Efter att ha provat MecSoft's Visual Mill 6.0 PRO demo och övat på några av deras "tutorials" har jag nu införskaffat ett CAD / CAM-paket, nämligen Rhino 4.0 + RhinoCAM 2.0 PRO.
RhinoCAM 2.0 PRO och Visual Mill 6.0 PRO är samma program, men RhinoCAM 2.0 PRO är gjort som plug-in till 3D-modelleringsprogrammet Rhino 4.0 och jobbar smidigare ihop med detta.
Då jag nu är färdig med renovering och uppgradering av min 1996 Feeler FV-800 VMC (med Mitsubishi Meldas 520 AMR control), behöver jag verkligen kunna mata den med verktygsbanor nu.
Jag har ingen lust att stå vid maskinen och handknacka 2 1/2D-program. 3-axligt och 4-axligt kan Du glömma.
Jag vill kunna skapa mina verktygsbanor (NC-program) i min PC och sedan kunna köra 2 1/2D, 3-axligt och 4-axligt direkt från PC'n.
Paketet går loss på ca 40 "papp" +moms

Men nu är det Midsommar, så det hela får vänta några dagar. Sedan skall jag installera programmen, träna en hel del för att slutligen förhoppningsvis kunna skapa mina egna verktygsbanor.
Ni redan erfarna VisualMill 6.0 och RhinoCAM 2.0-användare kan gärna bidra med tips, råd & dåd för nybörjaren.