WOW, jag fick RhinoCAM 2.0 PRO / Rhino 4.0 idag

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

WOW, jag fick RhinoCAM 2.0 PRO / Rhino 4.0 idag

Inlägg av CNC Viking »

Hej,

Efter att ha provat MecSoft's Visual Mill 6.0 PRO demo och övat på några av deras "tutorials" har jag nu införskaffat ett CAD / CAM-paket, nämligen Rhino 4.0 + RhinoCAM 2.0 PRO.

RhinoCAM 2.0 PRO och Visual Mill 6.0 PRO är samma program, men RhinoCAM 2.0 PRO är gjort som plug-in till 3D-modelleringsprogrammet Rhino 4.0 och jobbar smidigare ihop med detta.

Då jag nu är färdig med renovering och uppgradering av min 1996 Feeler FV-800 VMC (med Mitsubishi Meldas 520 AMR control), behöver jag verkligen kunna mata den med verktygsbanor nu.

Jag har ingen lust att stå vid maskinen och handknacka 2 1/2D-program. 3-axligt och 4-axligt kan Du glömma.

Jag vill kunna skapa mina verktygsbanor (NC-program) i min PC och sedan kunna köra 2 1/2D, 3-axligt och 4-axligt direkt från PC'n.

Paketet går loss på ca 40 "papp" +moms
Bild

Men nu är det Midsommar, så det hela får vänta några dagar. Sedan skall jag installera programmen, träna en hel del för att slutligen förhoppningsvis kunna skapa mina egna verktygsbanor.

Ni redan erfarna VisualMill 6.0 och RhinoCAM 2.0-användare kan gärna bidra med tips, råd & dåd för nybörjaren.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Re: WOW, jag fick RhinoCAM 2.0 PRO / Rhino 4.0 idag

Inlägg av DeVille »

Finns det postprocessor för din maskin direkt i programmet? Eller har du tänkt skriva en egen?
Vad är det du tänkt fräsa som kräver 3-d modellering och 4-axlar?

Glad Midsommar!
/DeVille
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok visst oknekligen väldigt bra proffsprogram givetvis så summan är därefter men för 40k så skall det fanemig besiktiga bilen och åka och handla till en också. :)
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

Har jobbat med rhino i ett par år nu, men aldrig tittat på rhinocam... Har märkt att det skiljer en hel himla massa pengar mellan rhinocam och rhinocam pro, vet nån vad som skiljer? (förutom just priset då...) :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

sungam

kanske skulle du ta en titt på hemsidan så har du svar på dina frågor!
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ja 40k är billigt jämfört med de mjukvaror vi kör (Inventor + EdgeCAM).
Kollade lite på hemsidan. Ser trevligt ut.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

DeVille skrev:Finns det postprocessor för din maskin direkt i programmet? Eller har du tänkt skriva en egen?
Vad är det du tänkt fräsa som kräver 3-d modellering och 4-axlar?

Glad Midsommar!
/DeVille
Ja det finns postprocessorer till de flesta system, även Mitsubishi Meldas, i RhinoCam2. De är också editer-bara. Finns det ingen till just Din kontroll, så finns det en postprocessor-generator för att själv kunna snickra ihop sin egen, programsimulering, G-kod-editor...rubbet. Kolla denna listan. PRO-varianten har alla features. http://www.mecsoft.com/rhinocam.shtml Klicka på "Feature list".

Vad jag skall fräsa?
Jag hade tänkt få igen lite av min investering genom att köra kortare serier, prototyper samt även någon trevlig egen produkt man kan finna upp. Skaparglädjen får liksom ett skutt uppåt när man skaffat lite trevliga verktyg att leka med. Kan även erbjuda hela kedjan >produktlösning>konstruktion i CAD>beredning i CAM samt framkörning av produkten. 8)
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Klockrent och verkligen kul att ngn gör slag i ett sådanthär projekt. :tumupp:

Kan det bli en vettig avskrivning på grejerna är ju bara det trevligt. I slutändan betyder det att man har riktigt fina "leksaker" som är betalda sas.
Går det riktigt bra kanske det tom blir en slant över som verksamheten kan utökas med.

Kännslan att sen lära sig ngn nytt och hela kjedjan från idé till färdig produkt skulle iaf jag tycka var en mkt stor vinst som inte går att mäta i pengar.

Lycka till, förhoppningsvis kan man ta rygg och lära sig av dig på vägen. :)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tack för trevliga på-hejningar... :)

Just det. Önskan är väl att få leka sig till en vettig lön. En del jobb kanske blir "tråkigare" än andra men jag kommer att lära mig av allt jag gör, det är jag säker på.

Idag installerade jag Rhino4.0 och RhinoCAM 2.0. Allt gick bra och i nästa vecka får jag hjälp av återförsäljaren Leo på MarineSoft L.A. med grundinställningarna och lite "start-tips". Jag har redan importerat några SW-filer i Rhino och det gick felfritt. Skall leka lite mer med övningsexemplen också.

En screenshot att börja med. Första provfräsningen blir i aluminium, fast lite enklare.
Den 2:a eller 3:e blir nog en special-gaffelkrona som jag ritat till min hoj (bilden).
Bild
gotis

Inlägg av gotis »

Jag hade lagt in åtminstone en ribba rakt mellan stolpe och gaffelben, där ligger störst belastning, men det kanske är en lätt hoj? hur stort minne har du i fräsen eller tänker du dripfeed från pc?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

gotis skrev:Jag hade lagt in åtminstone en ribba rakt mellan stolpe och gaffelben, där ligger störst belastning, men det kanske är en lätt hoj? hur stort minne har du i fräsen eller tänker du dripfeed från pc?
Jag har 6mm gods i hela övre planet, men Du har nog en point där. Skall höja mitt-ribbornas centrum-ändar mer mot stolpens mitt för att på så sätt få "strävor" istället för "bärlinor".

Min maskin har 256Kb minne och märk väl, då kallas det "expanded memory"! Skrattretande. :D Men det har ingen som helst betydelse, för jag har inga program i maskinen längre förutom verktygsbytar-macrot, det sk 9001-programmet.

Alla mina NC-program skall lagras i en PC samt backas upp på en NAS-hårddisk. Jag skall droppmata alla körningar direkt från PC'n via nätverket och en Ethernet-RS232-adapter (Serial Device Server). Det hela är installerat och fungerar utmärkt med ett 37 000 raders 3D testprogram som körs med 19 200 Baud överföringshastighet, vilket är högsta möjliga hastighet för min CNC-control. 8)
Skriv svar