Hur det är på de nyare med magnetrontändningen (brytarlöst) vet jag inte men det borde finnas pulser där med.
Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
En tanke som slog mig, skulle det inte gå att mäta varvtalet på ex en 1cyl fyrtaktare typ Briggs & Stratton med en multimeter på frekvensmätning kopplad på dödarkabeln. På de äldre med brytare och konding gick den kabeln till brytaren och då borde man väl få en frekvens att räkna ut varvtalet med
Frekvens gånger två borde det väl bli?
Hur det är på de nyare med magnetrontändningen (brytarlöst) vet jag inte men det borde finnas pulser där med.
Hur det är på de nyare med magnetrontändningen (brytarlöst) vet jag inte men det borde finnas pulser där med.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Visst finns det pulser men det är inte tydliga pulser, det är kraftiga störningar så ett filter är nog nödvändigt. Varje puls består av ett antal svängningar.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Naturligtvis så får ju inget vara enkelt
Hur konstruerar man ett filter som passar till det här?
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
lågpassfilter
motstånd konding, behöver inte bli så komplicerat
gissar en pot på 100k i serie och en plastkonding på 1-10µf därefter till jord
har man skop kan man kolla lätt
motstånd konding, behöver inte bli så komplicerat
gissar en pot på 100k i serie och en plastkonding på 1-10µf därefter till jord
har man skop kan man kolla lätt
- Electricguy
- Inlägg: 12531
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
du borde inte behöva ta frekvensen gånger två. för B&S tänder på avgastakten också (alltså på varje varv) det är därför dom tänder avgaserna utanför motorn också.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
einar: Inget svar på din fråga angående frekvensmätning med multimeter men glöm inte bort att dator och ljudkort kan vara
användbart som mätinstrument i många sammanhang. En enkel mikrofon kopplad till ljudkortet tillsammans med ett program
som presenterar det infångade ljudet i frekvensplanet kan ge intressant information om motorn.
Nedre gränsen lär väl motsvara ca. 1200 rpm (20 Hz) i ett sådant mätsystem.
Kan inte mycket om motorer med något samband mellan det infångade ljudet (frekvensspektrat) och motorns varvtal måste
det finnas.
Ett program som jag använder en hel del är Visual Analyser
Det är kostnadsfritt och det kan bland mycket annat fungera som spektrumanalysator.
användbart som mätinstrument i många sammanhang. En enkel mikrofon kopplad till ljudkortet tillsammans med ett program
som presenterar det infångade ljudet i frekvensplanet kan ge intressant information om motorn.
Nedre gränsen lär väl motsvara ca. 1200 rpm (20 Hz) i ett sådant mätsystem.
Kan inte mycket om motorer med något samband mellan det infångade ljudet (frekvensspektrat) och motorns varvtal måste
det finnas.
Ett program som jag använder en hel del är Visual Analyser
Det är kostnadsfritt och det kan bland mycket annat fungera som spektrumanalysator.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Rifa, där tar du lite fel. Det är en tändpuls per varv då brytspetsarna sitter på vevaxeln, men den tänder bara vartannat varv då det är en 4-takt.
Att mäta pulsen på kill tåten ger rpm direkt utan att dela på frekvensen, allt som behövs är ett lågpassfilter för att ta bort ringningarna i tändspolen, alternativt kan man linda en tåt några varv runt tändkabeln, som billiga varvmätare man köper.
Att mäta pulsen på kill tåten ger rpm direkt utan att dela på frekvensen, allt som behövs är ett lågpassfilter för att ta bort ringningarna i tändspolen, alternativt kan man linda en tåt några varv runt tändkabeln, som billiga varvmätare man köper.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Ahh, tänkte inte på att den skickar gnista på varje varv även fast jag kan sätta ihop dom med förbundna ögon
Då måste det ju vara lika med magnetrontändningen.
Lågpassfiltret ska alltså vara ett motstånd och konding mellan dödarkabeln och jord om jag förstått det hela.
Ronny: Jag vill helst inte släpa ut en dator i garaget bara för att mäta varvet på en gräsklippare för det verkar lite overkill
Tekko: Linda en tåt? Kopplad till jord då eller till multimetern?
Lågpassfiltret ska alltså vara ett motstånd och konding mellan dödarkabeln och jord om jag förstått det hela.
Ronny: Jag vill helst inte släpa ut en dator i garaget bara för att mäta varvet på en gräsklippare för det verkar lite overkill
Tekko: Linda en tåt? Kopplad till jord då eller till multimetern?
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Jag förstår att det tar emot att släpa ut en dator till garaget. En bärbar dator och du hade varit klar med mätningen vid det här laget 
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Kan kanske vara olika mellan olika typer och hur många hk de är på men jag har under åren tittat i tre lite äldre runt 10 år B&S, vet inte hur det är med andra märken eller moderna gräsklippare, men alla dessa har inte haft brytarspetar alls. Detta har då fördelen att det inte finns något i tändsystemet som kan slitas förutom tändstiftet och således fungerar tändsystemet under en lång lång tid framöver. Har en B&G vid sommarstugan och här hemma som fungerat klanderfritt i strax över 15 år och hade det varit brytarspetsar i dessa så skulle de ha lagt av för länge sedan. Har inget minne av att jag bytt tändstift ens på någon av de bara påfyllning av bensin och olja och gräsklipparen i sommarstugan lånar även grannarna så den går nästan konstant under hela sommaren.
Denna typ har en tändpuls per varv men det spelar ingen roll då gnistan skapas i avgaserna vid utblåsningstakten och stör således ingenting.
Denna typ har en tändpuls per varv men det spelar ingen roll då gnistan skapas i avgaserna vid utblåsningstakten och stör således ingenting.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Att man ger gnista varje varv på en fyrtaktare kallas "Wastefire", och används oftast av enkelhetsskäl, typ på små motorer, men även biltändsystem kan göra så.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Det görs så på mindre motorer för att det är billigare att fila en kam på vevaxeln än att lägga till ett extrahål med oljetätning och förlänga kamaxeln.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
potten i serie och därefter kondensatorn till jord, då får du ett variabelt lågpassfilter
det räcker för att prova, när man har rätt värde byter man mot ett fast motstånd
för ren frekvensmätning kan man ofta ha kraftigt lågpassfiltrerat, om man har lite signalstyrka, oftast beöver man bara ha några mV för att mäta frekvens då man mäter när den skiftar polaritet, runt nollan, och varierande spänning brukar inte göra så mycket
ljudkort och dator var en god ide
att ha en mätprob , strömtrafo runt tändkablen och multimeter funkar ju bra det med
det räcker för att prova, när man har rätt värde byter man mot ett fast motstånd
för ren frekvensmätning kan man ofta ha kraftigt lågpassfiltrerat, om man har lite signalstyrka, oftast beöver man bara ha några mV för att mäta frekvens då man mäter när den skiftar polaritet, runt nollan, och varierande spänning brukar inte göra så mycket
ljudkort och dator var en god ide
att ha en mätprob , strömtrafo runt tändkablen och multimeter funkar ju bra det med
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Och att mäta varvtalet med en frekvensmätare är inte helt enkelt, varvtalet räknas i RPM och frekvensmätaren mäter pulser per sekund, detta betyder att 50Hz motsvarar 3000RPM (1500RPM med wastefire), upplösningen blir usel osv.
Re: Mäta varvtal med multimeter (frekvens)
Som lök på laxen kan jag meddela att MIN frekvensräknande multimeter ej fungerar på pulser utan kräver att fasen, om man så kan kalla det, svänger runt nollan i båda riktningar. Iofs är det halvbilligt junk men ändock.
