Vi köpte förra året en lågmilare med 2 st IR-fjärrkontroller.
En var enl säljaren trasig. Sant, funkade inte, inte ens med ny batterier (2x3V).
Nu har den andra också ballat ur. Fick den provad på Märkesverkstad med en testburk de hade. Trasig var den.. .
En ny IR-dosa betingade det facila priset av endast 2600:-! Surt.
Vi var tvungna att köpa en, bilen går ju inte att rubba nu.
Utan att veta gissar jag på en tillverkningkostnad av <150:-
Är det nån som tittat inuti dessa och har några kul tips vad man kan söka fel?
Hittade lite, (mycket lite) info på en US-site (man tydligen själv kunde programmera dosan med byglar så får jag fart på en av de trasiga kan jag iaf spara 2600:-. Plus tillfredställelsen att ha blåst ett fisförnämt bilnasarföretag på denna summa..
Möjliga fel kan ju vara kontaktproblem hos tryckknappen. IR-diod dött (pulsas ju rätt häftigt) lossnade lödningar, i värsta fall styrelektroniken trasig, oscillatorn ramlat ur frekvens? mm mm.
Har ännu inte "desintegrerat" dosan, men ska!
Finns ju lite att tjäna på pysslet!
Gäller en bil med stjärna på huven,..

(Nu medan detta skrivs så kommer ett SMS där hustrun medd att hon på gatan sett en bil lååångsamt köra förbi och stanna vid varje nyare bil..
Blir till att låsa in airbagen..
