Något simpelt sätt att koppla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Något simpelt sätt att koppla?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

VIll göra en lite lösning med att när jag trycker på en knapp så får jag en indikation om en dörr är öppen eller ej.

2 leds en röd ( dörr öppen) och en grön (dörr stängd)
en brytare NC/NO (3 stift) och en knapp och ett batteri tex 9v

När man trycker på knappen så lyser respektive led's om dörren är öppen eller ej. Dock så skulle det gå att endast ha två kablar ut till brytaren? har ett telesnöre som skulle användas men inget problem om man kan använda 3kablar. Skulle man kuna klara sig på två? har inge ic o sånt hemma bara lite motstånd dioder och leds och knappar.

Står helt still i huvudet med simpla konstruktioner ibland... :oops: :oops: :shock:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Något simpelt sätt att koppla?

Inlägg av danei »

Om du kör med AC så går det ju bra.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

hmm tror jag drar ut en kabel med mer trådar så löser jag problemet enklare.. tror jag får använding för de 'överblivna' trådarna iaf

Tack iaf
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Du kan koppla lysdioderna parallellt med gemensamt seriemotstånd, brytaren i serie med den röda lysdioden.
Den röda lysdioden har lägre framspänningsfall (röd runt 1,6V, grön ca 2,1V), vilket gör att den gröna lysdioden släcks när den röda tänds.
Om bägge lysdioderna har samma framspänningsfall så är det bara att seriekoppla den gröna med en vanlig diod.

Edit: Infogade en bild.
Bild
Senast redigerad av Porto 8 oktober 2009, 19:57:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Håller med dig Ibland är det lättare med komplicerade saker än de lätta. Trappkoppling får jag alltid fundera länge på varje gång jag ska koppla. Så här borde det väl gå om jag funderat rätt och du använder tre kabalr

Bild

Ska jag erkänna något skämmigt var jag tvungen att se efter i en bok om den långa på batterisymbolen var plus eller minus :oops:

Håkan
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om brytaren på dörren kan polväxla går det ju enkelt att lösa på två tåtar med två motriktade lysdioder.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Ver 1.2 av mitt schema :) Då kan du ju ha en gemensam Röd/Grön lysdiod

Bild

Håkan
johano

Inlägg av johano »

HåkanO skrev: Ska jag erkänna något skämmigt var jag tvungen att se efter i en bok om den långa på batterisymbolen var plus eller minus :oops:

Håkan
Min gamla ellärare i grundskolan lärde oss att om man "tar isär" plustecknet får man två
streck som (kan) sättas ihop till ett långt.

/johan
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Tack Johan. Nu kommer jag aldrig att glömma det mera. Hjärnan är konstig. I alla fall min. Man kommer lättare ihåg en lång berättelse än två saker "utan mening" För att komma ihåg en rad med siffror brukar jag sätta ihop en lång historia med bilder.

Håkan
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Porto skrev:Du kan koppla lysdioderna parallellt med gemensamt seriemotstånd, brytaren i serie med den röda lysdioden.
Den röda lysdioden har lägre framspänningsfall (röd runt 1,6V, grön ca 2,1V), vilket gör att den gröna lysdioden släcks när den röda tänds.
Om bägge lysdioderna har samma framspänningsfall så är det bara att seriekoppla den gröna med en vanlig diod.

Edit: Infogade en bild.
Bild
Som sagt är Elektronik inte min skarpa sida. fast tycker det är skoj att koppla och se så det fungerar.
Ska jag erkänna nått så lider jag av Dysfunktion i fråga om Aktivitetskontroll och uppmärksamhet, Motorik-kontroll och Perception Dvs. delar av hjärnan är över aktiv och andra under aktiv. tal o skrift kan stanna av och att förklara något kan vara rätt lustigt ibland då jag 'dummar' upp det mesta :P Ingen person är den andra lik så det gör vissa personer smarta och andra 'dumma'.

Enligt mig själv så ser jag oftast logiken i något om jag får det uppritat för mig eller förklarat på ett bra sätt.
Har två fina minnen ifrån en lärare på Elprogrammet. Tror han såg mig från en annan sida som ingen annan gjorde. Jag brukar inte vara den som är frammåt inför grupp dock så när vi körde en 2 hastighetskoppling och varför man inte kunde slå till den andra då det relät log i vägen och blockade signalen så förstod man ju innan resterande i klassen. kan nämna att jag är ett G barn medans jag kom på svaret framför MVG-barnen(dvs plugga järnet 2 dagar o kan allt o sen är det borta)

På det schemat så tänkte jag först.. va fan det är ju 3 kablar. men när jag följde den andra slingan så såg jag att det fungerar ju faktiskt.
Nu är frågan finns det någon nackdel med att göra det tvåbundet som schemat? tänker främst på att man får en 'ren' signal om man kör båda genom brytaren (röd o grön) nu kör vi enbart den gröna.

Jag själv tycker inte att det är något dumt. klipps kablen så märker man det som ett fel. Dock skulle brytaren hänga sig så får man ju fel både på 2 och 3 trådar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bild

Protte
Skriv svar