Jag har tidigare sysslat lite med elektronik (har t.ex. bygg en fläktkontroller, lcd, IR-mottagare och annat smått å gott till datorn) och tycker det hela är kul fast mina kunskaper i området är begränsade. Jag vill lära mig mer!
Min gymnasielinje var Teknik-Data så jag har gått några kurser inom programmering (C++, Visual Basic, Java) och jag har t.o.m gått en elektronikbyggarkurs som inte gav ett jota
Det jag så småningom vill kunna göra är t.ex. bygga en Panel till Flight Simulator X (stor hobby) där jag kan fippla lite med autopilot inställningarna t.ex. Hdg, Alt, IAS/Mach osv. Har läst runt lite på internet och fått fram att det enklaste sättet verkar vara att man via en enchipsdator kommunicerar med datorn så om jag trycker på "Alt Hold" knappen på panelen så registreras det som en kombination av tangentbordstryckningar t.ex. Ctrl + Alt + 5. Denna kombination ställer jag sedan in i Flight Simulator X att den ska aktivera just "Alt Hold".
Så nu tänker jag att om jag ska ge mig in i denna underbara värld av komponenter, kretskort och lödtenn så lär jag ju behöva lite utrustning. Jar har sedan en tidigare en enkel lödpenna, men denna är dålig och har en stor spets (även om den e utbytbar). Det jag har tänkt att skaffa är följande. Lödstation, Laborationsaggregat, Monteringsbräda/Experimentkort, programmeringskort till PIC samt lite komponenter för att börja med enklare projekt (Har jag missat något nu?). Men min plånbok är, som så många andras, inte hur djup som helst (speciellt inte nu när jag även planerar en uppgradering av datorn) och jag lär ju inte behöva några proffsgrejer för att börja.
Detta är lite grejer jag har tittat på.
Labbaggregat:
Labbaggregat 1,2-12V Max 1,5A LED Display 399:- Är det bra, eller är det för klent?
Programmerare:
ISP-PRO programmerare - 523:- från Elfa (Går ju inte att länka till produkter på elfas hemsida.
Adapter till ISP-PRO - 218:- från Elfa (får att ha nån stans att sätta PIC-kretsen.
Monteringsbräda/Experimentkort:
Kopplingsplatta 1680 hål 220x127x18,5mm / Lödfri 279:-
Lödstation:
Analog lödstation 48W 150 till 450C 299:-
Lödspetsar, 4 st 0,5, 0,8, 2,7 och 3mm 59:- Kan ju vara bra att ha mindre spetsar om man ska löda mindre prylar?
Vad tycker ni om prylarna ovan, kom gärna med förslag på andra produkter om ni hittar något bättre/billigare.