Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?

Inlägg av sniffer »

Hej. Har systemet Heidenhain TNC 410 CA på min fräs. Och baktill så har jag en 25polig komunikationsport lik skrivarport. Tänkte då att de är väll bara att hiva i en 25-polig rak förlängningskabel däremellan till dator. Men så läser jag detta i manualen för TNCremoNT (TNCserver):

"Anslut en seriell korsad datasnittskabel (25polig: Id. Nr. 275 545-xx, 9polig: Id.-Nr. 366 964-xx) till RS232-kontakten på din maskin. Om du vill ansluta kabeln direkt till styrsystemet, kan du ta reda på vilken typ av datasnittskabel som behövs i den tekniska handboken."

Blir då fundersam. Är de en korsad 25-polig till 9-polig jag skall ha? För RS232 kör väll bara via 9-pol (com-port)? De andra kallas väll LPT Skrivarport? Eller är de också en RS232-port? Och i så fall, kan TNCremoNT (TNCserver) hantera denna port om man kör en korsad 25-pol LPT hane till hona rakt in på skrivarporten. Eller måste den konverteras på något vis så man får den till 9-pol COM-port?

Och då till den egentliga frågan om den nu behöver vara korsad och kanske även LPT till COM standard. Hur skall trådarna då gå i kabeln för detta skall bli rätt? För behöver i så fall tillverka en sådan kabel.

Hoppas någon kan hjälpa mig...?

Hittade denna nu i efterhand: http://www.olopolo.com/kurser/dcom/rs232.html#kap5
Kan de vara lösningen? Alltså "Korsad kabel: DB-25 Hona till DB-9 Hona" ? För i så fall börjar jag koppla!

Sen även som jag bett om tidigare i annan tråd då vore jag jätteglad om någon ville maila installationsfilerna för TNCremoNT senare version till sniffer_@msn.com då Heidenhain.com varit nere ett väldans tag nu.

"båtdoktorn" här på forumet bidrog med version 2.1 men tyvärr så hade han ej installationsfilerna. Mn tack ändå.
persa

Re: Vilken kabel mellan Heidenhain TNC och dator?

Inlägg av persa »

Hej,

Det går ju att ladda ner via www.heidenhain.se och den ligger då inte nere
H.O

Inlägg av H.O »

Det är väl en helt vanlig noll-modem-kabel du ska ha? Både 9-pol och 25-pol D-SUB är vanliga i RS232-sammanhang. Jag kan inte tänka mig att du skall koppla din maskin till LPT-porten på datorn. Här är en referens till hur du kopplar en 9-25 noll-modem-kabel och vill du inte göra det själv så kan du köpa en på Kjell o Company, Art.nr 38237.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Stort tack både "persa" "H.O"

Då blir de att köpa:
LINK-kabel MULTIHEAD (Noll Modem Kabel) Art.nr 38237
Seriell kabel DB9ha/ho - 15m (Förlängningskabel / pin-to-pin) Art.nr 38166 - Långt från datorn så de blir kanske 2st sådana.
Könbytare DB25ha-DB25ha Art.nr 38306 - för mig de va hona på fräsen.

Eller så borde väll denna lösningen även fungera?
LINK-kabel DB9ho/ho - 1,8m (Nollmodemkabel) Art.nr 38236
Könbytare DB25ho-DB9ha Art.nr 38311
Könbytare DB25ha-DB25ha Art.nr 38306 - för mig de va hona på fräsen.
Seriell kabel DB9ha/ho - 15m (Förlängningskabel / pin-to-pin) Art.nr 38166 - Långt från datorn så de blir kanske 2st sådana.
Skriv svar