Skruvade isär en gammal electrolux tv ifrån 1971 igår och hittade dessa grejer. Har sökt på google efter den första och inte hittat någon info. Den andra har jag inget namn på över huvud taget men misstännker att det är en transistor eller något liknande.
Någon som vet vad någon av dessa gör för något, eventuellt projektidé?
Den första är kanalväljaren (tunern). Utgången till mellanfrekvensdelen (MF) IF-coil är det filter som trimmas för att få rätt anpassning mellan tuner och mf. Firman som gjort den är en utav de stora på tuners och har funnits med sedan jordens begynnelse. Vet ej om de fortfarande tillverkar tuners.
Hade ingen aning om att Electrolux varit inne på TV-marknaden. 1971 var väl hydridåldern där vissa funktioner i TV hade rör. Den kanske har ett samlarvärde!
Rigagni R59 känner jag igen från Luxors egentillverkade FTV-chassie men den fanns även i en del av deras S/V-tv.
Jag jobbade med tv-reparationer på den tiden och har aldrig hört talas om att Elektrolux skulle tillverkat några TV-apparater. Jag gissar att det rör sig om en Luxor som fått en Elektrolux-märkning. Har du inte en bild på hela chassiet att presentera ?
// Göte J
Jag känner inte igen modellen på TV:n , men nog är det Luxorkomponenter alltid. T.ex skärmburkarna i mf-delen är med all säkerhet en produkt tillverkad i Motala på Luxorfabriken och även de spolar man ser på en annan bild. En del andra komponenter t.ex. avlänkningenhet och kondensatorer kunde man se även i andra fabrikat. Men hela altet ser Luxor ut !
// Göte J