Bearbetningskraft, momentbehov för knäfräs, servodimension

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
marmander

Bearbetningskraft, momentbehov för knäfräs, servodimension

Inlägg av marmander »

Hej,

Nu har jag letat efter delar till min cnc-plasma ett tag och har sprungit på en hel del "bra att ha grejer" :D

Bla. så har jag fått tag i 3-fas AC servon med drivsteg och planetväxlar (kan välja att köpa 5:1 eller 10:1). Jag tänkte då köpa både till plasman och till en eventuell konvertering av min vanliga Knäfräs (tjeckisk sak i storlek som sajo 52). Servona är på 1,7Nm och 4000rpm ca 700W. Stigningen är i nuläget 5mm på trapetsskruvarna.
Till Z blir det ett saftigare servo på 4,8Nm och 2000W...

Frågan är; skall jag välja 5:1 utväxling eller 10:1 till x och y? min första tanke var att köra med 5:1 för att då kunna få 4000mm/min snabbmatning, tror ni kraften räcker till om man kör med befintliga trapetsskruvar?

En liten fråga till; Behöver man ha bromsmotstånd? Läste att det fanns som tillbehör till drivstegen...

Och så en liten bild på fräsen för den som är intresserad ;)
Bild

MVH/
SM
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Bearbetningskraft, momentbehov för knäfräs, servodimension

Inlägg av JimmyAndersson »

Den ser riktigt trevlig ut.

Påminner på något vis om en utomjording...

Bild

Kunde inte låta bli. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

:lol: Jo, Det gör den faktiskt! :rofl

marmander: Jag har för mig att jag läste att man behöver kunna köra minst 3500mm/min för att få fina kanter med plasman, Om det stämmer så borde du ju köra 5:1. Dock har jag ingen aning om den klarar det, men 8,5Nm är ju en hel del! (1,7 * 5 = 8,5)
marmander

Inlägg av marmander »

Haha, jo den var snygg ;)

Åter till frågan;

squiz3r,
till plasman blir det inga bekymmer, där är servona väldigt överdimensionerade! Jag kommer använda remdrivna linjärenheter från Festo med 100mm matning/varv. Max statiskt moment är 8Nm så det lär bli grym matning och acc i plasman :) 40'000mm/min med 10:1-utäxling och vid max statiskt moment blir den dragande kraften 5000N minus förluster, tyvärr så pallar inte linjärenheterna mer än 10Nm/st i vridmoment.

Det är alltså fräsen som jag frågar om. Min egen uppfattning är att det borde gå köra med 5:1-utäxling och 5mm stigning på skruvarna, men det skadar ju inte att få dela lite erfarenheter.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aha, Jag missuppfattade frågan lite :oops:
Skriv svar