Hej. Har systemet Heidenhain TNC 410 CA på min fräs. Och baktill så har jag en 25polig komunikationsport lik skrivarport. Tänkte då att de är väll bara att hiva i en 25-polig rak förlängningskabel däremellan till dator. Men så läser jag detta i manualen för TNCremoNT (TNCserver):
"Anslut en seriell korsad datasnittskabel (25polig: Id. Nr. 275 545-xx, 9polig: Id.-Nr. 366 964-xx) till RS232-kontakten på din maskin. Om du vill ansluta kabeln direkt till styrsystemet, kan du ta reda på vilken typ av datasnittskabel som behövs i den tekniska handboken."
Blir då fundersam. Är de en korsad 25-polig till 9-polig jag skall ha? För RS232 kör väll bara via 9-pol (com-port)? De andra kallas väll LPT Skrivarport? Eller är de också en RS232-port? Och i så fall, kan TNCremoNT (TNCserver) hantera denna port om man kör en korsad 25-pol LPT hane till hona rakt in på skrivarporten. Eller måste den konverteras på något vis så man får den till 9-pol COM-port?
Och då till den egentliga frågan om den nu behöver vara korsad och kanske även LPT till COM standard. Hur skall trådarna då gå i kabeln för detta skall bli rätt? För behöver i så fall tillverka en sådan kabel.
Hoppas någon kan hjälpa mig...?
Hittade denna nu i efterhand: http://www.olopolo.com/kurser/dcom/rs232.html#kap5
Kan de vara lösningen? Alltså "Korsad kabel: DB-25 Hona till DB-9 Hona" ? För i så fall börjar jag koppla!
Sen även som jag bett om tidigare i annan tråd då vore jag jätteglad om någon ville maila installationsfilerna för TNCremoNT senare version till sniffer_@msn.com då Heidenhain.com varit nere ett väldans tag nu.
"båtdoktorn" här på forumet bidrog med version 2.1 men tyvärr så hade han ej installationsfilerna. Mn tack ändå.
Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?
Re: Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?
Det är väl en helt vanlig noll-modem-kabel du ska ha? Både 9-pol och 25-pol D-SUB är vanliga i RS232-sammanhang. Jag kan inte tänka mig att du skall koppla din maskin till LPT-porten på datorn. Här är en referens till hur du kopplar en 9-25 noll-modem-kabel och vill du inte göra det själv så kan du köpa en på Kjell o Company, Art.nr 38237.
Re: Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?
Stort tack både "persa" "H.O"
Då blir de att köpa:
LINK-kabel MULTIHEAD (Noll Modem Kabel) Art.nr 38237
Seriell kabel DB9ha/ho - 15m (Förlängningskabel / pin-to-pin) Art.nr 38166 - Långt från datorn så de blir kanske 2st sådana.
Könbytare DB25ha-DB25ha Art.nr 38306 - för mig de va hona på fräsen.
Eller så borde väll denna lösningen även fungera?
LINK-kabel DB9ho/ho - 1,8m (Nollmodemkabel) Art.nr 38236
Könbytare DB25ho-DB9ha Art.nr 38311
Seriell kabel DB9ha/ho - 15m (Förlängningskabel / pin-to-pin) Art.nr 38166 - Långt från datorn så de blir kanske 2st sådana.
Då blir de att köpa:
LINK-kabel MULTIHEAD (Noll Modem Kabel) Art.nr 38237
Eller så borde väll denna lösningen även fungera?
LINK-kabel DB9ho/ho - 1,8m (Nollmodemkabel) Art.nr 38236
Könbytare DB25ho-DB9ha Art.nr 38311