Puls på olika frekvenser samtidigt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Silverrosen

Puls på olika frekvenser samtidigt?

Inlägg av Silverrosen »

Hej!

Nu är jag inte säker på om jag hamnat i rätt område för detta, men jag har ett litet problem jag hoppas på att kanske kunna få en lösning på bland de som är lite mer bevandrade i ämnet än jag är.

Jag har ett litet modell-projekt på gång hemma där jag har bestämt mig för att installera diodbelysning.
Projektet är såpass långt gånget att huvudelementen i kretsen är klara och fullt fungerande men det är en liten detalj som saknas vilken jag hoppas och tror är möjlig att ordna, har ingen aning om hur bara.
Bild
Där har vi hur kretsen ser ut i dagens läge, hoppas bilden är tydlig nog. Bilden är lite mer avancerad än den behöver, men det är för att hjälpa mig hålla ordning på vart vad sitter i modellen själv.

Nu till problemet:
Jag har vid dagens dato fått en fungerande krets med "Dimmrade" dioder med hjälp av en PWM-krets som bilden visar.
Så som jag tror de flesta här vet så dimmrar den kretsen dioderna genom att pulsera dem i olika extremt höga frekvenser för att på det viset lura ögat att de lyser mer eller mindre starkt.
Det jag vill uppnå är nu att de ska pulsera i en låg, fullt synlig sinusfrekvens(helst inställbar) som går från näst intill noll till full ljusstyrka samtidigt som jag behåller den dimmande pulsen.

Frågan är; hur? Och framför allt, är det möjligt att pulsera dem samtidigt i två olika frekvenser så som jag beskrivit?
Jag antar att det, om det går, kräver ännu en PWM, men den jag för tillfället använder är ett gör-det-själv-kit så jag har ingen större koll på vad som gör vad i kretsen och törs på så vis inte experimentera utan lite bättre info bakom mig.
Senast redigerad av Silverrosen 7 juli 2009, 15:03:15, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Re: Puls på olika frekvenser samtidigt?

Inlägg av sodjan »

> genom att pulsera dem i olika extremt höga frekvenser

Det tror jag knappast.
Snarare 100-200 Hz, det räcker för att de inte ska "blinka".

(Undvik generellt utryck som "mycket", "extremt", "som möjligt" o.s.v).

Dessutom är det inte olika *frekvens* som ger skillnaden i ljusstyrka...

Om jag förstår rätt så vill du pulsa dom med en PWM med varierande
*pulsförhållade* så att ljusstyrkan glider mjukt upp och ner ?
Klart det går. Hur du ska göra beror lite på vad som sitter i din PWM krets.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

(Undvik generellt utryck som "mycket", "extremt", "som möjligt" o.s.v). Undvik gärna att vara så nedlåtande...

I vart fall, sodjan har rätt: en PWM-styrning arbetar på en fast frekvens (antalet pulser per sekund är fast), det som ändras är pulskvoten, d.v.s. hur lång varje puls är (och frekvensen är ofta beskedliga 100 Hz-några kHz). Det du vill göra är alltså att ändra pulskvoten automatiskt över tid. Hur styrs din PWM-krets idag?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det enklaste torde nog vara att börja om helt och bygga en ny krets. Om du googlar på fading led finns det en del. Ett annat alternativ är att styra lysdioderna med PWM-funktionerna i en mikrokontroller. Då skulle man kunna sätta en timer som uppdaterar pulsvidden för att få det att likna en sinuskurva.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nedlåtande ? Jag föreslår bara att inte använda värdeutryck utan att ange
specifikt vad som gäller. Det finns massor av fall där någon vill att något
ska vara "så nogrant som möjligt", "så mycket som möjligt", "exakt 1 sekund"
eller liknande. Allt det är komplett värdelösa designkrav...

Och jag vidhåller att PWM frekvensen kanppast är "extremt hög"... :-) :-)
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

PWM:en regleras med en potentiometer idag om jag tolkar din fråga rätt. Men det är väl inte möjligt att använda den existerande PWM:en för att uttrycka båda pulserna? Eller tänker jag alldeles för fyrkantigt nu?

Och när det gäller mitt språkbruk, ord som "Extremt" och andra vagt beskrivande termer är baserade på personlig uppfattning eftersom de inte har ett definitivt värde och därför så anser åtminstone jag att det är upp till författaren hur lämpligt det är med sådana uttryck.
Men nog om det, personlig uppfattning om proper meningsbyggnad tror jag inte är något som hör till tråden.
För övrigt är jag något av en lekman både tekniskt och när det gäller terminologi inom området så jag ber om ursäkt om jag använder vaga eller opassande termer lite då och då.

