uppringt larm från pelletsbrännare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
senmathal

uppringt larm från pelletsbrännare

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vet inte om det här egentligen är en fråga för ett elektronikforum men däremot är jag säker på att kunskapen finns här.

Jag har klurat lite på att ordna någon form av larm när pelletsbrännaren stannar. Det vore så bra om man fick ett larm och kunde starta om innan pannan är iskall. I mitt letande efter idéer hittade jag denna sida med ett förslag. http://hemmet.ifokus.se/Articles/Read.a ... ForumGroup

På brännaren finns det en larmutgång med 230 V som får belastas med 1 A. Min tanke är att transformera ner den strömmen men en vanlig billig trasnformator och sedan använda ett svagströmsrelä för att sluta kablarna från telefonen.

Skulle var intressant med synpunkter på denna anordning i allmänhet. Sedan undrar jag specifikt om:

1 Kan jag ha mobiltelfonen på laddning konstant, Nokia 3310 ?

2 Med denna anordning kommer ju knappen på telefon att var nertryckt (simulerat av reläet) tills jag startar om pannan och larmströmmen bryts. Spelar det någon roll eller bör jag ordna någon funktion som öppnar reläet efter en stund?

Vore kul med lite synpunkter eller eventuellt förslag på bättre eller enklare lösning. Men helst inte dyrare, som t. ex en driftsäkrare brännare :D Jag har högst begränsade kunskaper inom elektronik så några avancerade lösningar är inte möjliga.

/Mats
GFEF

Re: uppringt larm från pelletsbrännare

Inlägg av GFEF »

>På brännaren finns det en larmutgång med 230 V som får belastas med 1 A.

Fråga ? är det späningsförande utgång eller är det en reläkontakt med:

Max 230[v] 1[A]

Om det är 230[v] utgång ett relä med 230[v] spole och svagström på kontakern direkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lampa på utgången som signalerar till ett ljuskänsligt motstånd (LDR) på en mikrokontroller (MCU) vilken skickar SMS kommando till en mobiltelefon via RS232.
senmathal

Inlägg av senmathal »

GFEF
Den blir späningförande med 230 v när brännaren stannar och får belastas med något, vad som helst, med max ström 1 A. Blir väl 230 W om jag räknar rätt. Jag har även funderat på en lampa någonstans i huset men telefon meddelande vore ju bättre.

blueint
Grejen är att jag redan har en g:a telefon jag skulle kunna använda och resten av delarna är ju typ gratis. Vad kostar den enhet du hänvisar till? Programerar man den via dator eller? Ursäkta men har lite noll koll på vad RS232 och microkontroler är men ska läsa på lite.

/Mats
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Eller så gör du det på riktigt när du ändå håller på...
Köp en riktig larmsändare. Antingen en som skickar direkt via GSM eller en som skickar via telefonlinjen.
Då har du dessutom några extra ingångar och utgångar som du kan övervaka och styra andra saker med.

Skall du köra över PTS så rekomenderar jag: Googolt1 som är mycket trevlig. Programmerbar och allt...

Skall du köra GSM direkt så finns t.ex. SMS Tranceiver eller TS100T

JAG hade iaf aldrig att litat på en ihoptejpad begagnad mobiltelefon...

//B1N4RY
senmathal

Inlägg av senmathal »

Ja fast det är ingenting jag behöver lita på då det inte spelar ngn roll om det skulle fallera. Vi har inte haft något larm alls under det fem år vi haft brännaren. Förutsättningen är att det inte får kosta så mycket då palletsbrännaren åker ut till förmån för en modern vedpanna nästa år.

/Mats
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Jag har byggt om en Nokia 3310 så att den larmar - ringer upp - om min pelletsbrännare stoppar. Jag har beskrivit det
här!

Betr. utgång för larm så kan du använda ett hjälprelä med 230V spolspänning som du kopplar till larmutgången. Använd sedan en av de potentialfria kontakterna mot telefonen.

EDIT: Bytt adress till hänvisning!
Senast redigerad av jerjo2 5 januari 2010, 10:23:03, redigerad totalt 2 gånger.
senmathal

Inlägg av senmathal »

He he... Vet inte om du såg länken i mitt första inlägg... Vi har tydligen hittat samma sida.

Jag har en låda hemma full med diverse laddare och batterielemenatorer plus att jag har lika många småreläer från bilar. Det är därför jag tänkte mig göra på det sättet. Alla delar som behövs finns så att säga hemma då. Tänkte även att det är mindre risk att sabba brännaren om det skulle bli något strul med kopplingen. Fast den risken är väl kanske inte större med ett relä inkopplat.

Om jag skulle använda ett relä med 230 v spole vad hittar jag för lämpligt då.

/Mats
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Nää, jag såg inte DEN länken, det var ju en omväg, hehe!

Hursomhelst, Clas Ohlson har ett relä
eller
Kjell & Company art.nr.: 36101
senmathal

Inlägg av senmathal »

Ja men din beskrivning var illustrativ och bra den också. Fast jag har ju lite enklare som har en speciell larmsignal att använda.

Men det jag undrar över är om det spelar någon roll att reläet är slutet hela tiden tills jag kommer hem och kan starta om. Det blir ju som att trycka på knappen hela tiden. Men det kansek inte gör något.

Tack för tipsen om reläerna. Smart att styra laddningen från matarskruven. Jag har i och för sig bara skruven direkt till brännaren och den går ju stup i kvarten när det är kallt. Men det går ju att sätta den på en timer också.

/Mats
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Nej, det gör inget bara du svarar EN gång. Om du ej svarar så kommer återuppringningen att ringa upp 5-6 ggr.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Tack! Så bra, då borde det ju bli en ganska enkel operation att få till en enkel larmfunktion.

/Mats
Skriv svar