Porto skrev:Du kan koppla lysdioderna parallellt med gemensamt seriemotstånd, brytaren i serie med den röda lysdioden.
Den röda lysdioden har lägre framspänningsfall (röd runt 1,6V, grön ca 2,1V), vilket gör att den gröna lysdioden släcks när den röda tänds.
Om bägge lysdioderna har samma framspänningsfall så är det bara att seriekoppla den gröna med en vanlig diod.
Edit: Infogade en bild.

Som sagt är Elektronik inte min skarpa sida. fast tycker det är skoj att koppla och se så det fungerar.
Ska jag erkänna nått så lider jag av Dysfunktion i fråga om Aktivitetskontroll och uppmärksamhet, Motorik-kontroll och Perception Dvs. delar av hjärnan är över aktiv och andra under aktiv. tal o skrift kan stanna av och att förklara något kan vara rätt lustigt ibland då jag 'dummar' upp det mesta

Ingen person är den andra lik så det gör vissa personer smarta och andra 'dumma'.
Enligt mig själv så ser jag oftast logiken i något om jag får det uppritat för mig eller förklarat på ett bra sätt.
Har två fina minnen ifrån en lärare på Elprogrammet. Tror han såg mig från en annan sida som ingen annan gjorde. Jag brukar inte vara den som är frammåt inför grupp dock så när vi körde en 2 hastighetskoppling och varför man inte kunde slå till den andra då det relät log i vägen och blockade signalen så förstod man ju innan resterande i klassen. kan nämna att jag är ett G barn medans jag kom på svaret framför MVG-barnen(dvs plugga järnet 2 dagar o kan allt o sen är det borta)
På det schemat så tänkte jag först.. va fan det är ju 3 kablar. men när jag följde den andra slingan så såg jag att det fungerar ju faktiskt.
Nu är frågan finns det någon nackdel med att göra det tvåbundet som schemat? tänker främst på att man får en 'ren' signal om man kör båda genom brytaren (röd o grön) nu kör vi enbart den gröna.
Jag själv tycker inte att det är något dumt. klipps kablen så märker man det som ett fel. Dock skulle brytaren hänga sig så får man ju fel både på 2 och 3 trådar.