Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Hur ser man enklast hur hårt bilgeneratorn jobbar? Halleffekt givare kanske?
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Dennis_F »

En shunt mellan generatorn och batteriet och mät spänningsfallet.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Visst funkar det att ha startmotorkablen som shunt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37648
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Glenn »

Borde man inte kunna mäta med en spole runt kabeln á la tångamperemeter ?
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Känns enklare att montera en halleffektgivare. Har provat med mejsel och känna magnetkraften. Att vara galvaniskt skild från de höga strömmarna känns också bra.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11108
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av prototypen »

Glenn och 1802, tångamperemeter för likström använder sig av halleffekten så det är samma sak.

1802: Galvaniskt avskilld från vadå? din mätkrets kommer troligen att strömförsörjas av samma spänning som finns i generatorkabeln och det är inga fantasiströmmar, 50-150A

Att använda kabeln som shunt går om man inte har stora krav, koppar har lite hög temperaturkoefficient för att det alltid ska visa rätt.

Protte
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Andy »

Hur mycket fluktuerar 0,6 meter 25mm2 kopparledare från -20 till +100C, d v s hur mycket fel får man på mätningar (i A) i området 0 – 130A?
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Det är på "fältlindningen" jag tänkte mäta. 100A bränner det mesta. Att den är galvaniskt avskilld i den änden är bara en bonus. Ett handhållet instrument blir helt avskilt. Men som du skriver, inte vid fast montage. Fast då inte 100A. Hur gör man en shunt?
Dennis_F
Inlägg: 383
Blev medlem: 8 januari 2007, 19:30:52
Ort: Piteå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Dennis_F »

Du kan tillverka en shunt genom att klippa till en koppar/rostfri/aluminiumplåt i lämplig storlek och mäta spänningsfallet över den vid en känd ström. Du vill inte ha för stort spänningsfall. 50mV brukar vara rätt standard.

Plåten går att ersätta men en kort bit tjock kopparkabel också. T.ex. svetskabel eller kabel till en startmotor.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

Verkar mycket enklare med halleffekt. Kanske in i ett DMM, så blir det galvaniskt skilt. Inget krav dock. Kan man fixa hallefekt med passiva komponenter? Kanske en enkel metalldetektor.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11108
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av prototypen »

Halleffekten är helt passiv och bygger på att ett magnetfält tränger undan strömmen åt ett håll så man kan mäta spänning i den 3:e dimmensionen, MEN spänningen är så liten att det behövs en AKTIV förstärkare. Hallgivare är nog rätt aktiva.

Metalldetektor? Det är nog koppar i de flesta bilelkablar.

Protte
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av xxargs »

biltema 15-280 mäter upp till 200 ampere DC och har 10 mA upplösning i 40A-området - det kan vara ganska upplysande att gå runt med en tångampermeter under motorhuven och inse tex. att ventilationsfläkten på full gas drar 40 ampere... eller att motorn till ABS eller elektriska styrservot drar 70 ampere när motorn till oljepumpen i dessa aktiveras... och också den elektriska kylfläkten...

när man mätt runt lite på olika saker i en modern bil så inser man snart varför generatorerna måste vara > 100 ampere på något som klarade sig med 35 ampere på 70-tals bilar...
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av 1802 »

prototypen: Jag mäter inte på kablen. Utan på generatorns magnetisetings krets, den som styr laddningen. Borde inte en spole (med järnkärna kanske) reagera på magnetism?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av peter555 »

Det låter som ett vridjärnsinstrument.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Hur hårt jobbar bilgeneratorn?

Inlägg av Norpan »

Det är inte så lätt att mäta på magnetiseringen, har du en generator som är någorlunda modern är regulatorn inbyggd.
Detta innebär att pilla sönder regulatorn, eller rättare sagt kolhållaren för att komma åt en av ledarna till ankaret.

Fältströmmen har inte heller nån direkt koppling till hur mycket det kommer ut i andra änden på generatorn.
Om du t.ex. har motorn på tomgång har du i det närmaste full fältmatning, runt 6A, men kanske bara 40A ut ur generatorn.
Medan det kanske går 1A i fältet med samma utström vid 4000rpm på motorn.
Har du en hyfsat modern boschgenerator så brukar det stå två värden på skylten.
Det höga värdet är vad generatorn kan lämna och det låga är vad den lämnar vid 1500rpm.
Båda är ju då med fullt fält.

Allt går ju att lösa, men det är klart lättare att mäta på utgången, sen om det är med shunt eller hallgivare är en annan sak.
Skriv svar