Börja lite med elektronik å PIC osv.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Spket

Börja lite med elektronik å PIC osv.

Inlägg av Spket »

Hej på er! Har läst relativt mycket på forumet å tittat lite på olika projekt de senaste veckorna. Tog i dag (natt) beslutet att registrera mig å prova på der här med elektronik och microchips osv.
Jag har tidigare sysslat lite med elektronik (har t.ex. bygg en fläktkontroller, lcd, IR-mottagare och annat smått å gott till datorn) och tycker det hela är kul fast mina kunskaper i området är begränsade. Jag vill lära mig mer! :)
Min gymnasielinje var Teknik-Data så jag har gått några kurser inom programmering (C++, Visual Basic, Java) och jag har t.o.m gått en elektronikbyggarkurs som inte gav ett jota :(

Det jag så småningom vill kunna göra är t.ex. bygga en Panel till Flight Simulator X (stor hobby) där jag kan fippla lite med autopilot inställningarna t.ex. Hdg, Alt, IAS/Mach osv. Har läst runt lite på internet och fått fram att det enklaste sättet verkar vara att man via en enchipsdator kommunicerar med datorn så om jag trycker på "Alt Hold" knappen på panelen så registreras det som en kombination av tangentbordstryckningar t.ex. Ctrl + Alt + 5. Denna kombination ställer jag sedan in i Flight Simulator X att den ska aktivera just "Alt Hold".

Så nu tänker jag att om jag ska ge mig in i denna underbara värld av komponenter, kretskort och lödtenn så lär jag ju behöva lite utrustning. Jar har sedan en tidigare en enkel lödpenna, men denna är dålig och har en stor spets (även om den e utbytbar). Det jag har tänkt att skaffa är följande. Lödstation, Laborationsaggregat, Monteringsbräda/Experimentkort, programmeringskort till PIC samt lite komponenter för att börja med enklare projekt (Har jag missat något nu?). Men min plånbok är, som så många andras, inte hur djup som helst (speciellt inte nu när jag även planerar en uppgradering av datorn) och jag lär ju inte behöva några proffsgrejer för att börja.

Detta är lite grejer jag har tittat på.
Labbaggregat:
Labbaggregat 1,2-12V Max 1,5A LED Display 399:- Är det bra, eller är det för klent?

Programmerare:
ISP-PRO programmerare - 523:- från Elfa (Går ju inte att länka till produkter på elfas hemsida.
Adapter till ISP-PRO - 218:- från Elfa (får att ha nån stans att sätta PIC-kretsen.

Monteringsbräda/Experimentkort:
Kopplingsplatta 1680 hål 220x127x18,5mm / Lödfri 279:-

Lödstation:
Analog lödstation 48W 150 till 450C 299:-
Lödspetsar, 4 st 0,5, 0,8, 2,7 och 3mm 59:- Kan ju vara bra att ha mindre spetsar om man ska löda mindre prylar?

Vad tycker ni om prylarna ovan, kom gärna med förslag på andra produkter om ni hittar något bättre/billigare.
Användarvisningsbild
slatte

Re: Börja lite med elektronik å PIC osv.

Inlägg av slatte »

Jag kan rekommendera wisp648 som PIC programmerare fungerar väldigt bra Sodjan här på forumet säljer sådana, bra grejer till ett bra pris. kolla HÄR verkar dock vara slut :-(
Finns även de som säljer kopplingsplattor här på forumet kolla HÄR

något mer som kan vara bra att ha är ju kopplingstråd :D
har säkert missat något men men :-)

Välkommen till forumet!
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Välkommen Spket :)

Jag har en likadan lödstation och den fungerar jättebra till dom arbeten jag gör och såklart har jag extraspetsar ifall att.
Jag har en sådan lödstaton liggandes helt ny och oöpnad i förpackning du kan få för 200.

