Jag märker att många här börjar mjukna när det gäller C och MCU'n, dvs att Assembler inte genomgående är första valet. Därför tycker jag det är synnerligen konstigt att de flesta verkar dissa C++.
C++ flyttar inte programmeraren längre bort från hårdvaran än C.
C++ kan allt som C kan, plus mycket mer. En del av det där "mycket mer" passar givetvis inte in i en MCU, men så är också fallet med C. Men en del av det där "mycket mer" är användbart även i en MCU; t.ex. egenskapen att kapsla in både data och funtioner i klasser, eller varför inte templates som gör att kompilatorn automatiskt genererar kod vid behov.
I en MCU bör man pga de begränsade resurserna känna språket man använder så pass bra att man vet vad som genereras av kompilatorn "under huven" så at säga. Men kanske det är just det som är problemet. Att de som dissar C++ inte greppar språket tillräckligt bra för att kunna utnyttja och se fördelarna med C++ på en MCU...
Med stor risk för att låta självgod

så försöker jag använda C++ i de MCU miljöer där det är tillgängligt och kan också rekommendera det åt andra. Tyvärr är C++ kompilatorer för små MCU'n ännu relativt ovanliga.
Jag betraktar mig definitivt inte som nån C++ guru, men har programmerat C++ i många år i både små och stora projekt.