Blinkande LED mha RPM-signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Blinkande LED mha RPM-signal

Inlägg av MadModder »

Jag tänkte att om jag tar RPM-signalen från en fläkt och styr en lysdiod via en transistor, och sen satte lysdioden bakom fläkten så skulle det se ut som fläkten alltid stod still. Nu har jag hållt på i flera timmar utan att lyckas. Lysdioden lyser för länge helt enkelt. Jag har försökt med en 555 kopplad som en monostabil vippa med en tid på ner till 0,5µs som triggas av rpm-signalen. Det gick inget bra det heller.

Någon som vet hur man kan göra?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Coolt, en helt genetalisk idé :D

Hur ser en RPM-signal från en fläkt ut egentligen? Jag har inte tillgång till något oscilloskop, tyvärr. Är det en fyrkantsvåg med frekvensen proportionellt med varvtalet eller ger den bara pulser då fläkten passerar en viss punkt?

Som du skriver borde det ju fungera, speciellt med en monostabil 555:a. Det borde ju gå bra även om lysdioden är tänd några ms, så snabb är väl inte en fläkt? Borde kanske räkna ut hur långt tid det tar för en fläktvinge att passera den punkt lysdionden sitter (jag orkar inte nu).

Om du blinkar med en lysdiod med några µs borde du väl räkna med res- och falltid på lysdioden?
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Mera att tänka på.
Om nu lysdioden sitter närmare navet, då har den en längre "lystid" än ute vid vingspetsen eftersom pereferihastigheten är större där. Alltså kortare lystid. Vingarnas form påverkar också det hela, tillika mellanrummet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, hastigheten är större ju längre från centrum man räknar, det stämmer. Men rotationshastigheten, vinkel/tidsenhet är konstant, vilket är det som bestämmer RPM-signalen. Ljuset ska bara vara på en väldigt kort stund, så att man inte ser att fläkten snurrar, likt rörelser i ett rum där man har ett stroboskop (disco någon? :) )

Jag har nu lyckats ta reda på att rpm-signalen är av open-collector-typ och ger ut en GND-puls 4ggr per varv. Genom att koppla den via en BC556 till en 4017 delar jag frekvensen med 4 och får en puls per varv. Detta medför att lysdioden lyser 25% per varv, och är släckt i 75%. Det är inte riktigt vad jag vill. Vid 9V snurrar fläkten 40 varv/sekund (2400 rpm) och lysdioden är då tänd i 25ms åt gången. På tok för länge. 5ms skulle vara närmare kravet. Det MÅSTE funka med en 555 i en monostabil koppling. Jag tror min sista 555:a är defekt. Det enda den gör är att invertera triggersignalen, trots flertalet kontroller av kopplingarna. Jaja. Får se på måndag då jag köper några fler 555:or.
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Hade inget datablad på 4017.
Men vad jag kommer ihåg så har 4017 en fördröjning av 4 nanosekunder per grind, kanske detta är boven?????
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Kan du inte bara koppla en läsgaffel till en lysdiod. Så när bladet bryter ir-strålen så tänds lysdioden. På detta sett tänds bara lysdioden när fläkten befinner sig i ett läge.

Why make it simple when you with so little effort can make it almost impossible :?:
OpelGT
Inlägg: 270
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

För den som vill se ett schema på en fläkt...

Bild

Kommer från sidan
http://www.pavouk.comp.cz/fan/fan2.html
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Glöm inte att det är skillnad mellan den elektriska frekvensen i motorn och den fysiska på propellern (Eftersläpning).

> disco någon?

En ögonblicksblink är kortare än vad man tror. En stroboscoplampa (frysa bilden) blinkar kanske bara 1/1000 av en sekund. 1/16 eller 1/32 av takten är alldeles för länge.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

det är bara asynkron motorer som har eftersläpning. Det där är den typ av synkronmotor. du ser att rotorn har poler. en asynkronmotor har kortsluten rotor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har kommit fram till att jag behöver en pulsförkortare. En 555 kan inte generera en puls som är kortare än triggpulsen. Hur gör man enklast en sådan?

[edit] tog bort filterkondingen på 100nF och det lilla inverteringssteget med en BC556, och kopplade signalen direkt till klockingången på 4017, och så ett pull-up-motstånd. Då fick jag bara 2 pulser per varv, och var då tvungen att dela med 2, och således blinkade lysdioden med en period på 50%. Det kanske kan vara något för den som har en fläkt som ger för låg RPM till moderkortet så det inte kan läsas av. Dubbla frekvensen, och dela frekvensen med 2 i MBM :)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mikrokontroller? Läser nog nästintill alla problem :D

Äh, lysdiod, mesigt. Kan ju lika gärna installera min disco-strobe bakom fläkten och sätta den att triggra varje gång en vinge passerar. Sen att fläkten förorar hela sin funktion och hela paketet blir tokstort är ju en annan grej, men det blik kul iaf! :roll:
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

danei skrev:det är bara asynkron motorer som har eftersläpning. Det där är den typ av synkronmotor. du ser att rotorn har poler. en asynkronmotor har kortsluten rotor.
Menar du att dom små billiga kina-fläktarna går syncront? Jag tycker det låter som dom har en accelerationstid på typ en minut, och varvtalet försämras proportionellt med antal gram damm i fläkten ;-)
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Men om du tar din RPM-signal och delar den med 4 och lägger den på triggingången på ett stroboskop så lär du få önskad effekt! :)

Men det kanske är lite overkill...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

hebbe: kolla på bilden som OpelGT la in, där ser du att rotorn har magnetiska poler. Dessutom ser du att motorlindningarna går via en motorstyrning. Om den mäter positionen med hallefecktsgivara eller optiskt vet jag inte, men den har koll på läget hos rotorn. Det går inte att köra en synkronmotor utan en motorstyrning som kan ge en lämplig frekvens i varje ögonblick. (inte bara iafa) Motorstyrningen ökar alltså frekvensen medan fläkten accelererar. Men även med en asynkron motor måste du ha en motorstyrning för att få en växelspännig.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Den "vet" rotorns läge med hlälp av en hallsensor.
Skriv svar