Lödfläta och/eller tennsug så att du får bort oönskad lödtenn.
Lödtenn såklart
Små elektroniktänger, det använder jag dagligen
Krympslang är alltid bra att ha
Multimeter
Kopplingstråd
motståndssats

sedan vet jag inte så mycket mer, jag brukar alltid löda bort "bra att ha" komponenter från kretskort innan jag slänger dom.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Labbaggregat 1,2-12V Max 1,5A LED Display 399:- Är det bra, eller är det för klent?
Köp två i så fall ;) Ofta behöver man +/- 12V tex, sedan borde du ha ett agg som klarar litet högre spänning, säg 30V
Spket

Inlägg av Spket »

Stolleman skrev:Välkommen Spket :)

Jag har en likadan lödstation och den fungerar jättebra till dom arbeten jag gör och såklart har jag extraspetsar ifall att.
Jag har en sådan lödstaton liggandes helt ny och oöpnad i förpackning du kan få för 200.

Lödfläta och/eller tennsug så att du får bort oönskad lödtenn.
Lödtenn såklart
Små elektroniktänger, det använder jag dagligen
Krympslang är alltid bra att ha
Multimeter
Kopplingstråd
motståndssats

sedan vet jag inte så mycket mer, jag brukar alltid löda bort "bra att ha" komponenter från kretskort innan jag slänger dom.
Jo, jag har redan det mesta av de grejerna du skrivit t.ex. Multimeter, Krympslang i olika storlekar, lödtenn. Men lite lödfläta kan ju inte vara fel. Köppte en tennsug för några år sen då jag höll på men jag tyckte den inte gjorde nåt, kanske va en dålig tennsug eller om det va jag som använde den fel (den ligger iaf någonstans)

Jag tar gärna din extra lödstation - jag bor i Uppsala och har tyvärr inte planerat att åka till Stockholm, kanske kan posta den? Jag betalar självklart frakten. Skicka ett PM om hur du vill hantera betalning osv.
AndersG skrev:
Köp två i så fall ;) Ofta behöver man +/- 12V tex, sedan borde du ha ett agg som klarar litet högre spänning, säg 30V
Hehe, två låter lite onödigt. Jag har aldrig laborerat med spänningar över 12V förut då i princip alla saker jag gjort har jag kopplat till datorns nätaggregat (12v/5v). Men denna kanske är mer lämplig Art. nr. 69-637-22 på ELFA? Kostar ju nästan 1000kr inkl. moms exkl frakt men det kanske det är värt?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Art. nr. 69-637-22 på ELFA? Kostar ju nästan 1000kr inkl. moms exkl frakt men det kanske det är värt?
Det kan det nog vara. Köpte ett litet större sådant på Elfas rea i år för 2000sek ;) Har du annars kollat på beg? Ofta kan man göra rena kap. Kolla tex http://www.mjs-electronics.se. De finns i Gävle så du kan fast fara upp och titta.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Tycker också du ska köpa en Wisp648 av sodjan. Funkar väldigt bra :tumupp:

En del komponenter är billigare på Electrokit än på Kjelle. Komponentsatser m.m. Finns det mesta man behöver där..

Virtråd/kopplings-tråd finns här. Bättre än vanlig mjuk kopplingstråd och isoleringen smälter inte.

Har ett liknande labbagg som det du länkade till från kjell men det räckte inte så långt(enligt mig). Det på ELFA verkade bra. Brukar gå åt en fast 5V + en variabel.

Kolla på länkarna i min signatur. Finns en del komponenter där också :)
Spket

Inlägg av Spket »

EEPROMdanne skrev:Tycker också du ska köpa en Wisp648 av sodjan. Funkar väldigt bra :tumupp:

En del komponenter är billigare på Electrokit än på Kjelle. Komponentsatser m.m. Finns det mesta man behöver där..

Virtråd/kopplings-tråd finns här. Bättre än vanlig mjuk kopplingstråd och isoleringen smälter inte.

Har ett liknande labbagg som det du länkade till från kjell men det räckte inte så långt(enligt mig). Det på ELFA verkade bra. Brukar gå åt en fast 5V + en variabel.

Kolla på länkarna i min signatur. Finns en del komponenter där också :)
Tack för all hjälp jag har fått hittilst. Tur som det är så lyckades jag dra hem ett enkelt konsultjobb inom byggkonstruktion (är nästan färdigutbildad byggingenjör) som jag kan göra på någon vecka och ro hem lite extra pengar! Är mellan två stycken säsongsjobb just nu och är därför arbetslös i nån månad vilket betyder att jag har massor av tid att lära mig elektronik å programmering!