Men som ni båda säger, jag vill ha ljusstyrkan att glida smidigt upp och ner, helst med inställbar hastighet samtidigt som jag bibehåller möjligheten att justera "toppen" av ljusstyrkan
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

Något jag bör tillägga är att jag arbetar i ett något begränsat utrymme och kretsen som den existerar idag kan bara modifieras, inte bytas ut, eftersom den redan är till största delen integrerad i modellen. Det är självklart inget hinder för att komma med idéer och förslag men kan vara bra att ha i åtanke.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag skulle definitivt gjort en mikrokontrollerbaserad lösning på det. Det är väldigt enkelt att få till där. Har du inga kunskaper på mikrokontroller, så är det ett lysande (!) projekt att starta med. Lösningen går säkert att göra på annat sätt också, 555:a kanske, men den blir inte så liten och enkel. Med en lämplig mikrokontroller, t.ex en 6-pinnars PIC 10F i SOT23-kapsel så behövs i princip inga kringkomponenter och det blir väldigt litet.

[off-topic]
Minska genast bildens storlek till gällande regler! Det står med röd text när du skriver ditt inlägg. Går det verkligen att missa det?
[/off-topic]

Välkommen till forumet!
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

vfr skrev: [off-topic]
Minska genast bildens storlek till gällande regler! Det står med röd text när du skriver ditt inlägg. Går det verkligen att missa det?
[/off-topic]
Tydligen! På min skärm är bilden såpass liten att jag ignorerade den biten i tron om att den inte var större än så. fixar det genast.
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

Så, bilden är nu minskad till 700x210px

Detta med mikrokontroller låter mycket intressant, men jag måste erkänna att jag inte hängde med i mycket när du började nämna kapselnamn och vidare, men det beror ju på att jag inte har något större grepp alls om den sortens komponent.
Det skulle inte medföra några komplikationer i kretsen om den kontrollern blir installerad tillsammans med PWM:en?
Glömde nämna, men det är säkert övrflödigt, att den existerande PWM:en är baserad på en 555:a.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du tar bort kondensatorerna som LED-strömmen går igenom behöver du inte extremt hög frekvens. Kondensatorer har den egenskapen att de inte släpper igenom likspänning utan bara släpper igenom högre frekvenser.

De parallellkopplade lysdioderna är felkopplade var och en av dom ska ha en resistor. Att seriekoppla är mycket bättre, men det kräver högre spänning.

Det kan gå att modifiera din styrenhet så att den ökar/minskar som du vill. Om du visar schema på hur den är konstruerad kan du få förslag. En mikroproceessorbaserad är nog det vettigaste, men det kan gå att lösa på annat sätt också.

Välkommen till forumet.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En sak som alltid är bra att berätta när man vill ha hjälp är vad man *faktiskt* vill åstadkomma, dvs. vad är det man vill bygga, simulera, kopiera eller liknande... Jag tolkar t.ex. din efterfrågade lösning som att du vill simulera eld i ett ånglok, men det kan ju vara fel? Annars finns lösningar för att simulera levande ljus (se min tråd om sterainljuseffekt. Någon annan kanske tror att du vill bygga någon form av "mood light" (som också finns i flera tidigare trådar) :vissla:

Om du skriver vad det är du gör för modell och vad ljuset skall haför funktion i modellen kan du säkert få fler svar med tips om oilka lösningar, det är inte helt ovanligt att man "låser sig" vid just den lösningen man själv tror är bäst. Att då ställa den typen av frågor om du gjort generarar bara fler frågor istället för svar :doh:
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

Mindmapper skrev:De parallellkopplade lysdioderna är felkopplade var och en av dom ska ha en resistor.
Så det går inte att koppla tre parallella lysdioder på en resistor så som jag har gjort?

Här har vi en bild på PWM-kretsen:
Bild

Hoppas det hjälper
Silverrosen

Inlägg av Silverrosen »

@PeterH: Det har du ju faktiskt rätt i. Det jag håller på att bygga är en belyst stridsvagn i futuristiskt tema, fullständig projektlogg finns här för den intresserade:
http://www.coolminiornot.com/forums/vie ... ?tid=26112

Kortfattat vill jag simulera plasmareaktorer och lite överflödigt dravel relaterat till dessa. Originaltanken var att få ett jämt och stadigt sken(vilket är uppnått) men efter lite diskussion fram och tillbaka i tråden har denna idé om en långsam puls uppstått vilket jag finner otroligt lockande.
Borre

Inlägg av Borre »

Nej om du bara använder ett motstånd till flera lysdioder kommer den med lägst spänningsfall dra mer ström än de övriga. Ett motstånd per lysdiod vid parallellkoppling.

(Om du nu läst regel ett varför inte lästa regel två, också rödmarkerad alldeles under regel ett. Nu kanske citeringen av vfr var ett undantag, eller nått.)
Skriv svar