MAC tangentbord på PC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

MAC tangentbord på PC

Inlägg av PeotryD »

Hejsan!
Jag har länge velat ha ett mini tangentbord till min pc, de som jag hittat på marknaden, har inte fallit i min smak riktigt, de har känts plastiga, låg kvalitet mm.
nu har jag hittat min kjärlek:-)
Bild

Det är helt underbart, var helt såld på det, ringde runt till kompisar och berättade hur nöjd jag var med det mm.

Efter några minuters användning, dök det upp vissa, låt oss säga, mindre BRA saker. Med betoning på BRA för jag är trots allt kär i mitt tangentbord! :-)

"Delete" tangenten är en av dom, som PC användare är den ganska bra att ha om man skall logga in.....

När man programmerar använder jag ständigt "Home" tangenten, den saknar jag riktigt mycket med.

Nu har jag delvis åtgärdat detta, med programmet "AutoHotkey" kan jag t.ex. koppla Windowestangenten+D= delete-tangent (I mitt fall blir det vänstra "cmd"tangenten och D).

Men, jag är inte helt nöjd trots allt, det finns två tangenter på tangentbordet som inte gör något, jag har försökt att scanna dom med AutoHotkey, men den reagerar inte på dom.
Dessa är fn och Ejekt tangenten.

Fråga:
Har ni någon ide hur jag t.ex. kan koppla ejekttangenten till Delete funktionen i Windows?
Se ovan vad jag redan försökt med.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Re: MAC tangentbord på PC

Inlägg av PeotryD »

Hej igen :-)
För övrigt så är det aluminiumfärgade, riktig aluminium, eller, i alla fall nån form av metall:-), och tangentbordet känns riktigt solidt.

Knapparna känns riktigt kvalitets fyllda och man bara njuter av att skriva på det:-)
JanErik

Inlägg av JanErik »

Tycker att iaf Apples laptoptangentbord är enormt plastiga (jämför med IBM/Lenovo) och detdär ser likadant ut. Kort slag och tunna tangenter.

Måste alla "design"-tangentbord vara byggda som laptoptangentbord? De som fortfarande har riktiga tjocka knappar är de billigaste budget-tangentborde och de är också plastiga.
Verkar inte finnas några rejäla tangentbord kvar förutom Unicomps Model M, och de verkar inte finnas att köpa i Norden eller ens i Europa. Långt slag och distinkt klick ska det vara.

Fortsätter leta efter ett Model M.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

JanErik, Das Keyboard?
http://www.daskeyboard.com/
http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_III

Finns dock inte med svenska tecken på knapparna, finns bara i Europeisk layout med blanka tangenter.

Men där har du mekaniska brytare, långa slag och distinkta klick, samt ett riktigt snyggt tangentbord :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hmmmmm.........

Varför inte fortsätta och byta ut IBM kompatibeljoxet mot mera solid Mac kvalitets prylar.
Stora tangentbordet har delete (sudda framåt) och home
PeotryD skrev:Hej igen :-)
För övrigt så är det aluminiumfärgade, riktig aluminium, eller, i alla fall nån form av metall:-), och tangentbordet känns riktigt solidt.

Knapparna känns riktigt kvalitets fyllda och man bara njuter av att skriva på det:-)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske delete/eject etc.. tangenterna ligger som en annan funktion än just tangentbords-HID?, lite USB-snooping på en apple-mac borde ge klarhet i det.
nico

Inlägg av nico »

JanErik skrev: Fortsätter leta efter ett Model M.
Jag har ett gammalt KeyTronic Ergoforce liggandes, det verkar påminna ganska mycket om Model M. Rejäla knappar och hög slaglängd.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag tycker nog lite både och, jag tycker att det är ganska trevligt att skriva på laptops och liknande. för att man knappt behöver röra fingrarna. samtidigt så är det skönt att ha ett gammalt hederligt med längre slaglängd som man kan "misshandla" lite :D
JanErik

Inlägg av JanErik »

nico skrev:
JanErik skrev: Fortsätter leta efter ett Model M.
Jag har ett gammalt KeyTronic Ergoforce liggandes, det verkar påminna ganska mycket om Model M. Rejäla knappar och hög slaglängd.
Har några rejäla Keytonic liggande, men inget av dem har samma klick som M.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Om Fn-tangenten är som på vanliga laptop-tangentbord så är den i sig inte en tangent som går att detektera från datorn ensam, utan används för att aktivera extrafunktioner, som numeriskt tangentbord osv. Lite på samma sätt som att Alt och Ctrl inte har egna ascii-koder, men kan modifiera andra knappars funktion. (Nu kan iofs Alt och Ctrl detekteras på andra sätt, så Fn ligger "längre ner" i hårdvaran.)
Detta gäller dock inte nödvändigtvis Apples tangentbord.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Ctrl måste ju iaf gå att detekta, användes ju som skjutknapp i alla gamla fps-spel.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Apple har drivrutiner som följer med Mac OS X, häng kvar några minuter så kan jag plocka fram dem från min skiva.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Du borde kunna få det att funka med denna drivrutin:
http://swedberg.info/Filer/AppleKeyboardInstaller.zip

För mer info om hur tangenterna mappas, se
http://support.apple.com/kb/HT1167

Edit: rättat länken.
Senast redigerad av Zyxel615 18 april 2009, 00:32:45, redigerad totalt 1 gång.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Zyxel615:du är en klippa, jag är dig evigt tacksam!!! Har lite brottom nu, hinner inte testa, men jag är helt övertygad att det är läsningen, tack massa!!!

JanErik:jo, Ctrl fungerar, alla tangenter detekteras, förutom, de två jag ringat in, men jag tror Zyxel615 har löst mitt problem nu!!:-)

tlvb:Blev nyfiken, så jag testade, men funktionen ligger inte på lågnivå, får inte utslag på annan funktion när jag t.ex. trycker ner fn+F10, testat _alla_ knappar som har annorlunda figurer på sig och som kan tänkas få en ny funktion med fn tangenten.

Zyxel615:tack igen, blir att testa detta imorgon:-), återkommer!!
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Zyxel615:Tjenare igen!
Du, jag lyckas inte ladda ner zip filen du la upp, kommer bara till en hemsida istället?
Försökte ladda ner drivrutinen från mac's hemsida, men hittar inte den där, hittar bara nån .dmg fil, misstänker att det är bara till osx?
Skriv svar