmmen bryts. Spelar det någon roll eller bör jag ordna någon funktion som öppnar reläet efter en stund?
Vore kul med lite synpunkter eller eventuellt förslag på bättre eller enklare lösning. Men helst inte dyrare, som t. ex en driftsäkrare brännare
/Mats