Canon Pixma MP620 bäckpatronproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO

Canon Pixma MP620 bäckpatronproblem

Inlägg av HåkanO »

Hej
Har en sådan skrivare som fungerar bra och skriver ut fint. Bara det att Canon har lagt till så mycket säkerhetsfunktioner för jag inta ska ta mig friheten att använda piratpatroner. Det sitter alltså ett litet chip på patronen. Kan inte hitta någon chipresetter till den här skrivaren Kan nån :D av er?

När jag tog ur en originalpatron den lilla svarta och satte tillbaka den kände inte skrivare igen den längre och det gick inte att skriva ut scanna kopiera. Efter 1 timma i telefon då Dustin där jag köpt den hänvisade till Canon som enligt dem tagit över garantiåtagandet efter 14 dagar.
(helt i strid med konsumentköplagen vilket ja berättade för dem) Ringde då Canon som hänvisade tillbaka till Dustin för bläckpatronen som det är 6 månaders garanti på skulle Dustin ersätta. Det tyckte inte Dustin utan ville ha namnet på den jag jag pratat med på Canon (vilket jag glömt bort) Nytt samtal till Canon som då plötsligt hänvisade mig till deras servicepartner Intervision i Stockholm. Intervision ville då att jag skulle sända in hela skrivaren. Men jag måste kontakta Dustin som skulle betala frakten. Efter att ha berättat det idiotiska med att skicka in skrivaren när det var en patron som var trasig (hade kollat det genom att tillfälligt skifta patron till en annan) Förstod äntligen en person mig och hade tillräcklig handlingskraft för att bara säga "jag fixar en ny patron den kommer med posten" Och det har den gjort och fungerar

Känner ni igen er? :)

Har lärt mig att fylla på originalpatronerna med en spruta med lång fin nål som jag sticker genom "ullen" då behöver man inte täta hålet
Än så länge är det troligtvis inte förbjudet att modda en egen skrivare så jag tänkte passa på :) 600 kr för originalpatroner är för dyrt

Har ni några idéer? Kan man bygga en chipresetter eller koppla ur den på något sätt. Här är två bilder på chippet. Sitter en röd lysdiod där också som ska lysa stadigt när det finns bläck. Det står 816 W 12 på själva IC-kretsen

Håkan

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Re: Canon Pixma MP620 bäckpatronproblem

Inlägg av Henry »

Tja vem vet vad det kan vara för chip, hittar inget om det men har visserligen inte heller vänt upp och ner på hela nätet. Skulle tex kunna vara en enkel typ av räknarkrets som räknar antalet bläckdroppar som skrivits ut och efter si och så många droppar bläck så är patronen slut och är slut även om den återfylls. Hur detta chip sedan berättar detta för skrivaren kan tex vara allt ifrån någon enklare till mer avancerad kod som skickas till att helt enkelt bara göra en av plattorna som är i kontakt med skrivaren hög eller låg.

Om det hade varit det sistnämnda, som jag vet att det var någon skrivares patroner som hade det på det viset en gång, så hade det ju varit en lätt sak att fixa genom att bara dra rätt platta på skrivaren hög eller låg beroende på vad som nu behövdes men hur denna fungerar har jag inte en aning om. Det skulle inte heller förvåna mig om det är ett användarspecifikt chip just för Canon och att det då inte heller går att få tag på någon info om det så man vet hur det fungerar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

EU har tom. krävt att printertillverkarna måste berätta hur man kringår dessa skydd för att möjligöra återfyllnad - med hänvisning till försök att minska sop-berget genom återanvändning - det här försöker tillverkarna å andra sidan hindra med tex erbjudande att skicka tillbaka förbrukade patroner utan kostnad 'för miljöns skull'

Är du säker på att du gogglat tillräckligt och inte hittat någon bläckföretag som har resetchip att sälja för din skrivare - det är nämligen ganska mycket jobb att sitta och analysera pulstågen och se hur den bränner minnesceller i chipet då de förmodligen har en viss mått av kryptering i dessa.

tyvärr är det här inget man fixar med en lödpenna och hela bläcksprutarbranchen stinker med bläck som snart säljs till högre pris än knark... tyvärr så smittar det av även till laserskrivare...

---

I en skrivarköp så ingår det alltid noggranna analyser på vad bläckpatronerna kostar, hur många sidor de räcker etc. då de snabbt kostar många gånger mer än skrivaren om man är en storutskrivare. man skall aldrig ha sammansatta patroner utan använd skrivare med separata färgpatroner för varje färg - en klassiker är att gul alltid tar slut långt före alla andra färger då färger som grönt och rött förbrukar gul färg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När jag skaffade den skrivaren jag har nu så var kraven som var högst upp på listan att det var separata patroner för varje färg och att de hade en sådan uppbyggnad att de skulle gå att återfylla utan större problem. Det var verkligen inte många som hade på detta sätt vilket förstås inte var helt förvånande men jag hittade efter en del letande till slut en Canon S750 som även hade väldigt bra utskrifts kvalitet. Patronenra till denna har inga chip eller så i sig så för att veta hur mycket bläck som är kvar så tar den och lyser IR ljus på ett visst ställe i botten på patronen och reflekteras ljus tillbaka så är det tillräckligt med bläck kvar men om inte så säger den till om detta men man kan då skriva ut ca 30 papper till med det bläcket som är i svampen men den säger till när sedan det också är tomt och då är det hög tid att fylla på igen.

