Önskar bygga robot (Var: tjena!)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Önskar bygga robot (Var: tjena!)

Inlägg av Poke »

jag har alltid älskat bygga saker såsom modeller och RC bilar. och för några dagar sedan hittade jag en robot arm på kjell och company som jag genast köpte, det tog mig 3 timmar att slita upp paketet tills jag satte den i bestick lådan och placerade alla besticken på golvet med armens hjälp

länk: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,250510000

nu vill jag bygga något mer :P. vad som helst i stort sett. men helst saker som rör sig haha,

Tyvärr har jag bara programmerings erfarenhet av C++ "vilket jag läst till mig inte räcker långt när det gäller robotar"

men jag är bra på att bygga saker och få dem att fungera och löda ihop saker :)

några ideer?

// ny pojke på forumet

Rubrik som säger något om innehållet.. /blueint
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: tjena!

Inlägg av danei »

Om du tar bort ++ så funkar det. Men det kan vara bra att starta med assembler frö att lära sig hård varan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

µC (mikrocontroller) är inte "kompatibelt" med C++ men väl med ANSI C. Inte att det är fel på C++ men det man får extra med ++ är var som behövs i ett multiprogram-miljö, på en µC kör det bara ett program åt gången.

Du kan jämföra det med att du till en PC skriver ett program medan du till en µC skriver programmet som ett OS inkl. de funktioner du vill att den ska lösa.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

vilket språk ska jag rikta in mig på? för att ajg ska kunna göra nåågot? pascal? C eller?

vad är assembler?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

C eller Basic :) och en släng assembler kan väll vara bra för att lära sig hur det hela funkar...

Assembler är altså ett lågnivåspråk som är helt hopplöst att skriva längre program i, men ger dig extrem kontroll på vad som händer. Helt hopplöst att koda i men ger som sagt en uppfattning hur det funkar och hur man ska skriva sin C kod för att den ska bli effektiv...
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

ska bege mig till bokhandeln imorgon och köpa böcker :P hoppas jag hittar något som har emd C och assembler att göra
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

C och assembler är det som lönar sig mest att kunna. Dock är assemblerspråket unikt för varje processor.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Re: Önskar bygga robot (Var: tjena!)

Inlägg av Poke »

> ock är assemblerspråket unikt för varje processor.

vilket betyder`?

förlåt om jag är irriterande men detta är så jäkla spännande och jag vill lära mig allt :P haha
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att det inte finns en bra allmän bok om assembler. Man måste lära sig assembler till just den processor familjen man ska jobba med. Men kan man en så är det lättare att lära sig en annan.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

finns det något jag kan bygga nu utan att ha större kunskap om kodning för assembler och C?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kan skaffa dig en MCU och börja bekanta dig med. Och då kommer ett svårt val för det finns mängder med system, programmerare osv. Alla har olika synpunkter. Det är ungefär som att alla ska tala om för dig vad du ska äta till frukost.

Jag skulle rekommendera dig att börja med arduino.
http://www.arduino.cc/

Arduino Duemilanove kostar 219kr exkl moms på
http://www.lawicel-shop.se/shop/

http://www.electrokit.se/index.php kostar den 223.20kr exkl moms

Var du köper den spelar mindre roll. Följ övningarna på hemsidan. När du blinkat färdigt med dioder så köper du en LCD som du ansluter och programerar. 2*16, 2*20' 4*16, 4*20 vilken display spelar mindre roll. Köp också lite tryckknappar och kanske en motorstyrning med motorer. Eller ännu bättre motor, transistorer, resistorer och dioder, så att du kan koppla in en transistor till arduinon.

Varför jag tycker att du ska köpa en Arduino är för att du inte behöver bestämma dig om vilken programmerare du ska köpa. Det finns massor med trådar här om vilken programmerare man ska köpa, och vilken MCU man ska använda. Med Arduino så programmerar du genom att ansluta till datorn via USB anslutningen på Arduino. Det finns en bootloader i MCU som hämtar in programmet du vill köra och så är du på g. Naturligtvis finns det nackdelar med det också. Bootloadern tar plats och kretsar med inprogrammerad bootloader är lite dyrare i inköp. Men du kan för en liten summa pengar komma igång med den programmering och lära dig mera.

Sedan när du lärt dig mera om mikroprocessorer kan du bestämma om du vill köpa en programmerare och fortsätta med AVR eller köpa en till PIC eller någon annan MCU.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

det lät ju faktiskt väldigt "lätt" med Arduino Duemilanove skriver jag den med assembler ochså?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

I en Arduino kompatibel hårdvara så finns en bootloader laddad var man då skriver "sketches" i C syntax resulterande i filnamn.pde, dessa .pde filer flashar man sen via usb till Arduino hårvaran.

I C kan man inkludera assembler kodsnuttar filer ...

Man kan skriva ren assembler till Arduino hårdvaran med en extern programerare . men då förlorar man Arduino bootloader + IDE.
Arduino botloader kan man då programera in igen med den externa programeraren.

Arduino C syntax här : http://arduino.cc/en/Reference/HomePage
Senast redigerad av xraid 3 augusti 2009, 11:51:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag märker att många här börjar mjukna när det gäller C och MCU'n, dvs att Assembler inte genomgående är första valet. Därför tycker jag det är synnerligen konstigt att de flesta verkar dissa C++.
C++ flyttar inte programmeraren längre bort från hårdvaran än C.
C++ kan allt som C kan, plus mycket mer. En del av det där "mycket mer" passar givetvis inte in i en MCU, men så är också fallet med C. Men en del av det där "mycket mer" är användbart även i en MCU; t.ex. egenskapen att kapsla in både data och funtioner i klasser, eller varför inte templates som gör att kompilatorn automatiskt genererar kod vid behov.
I en MCU bör man pga de begränsade resurserna känna språket man använder så pass bra att man vet vad som genereras av kompilatorn "under huven" så at säga. Men kanske det är just det som är problemet. Att de som dissar C++ inte greppar språket tillräckligt bra för att kunna utnyttja och se fördelarna med C++ på en MCU...

Med stor risk för att låta självgod :wink: så försöker jag använda C++ i de MCU miljöer där det är tillgängligt och kan också rekommendera det åt andra. Tyvärr är C++ kompilatorer för små MCU'n ännu relativt ovanliga.
Jag betraktar mig definitivt inte som nån C++ guru, men har programmerat C++ i många år i både små och stora projekt.
Skriv svar