Den nakna förstärkaren

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Den nakna förstärkaren

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta det inte bokstavligt; titeln är bara ett arbetsnamn på något som för en halv dag var en naken förstärkare. Med naken avses här en förstärkare där alla delar sitter på olika slags distanser på en bottenplatta av aluminium, lite grann som ett "konstverk.
Men när jag plockade lite i de delar som var tilltänkta till projektet rev jag fram en gammal (ful, ful = sönderborrad) låda och fick en helt annan idé.
Det här projektet är ännu så länge bara på idéstadiet, fast jag har alla komponenter till det. :) Det är som alltid en hel del jobb att ta hål i chassit, vilket iofs görs på någon timme men pga av "splitterrisken" skjuter jag på sådan i det längsta.
Lite om projektet:
Förstärkaren är en 10-12W Pushpullförstärkare med ett par 832, dubbla beamtetroder. Till varje kanal åtgår ett sådant dubbelrör, vilket sägs vara snarlikt 6V6. Som ingångsrör/fasdelare ska det sitta en 12AT7, men jag ska se om jag inte hittar en snarlik dubbeltriod i oktalsockel istället (på bilderna nedan poserar ett 12Sj7 - pentod).
SCHEMA

Bilderna då:
Lådan är en halvstor Hammondlåda, vilken jag ska vända upp-och-ner, och lägga en kraftig alu-plåt på (eller mässing eller järnplåt). Utgångsjärnen är gamla från någon firma i Stockholm och nättrafon är en bamsing upplindad av Svebry. Jag är lite fundersam hur den är specad. Den har 5V-uttag till rörlikriktare så det kan jag undersöka närmare.
Bild

Rören har toppanoder och jag har inte hittat lämpliga anodkontakter. Bytte jag rör i min Priboj skulle jag bums ha lämpliga kontakter, men jag är inte där än. Ett alternativ är att använda krokodilisar.
Bild

En stämningssbild. Roligt vore ju att hitta fina dubbeltrioder i metallkåpa. Ofta är 12V-rören förpackade så, men det får vara öppet så länge. Andra alternativ är att hitta andra knasrör som funkar i den här kopplingen. Såg att det fanns så kallade compactronrör; rör i 12-pinsutförande där man ibland tryckt in en jädra mass; med tre stycken 12AT7 på insidan.
Bild

Som sagt, räkna inte med att det går fort.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Den nakna förstärkaren

Inlägg av Fritzell »

Finfina rör :tumupp:. Lycka till med bygget!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Någon sa att 832 lyser fint i mörker. 8)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser ju snuskigt snyggt ut!! Lycka till med resten av bygget. :tumupp:

(Själv har jag belysning från en fotbollsplan som lyser fint i mörkret, de du!!)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dom där 832:orna är maffiga, en undran bara då de inte ser ut att vara likadana blir det någon skillnad i ljudet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Självklart blir det skillnad i ljudet. Den ena förstärker vänster kanal, den andra höger kanal. :eh:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:bravo:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag förstår vad du menar, men i det här fallet har två två rör av olika fabrikat ... tror jag ... jag måste kolla ..................

......................... det är ett Ken-Rad och en GE. Det kan bli lika olika ljudsignatur men det sätter jag mig över.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan du inte få tag på flere rör av samma du redan har för att sen kunna matcha dessa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade fyra rör men skänkte/sålde ( :humm: ) två av dessa. Nu sitter det ju ett rör per kanal och de båda halvorna är ju matchade så varje kanal är ju "fixad". Jag har sedan ingen utrustning för att mäta och jag är ingen utpräglad matchare; låter det bra, är det säkert bra.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

:D Som sagt! de där rören är jäkligt snygga :) och ganska bra effekt i också om jag inte minns fel! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har hört att 832 motsvarar ganska så precis ett par 6V6, medan storebror 829 är ungefär som ett par 6L6.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mysiga rör du fått tag på, detta skall bli intressant att följa. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en hel del mysiga rör. 832 och storebror 829 är ganska lätta att få tag i och billiga. Man kan få lite problem med oscillation eftersom rören egentligen är avsedda som sändarrör.
Om man inte är kinkig kan man hitta udda rör som funkar lika bra, eller bättre än standardrör. 807 är en bra ersättare för 6L6. Det finsn ett udda rör med toppanod som är helt snarlikt EL84 men som klarar en direktträff av smärre atombomb. Minns inte namnet ...

Och, det här bygget går inte fort.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är väl ganska få rör som egentligen är gjorda för audiofrekvenser?
Skriv svar