Nu drygt 6 år senare eller vad det är sedan jag köpte den så har jag räknat ut att om jag hade köpt nya patroner varje gång istället för att fylla på igen med Canons original kvalitets bläck (inte sådant där som jag tycker är blaskigt bläckskit som säljs här och var) så har jag sparat i runda slängar ungefär 5000:- på detta. Det säger allt vad tillverkarna av skrivare tjänar in mest på under skrivarens livslängd för det är ju givetvis inte skrivarens pris.

Det där om EU reglerna som var väldigt bra hade jag ingen aning om, men då kan de ju bara skippa de här chipen men ändå be en skicka tillbaka patronerna. Men tar de däremot en liten summa för det varje gång så förstår man ju givetvis varför och då hade man ju bara tagit och fyllt på själv.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

xxargs skrev: tyvärr är det här inget man fixar med en lödpenna och hela bläcksprutarbranchen stinker med bläck som snart säljs till högre pris än knark... tyvärr så smittar det av även till laserskrivare...
Uhm, tillverkarna tjänar redan enorma summor på toner, när jag jobbade med skrivare och kopiatorer så var det toner och developer som hade ojämförligt högst vinstmarginaler av allt det vi sålde.

Eller menar du att skyddsmekanismerna på bläckpatroner smittar över på tonerpatroner ? det finns ju redan där med, fast kanske inte lika komplicerade.

..F.ö bärjade företaget i fråga med "startpatroner" det sista året jag jobbade där, alltså halvfyllda patroner som kostade lika mycket att producera som helt fyllda, men som tog slut fortare och därmed tvingade kunden att köpa en ny, som kostade en massa pengar.

..Fast i manualen hette det förstås att skrivaren "Fylldes upp" första gången och det var därför den första patronen räckte kortare tid, vilket ju var kvalificerat skitsnack.

Man började också med olika kartonger och nummer på samma patroner, alltså man hade samma patron i en skrivare och en kopiator, men med olika namn och kartong, och givetvis pris.. allt för att kunna lägga sina priser i par med var konkurrenterna gjorde och maximera vinstmarginalerna.
I en skrivarköp så ingår det alltid noggranna analyser på vad bläckpatronerna kostar, hur många sidor de räcker etc. då de snabbt kostar många gånger mer än skrivaren om man är en storutskrivare. man skall aldrig ha sammansatta patroner utan använd skrivare med separata färgpatroner för varje färg - en klassiker är att gul alltid tar slut långt före alla andra färger då färger som grönt och rött förbrukar gul färg.
Det beror ju på vad man skriver ut iofs, på jobbet går det åt enormt mycket mer cyan än de andra fägerna, detta beror ju på att de flesta färglaserutskrifter som görs är vanliga svartvita utskrifter MEN med en företagslogga i färg i ena hörnet, och denna har förstås en blå färgton.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Tack för era svar

Nu har jag lärt mig att genom att hålla in knappen längst till höger på manöverpanelen samtidigt som jag sätter på skrivaren kan man ibland :shock: få den att fungera utan chip
Den protesterar visserligen att bläcket är slut varje gång jag ska skriva ut men det går att bara gå vidare. Fyller jag sen på patronerna med sprutan ska det väl funka till hyfsat pris.
Använder faktiskt billigt bläck för jag skriver aldrig ut foton. De jag vill ha utskrivna skickar jag in till fotofirmor
Använder skrivaren mest till vanliga utskrifter med en och annan bild på. Har också skickat efter några piratpatroner där man ska flytta över chipet till de patronerna.
Den protesterar då också men man kommer undan mycket billigare

Hälsningar Håkan
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Texten på kretskortet anger hur det hela ska lösas. Med en AK-5 inne på tillverkarens kontor ;)

Bra att det går att kringå såna här galenskaper. A & O är numera att titta först på internet om skyddet går att hacka. :humm:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det jag har bläcksprutan till (canon pixma 4000) är att skriva ut teknisk dokumentation med färg i diagrammen mm. och även när jag gör egna diagram där man använder olika färger för att hålla isär kurvorna - och en sak till, har man väl smakat på att skriva ut C-kod med färglaggda nyckelord ifrån tex. emacs så är det jäkligt svårt att sluta med det igen... - tur att jag bara hobbyhackar...

