Mäta varvtal med multimeter (frekvens)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Mäta varvtal med multimeter (frekvens)

Inlägg av einar »

En tanke som slog mig, skulle det inte gå att mäta varvtalet på ex en 1cyl fyrtaktare typ Briggs & Stratton med en multimeter på frekvensmätning kopplad på dödarkabeln. På de äldre med brytare och konding gick den kabeln till brytaren och då borde man väl få en frekvens att räkna ut varvtalet med :humm: Frekvens gånger två borde det väl bli?
Hur det är på de nyare med magnetrontändningen (brytarlöst) vet jag inte men det borde finnas pulser där med.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)

Inlägg av Icecap »

Visst finns det pulser men det är inte tydliga pulser, det är kraftiga störningar så ett filter är nog nödvändigt. Varje puls består av ett antal svängningar.
einar

Inlägg av einar »

Naturligtvis så får ju inget vara enkelt :( Hur konstruerar man ett filter som passar till det här?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lågpassfilter

motstånd konding, behöver inte bli så komplicerat

gissar en pot på 100k i serie och en plastkonding på 1-10µf därefter till jord

har man skop kan man kolla lätt
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

du borde inte behöva ta frekvensen gånger två. för B&S tänder på avgastakten också (alltså på varje varv) det är därför dom tänder avgaserna utanför motorn också.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

einar: Inget svar på din fråga angående frekvensmätning med multimeter men glöm inte bort att dator och ljudkort kan vara
användbart som mätinstrument i många sammanhang. En enkel mikrofon kopplad till ljudkortet tillsammans med ett program
som presenterar det infångade ljudet i frekvensplanet kan ge intressant information om motorn.
Nedre gränsen lär väl motsvara ca. 1200 rpm (20 Hz) i ett sådant mätsystem.
Kan inte mycket om motorer med något samband mellan det infångade ljudet (frekvensspektrat) och motorns varvtal måste
det finnas.

Ett program som jag använder en hel del är Visual Analyser
Det är kostnadsfritt och det kan bland mycket annat fungera som spektrumanalysator.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Rifa, där tar du lite fel. Det är en tändpuls per varv då brytspetsarna sitter på vevaxeln, men den tänder bara vartannat varv då det är en 4-takt.

Att mäta pulsen på kill tåten ger rpm direkt utan att dela på frekvensen, allt som behövs är ett lågpassfilter för att ta bort ringningarna i tändspolen, alternativt kan man linda en tåt några varv runt tändkabeln, som billiga varvmätare man köper.
einar

Inlägg av einar »

Ahh, tänkte inte på att den skickar gnista på varje varv även fast jag kan sätta ihop dom med förbundna ögon :lol: Då måste det ju vara lika med magnetrontändningen.

Lågpassfiltret ska alltså vara ett motstånd och konding mellan dödarkabeln och jord om jag förstått det hela.

Ronny: Jag vill helst inte släpa ut en dator i garaget bara för att mäta varvet på en gräsklippare för det verkar lite overkill :D

Tekko: Linda en tåt? Kopplad till jord då eller till multimetern?
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Jag förstår att det tar emot att släpa ut en dator till garaget. En bärbar dator och du hade varit klar med mätningen vid det här laget :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan kanske vara olika mellan olika typer och hur många hk de är på men jag har under åren tittat i tre lite äldre runt 10 år B&S, vet inte hur det är med andra märken eller moderna gräsklippare, men alla dessa har inte haft brytarspetar alls. Detta har då fördelen att det inte finns något i tändsystemet som kan slitas förutom tändstiftet och således fungerar tändsystemet under en lång lång tid framöver. Har en B&G vid sommarstugan och här hemma som fungerat klanderfritt i strax över 15 år och hade det varit brytarspetsar i dessa så skulle de ha lagt av för länge sedan. Har inget minne av att jag bytt tändstift ens på någon av de bara påfyllning av bensin och olja och gräsklipparen i sommarstugan lånar även grannarna så den går nästan konstant under hela sommaren.

Denna typ har en tändpuls per varv men det spelar ingen roll då gnistan skapas i avgaserna vid utblåsningstakten och stör således ingenting.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Att man ger gnista varje varv på en fyrtaktare kallas "Wastefire", och används oftast av enkelhetsskäl, typ på små motorer, men även biltändsystem kan göra så.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det görs så på mindre motorer för att det är billigare att fila en kam på vevaxeln än att lägga till ett extrahål med oljetätning och förlänga kamaxeln.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

potten i serie och därefter kondensatorn till jord, då får du ett variabelt lågpassfilter
det räcker för att prova, när man har rätt värde byter man mot ett fast motstånd

för ren frekvensmätning kan man ofta ha kraftigt lågpassfiltrerat, om man har lite signalstyrka, oftast beöver man bara ha några mV för att mäta frekvens då man mäter när den skiftar polaritet, runt nollan, och varierande spänning brukar inte göra så mycket

ljudkort och dator var en god ide

att ha en mätprob , strömtrafo runt tändkablen och multimeter funkar ju bra det med
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och att mäta varvtalet med en frekvensmätare är inte helt enkelt, varvtalet räknas i RPM och frekvensmätaren mäter pulser per sekund, detta betyder att 50Hz motsvarar 3000RPM (1500RPM med wastefire), upplösningen blir usel osv.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Som lök på laxen kan jag meddela att MIN frekvensräknande multimeter ej fungerar på pulser utan kräver att fasen, om man så kan kalla det, svänger runt nollan i båda riktningar. Iofs är det halvbilligt junk men ändock.
Skriv svar