Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Hur ser man enklast hur hårt bilgeneratorn jobbar? Halleffekt givare kanske?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
En shunt mellan generatorn och batteriet och mät spänningsfallet.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Borde man inte kunna mäta med en spole runt kabeln á la tångamperemeter ?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Känns enklare att montera en halleffektgivare. Har provat med mejsel och känna magnetkraften. Att vara galvaniskt skild från de höga strömmarna känns också bra.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Glenn och 1802, tångamperemeter för likström använder sig av halleffekten så det är samma sak.
1802: Galvaniskt avskilld från vadå? din mätkrets kommer troligen att strömförsörjas av samma spänning som finns i generatorkabeln och det är inga fantasiströmmar, 50-150A
Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.
Protte
1802: Galvaniskt avskilld från vadå? din mätkrets kommer troligen att strömförsörjas av samma spänning som finns i generatorkabeln och det är inga fantasiströmmar, 50-150A
Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.
Protte
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Hur mycket fluktuerar 0,6 meter 25mm2 kopparledare från -20 till +100C, d v s hur mycket fel får man på mätningar (i A) i området 0 – 130A?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Det är på "fältlindningen" jag tänkte mäta. 100A bränner det mesta. Att den är galvaniskt avskilld i den änden är bara en bonus. Ett handhållet instrument blir helt avskilt. Men som du skriver, inte vid fast montage. Fast då inte 100A. Hur gör man en shunt?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Du kan tillverka en shunt genom att klippa till en koppar/rostfri/aluminiumplåt i lämplig storlek och mäta spänningsfallet över den vid en känd ström. Du vill inte ha för stort spänningsfall. 50mV brukar vara rätt standard.
Plåten går att ersätta men en kort bit tjock kopparkabel också. T.ex. svetskabel eller kabel till en startmotor.
Plåten går att ersätta men en kort bit tjock kopparkabel också. T.ex. svetskabel eller kabel till en startmotor.
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Verkar mycket enklare med halleffekt. Kanske in i ett DMM, så blir det galvaniskt skilt. Inget krav dock. Kan man fixa hallefekt med passiva komponenter? Kanske en enkel metalldetektor.
- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Halleffekten är helt passiv och bygger på att ett magnetfält tränger undan strömmen åt ett håll så man kan mäta spänning i den 3:e dimmensionen, MEN spänningen är så liten att det behövs en AKTIV förstärkare. Hallgivare är nog rätt aktiva.
Metalldetektor? Det är nog koppar i de flesta bilelkablar.
Protte
Metalldetektor? Det är nog koppar i de flesta bilelkablar.
Protte
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
biltema 15-280 mäter upp till 200 ampere DC och har 10 mA upplösning i 40A-området - det kan vara ganska upplysande att gå runt med en tångampermeter under motorhuven och inse tex. att ventilationsfläkten på full gas drar 40 ampere... eller att motorn till ABS eller elektriska styrservot drar 70 ampere när motorn till oljepumpen i dessa aktiveras... och också den elektriska kylfläkten...
när man mätt runt lite på olika saker i en modern bil så inser man snart varför generatorerna måste vara > 100 ampere på något som klarade sig med 35 ampere på 70-tals bilar...
när man mätt runt lite på olika saker i en modern bil så inser man snart varför generatorerna måste vara > 100 ampere på något som klarade sig med 35 ampere på 70-tals bilar...
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
prototypen: Jag mäter inte på kablen. Utan på generatorns magnetisetings krets, den som styr laddningen. Borde inte en spole (med järnkärna kanske) reagera på magnetism?
Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?
Det är inte så lätt att mäta på magnetiseringen, har du en generator som är någorlunda modern är regulatorn inbyggd.
Detta innebär att pilla sönder regulatorn, eller rättare sagt kolhållaren för att komma åt en av ledarna till ankaret.
Fältströmmen har inte heller nån direkt koppling till hur mycket det kommer ut i andra änden på generatorn.
Om du t.ex. har motorn på tomgång har du i det närmaste full fältmatning, runt 6A, men kanske bara 40A ut ur generatorn.
Medan det kanske går 1A i fältet med samma utström vid 4000rpm på motorn.
Har du en hyfsat modern boschgenerator så brukar det stå två värden på skylten.
Det höga värdet är vad generatorn kan lämna och det låga är vad den lämnar vid 1500rpm.
Båda är ju då med fullt fält.
Allt går ju att lösa, men det är klart lättare att mäta på utgången, sen om det är med shunt eller hallgivare är en annan sak.
Detta innebär att pilla sönder regulatorn, eller rättare sagt kolhållaren för att komma åt en av ledarna till ankaret.
Fältströmmen har inte heller nån direkt koppling till hur mycket det kommer ut i andra änden på generatorn.
Om du t.ex. har motorn på tomgång har du i det närmaste full fältmatning, runt 6A, men kanske bara 40A ut ur generatorn.
Medan det kanske går 1A i fältet med samma utström vid 4000rpm på motorn.
Har du en hyfsat modern boschgenerator så brukar det stå två värden på skylten.
Det höga värdet är vad generatorn kan lämna och det låga är vad den lämnar vid 1500rpm.
Båda är ju då med fullt fält.
Allt går ju att lösa, men det är klart lättare att mäta på utgången, sen om det är med shunt eller hallgivare är en annan sak.