övrig utskrift sker med samsungskrivare med piratoner - kör fortfarande på medföljande halvfyllda kassetten med återfyllning av toner och är över 8000 sidor på något som var tänkt för knappt 2000 sidor när den var fullfylld - och det syns knappt på tonerkassetten att den redan tuggat 8000 sidor och kan förmodligen köra 8000 sidor till innan gummivalsarna i den börja blir för slitna - själva OPC-trumman verkar närmast outslitlig...

Pixma-skrivaren är också en av de få bläcksprutor jag haft som faktiskt fungerar med alla munstycken fungerande på alla färger efter första utskriften även efter att den stått oanvänd i 5 månader i rad - på HP-skrivaren innan fick man köpa en komplett laddning färg och SV för typ nära tusing om man inte motionerade den minst en gång i månaden, väntade man 3 månader så kanske man kunde blöta upp munstycken så att det gick igång tillräckligt bra, efter 5 månader, nej...

Henry - var fasen får man tag på canons orginalbläck i lösvikt ???
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eftersom jag inte själv tar in bläcket så kan jag förstås inte säga till 120% att det verkligen är original bläck direkt från Canon men han sagt till mig att det är exakt samma bläck som finns i originalpatronerna man köper men känns ändock förstås som originalkompatibelt.

Första gången jag köpte det så var jag, för att säga det milt, väldigt skeptiskt till vad det var för bläck för säljare kan ju snacka så det skall låta bra så jag testade det grundligt för att se vad det var för något. Jämfört med riktiga original patroner från affären så kunde jag inte se någon som helst skillnad på utskrifter oavsett färg med utskrifterna bredvid varandra och ja jag rensade skrivhuvudet så det var helt rent från det andra bläcket innan jag testade det andra.

Varken foton på vanligt papper eller ens högupplösta foton på fotopapper såg jag någon som helst skillnad på utan det såg exakt likadant ut som med originalpatronerna det var lika skarpa djupa färger oavsett vad som skrevs ut så jag är nog faktiskt villig att hålla med honom om att det verkligen är original bläck eller om inte annat i alla fall det bästa originalkompatibla bläck jag någonsin varit med om.

Om det nu mot all förmodan inte skulle vara original så är det i så fall utan tvekan det bästa originalkompatibla bläck jag någonsin varit i kontakt med och jag har testat många typer innan jag hittade detta kan jag säga som skulle vara originalkompatibelt men förstås bara varit rent skit eller att man såg en mindre eller större skillnad.

Har köpt bläck i 6 - 7 år nu eller vad det är och aldrig haft problem med detta och kommer absolut att fortsätta köpa det.

Har nämnt dom innan på forumet det är Digiview.se.

Han säljer bläcket i plastflaskor i några olika storlekar och han säljer även i 1 liters flaskor om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast oftast är det ålderbeständigheten som är sämre i piratbläck, det blir ofta bra precis när man skrivit ut, men sen efter några år så ser man skillnad..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har varit med om rent skit från första användningen med bleka urvattnade färger och/eller tom färger som inte riktigt stämt med hur de skall se ut i styrka och det har jag varit med om med bla de refilltyperna som man köpa i nästan vilken affär som helst till en skitsumma, man får verkligen vad man betalar för där upptäckte jag men trodde inte det var sådant skit. Detta var visserligen för en del år sedan jag testade dessa så tillverkarna har kanske skärpt till sig lite numera och inte spätt ut bläcket lika mycket måhända men det är i alla fall absolut ingenting som jag någonsin kommer att köpa igen den saken är säker. Jag kan mycket väl tänka mig att inte åldersbeständigheten är så mycket att hänga i granen för dessa men det är ju visserligen inte heller oväntat.

Hittade i vintras sedan när jag städade lite en fotoutskrift på vanligt papper som jag gjorde första gången jag började använda det refillbläcket jag använder nu och det är runt 6 - 7 år sedan men detta papper har inte legat mörkt eller så under alla åren men det ser ut som om det var nyutskrivet. Hade det varit skitbläck så hade det nästan varit ett vitt papper skulle jag tro.
xxargs

Inlägg av xxargs »

var på gubbdagiset (clas i sjön) och de hade högar med second source-bläckpatroner som reades ut (Pelikan - vilket har hållit på med bläck så länge jag kan minnas) och just dom till min skrivare såldes för 29:- styck - så jag bunkrade lite. Dessvärre inte alla färger då det verkar urplockat för just min skrivare (canon pixma 4000) medans patroner till Epson verkar vara svårare att sälja ut - har alla torkat igen tro...

Pelikan har jag provat förut utan att ha märkt någon större skillnad mot orginal men säljs till ca halva priset mot orginal - och nu kostar orginalpatronerna typ 149:-/st (låg runt hundringen förut - förmodligen högt pris beroende den dåliga kronan nu), så...

om det är skillnad i utskrift så spelar inte så stor för min del förutom att det inte kloggar igen munstycket då jag kör mest ut diagram och annat i färg - ytterst sällan fotoutskrifter... sådant sköter fotokopieringsföretagen bättre och är oftast billigare.
Skriv svar