Så.. labaggregatet från elfa verkar ju bra.. det finns säkert mycket bättre å kraftfullare men med det har jag i alla fall en variabel utgång 0-30v, en 12v å en 5v.

Sen så har jag skickat PM till lite olika medlemmer här på forumet som säljer lite delar/prylar som jag behöver. Väntar på svar! Komponentsatserna på electrokit.se såg väldigt bra ut tills jag såg deras lagerstatus. Verkar som om någon hann före mig :(

Nu tror jag att jag ha en humm om de stora prylarna.. Sen ska jag självklart jaga reda på en massa komponenter i olika färger/egenskaper :P

En fråga jag har ang. WISP648 - man behöver väll någonting att sätta själva PIC kretsen på? Eller går det att löda/fästa kablar mellan WISP å t.ex. en labbplatta?

Tack igen! :D
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

För att programmera en PIC krets med Wisp648 kopplar du bara 5 sladdar till ditt kopplingsdäck som där ansluts till spiciella ben på PICen.
såhär kopplar du KOPPLING
Spket

Inlägg av Spket »

slatte skrev:För att programmera en PIC krets med Wisp648 kopplar du bara 5 sladdar till ditt kopplingsdäck som där ansluts till spiciella ben på PICen.
såhär kopplar du KOPPLING
Aha! Då ser ju jag lite komponenter jag behöver så här i nybörjar läget. Nån annan sida där man kan köpa komponentsatser? Electrokit.se var billiga men dom har ju inget på lager. Elfa var riktigt dyra på komponentsatser.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Sodjan här på forumet, som säljer Wispen, brukar även ha lite startsatser med komponenter. Kolla med honom.
Spket

Inlägg av Spket »

vfr skrev:Sodjan här på forumet, som säljer Wispen, brukar även ha lite startsatser med komponenter. Kolla med honom.
OKej, skickade ett PM och Mail till honom om Wisp-prylen så jag kan nog fråga honom senare.

Jag har stött på ett problem. I mitt första inlägg så beskriver jag lite vad jag vill göra.. Dvs en Autopilot panel till flight simulator. Grejen e den att jag även vill att den ska ha displayer av typ LED-display http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Ar ... t_Full.jpg - där ser ni säkert hur jag menar (den kommer inte ha alla funktioner som en riktig autopilot panel då Flight Simulator X bara har stöd för en autopilot. Det finns även färdiga FS paneler att köpa.. men dessa kostar 5k+ å sen så e dom plug and play å det e ju inge kul :P )
Det kommer säkert ta ett bra tag innan jag lyckas knåpa ihop en panel som fungerar men jag vill gärna leka runt med LED displayer och pulsgivare osv.

Nu undrar jag.. det är väll så att man måste ha en kontroller för dessa 7-segment LED displayer? Jag hittade dom på ELFA förut och jag trodde att jag hade skrivit ner Art. nr. på dom men icke! Suck.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

annars kan man ju hitta microchips egen "pickit 2" programmerare billigt numera, dom är mycket trevliga.

Och som nån kanske påpekade, electrokit är MYCKET billigare på tex kopplingsdäcket, och säkert mycket av det andra också.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

det är väll så att man måste ha en kontroller för dessa 7-segment LED displayer?
Nej, du kan driva em direkt med utgångarna från en PIC, bara du klarar effektbehovet och har pinnar tillräckligt. exempel:

http://www.winpicprog.co.uk/pic_tutorial13.htm

Om du skall ha en massa displayer så får du dock problem. Bättre då att ha LED-moduler där du kan kör in data seriellt. Vill minnas att ngn på forumet sålde sådana.
annars kan man ju hitta microchips egen "pickit 2" programmerare billigt numera, dom är mycket trevliga.
Elfa har specialpris på dem, men de kanske är slut.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sodjan här på forumet, som säljer Wispen, brukar även ha lite startsatser med komponenter. Kolla med honom.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=32187
Skriv svar