IR- fjärrkontroll bil, nån som kan/vet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StigH

IR- fjärrkontroll bil, nån som kan/vet?

Inlägg av StigH »

Nån som micklat med IR-fjärrkontroll för bil???
Vi köpte förra året en lågmilare med 2 st IR-fjärrkontroller.
En var enl säljaren trasig. Sant, funkade inte, inte ens med ny batterier (2x3V).
Nu har den andra också ballat ur. Fick den provad på Märkesverkstad med en testburk de hade. Trasig var den.. .
En ny IR-dosa betingade det facila priset av endast 2600:-! Surt.
Vi var tvungna att köpa en, bilen går ju inte att rubba nu.
Utan att veta gissar jag på en tillverkningkostnad av <150:-

Är det nån som tittat inuti dessa och har några kul tips vad man kan söka fel?
Hittade lite, (mycket lite) info på en US-site (man tydligen själv kunde programmera dosan med byglar så får jag fart på en av de trasiga kan jag iaf spara 2600:-. Plus tillfredställelsen att ha blåst ett fisförnämt bilnasarföretag på denna summa..

Möjliga fel kan ju vara kontaktproblem hos tryckknappen. IR-diod dött (pulsas ju rätt häftigt) lossnade lödningar, i värsta fall styrelektroniken trasig, oscillatorn ramlat ur frekvens? mm mm.
Har ännu inte "desintegrerat" dosan, men ska!
Finns ju lite att tjäna på pysslet!
Gäller en bil med stjärna på huven,.. :roll:

(Nu medan detta skrivs så kommer ett SMS där hustrun medd att hon på gatan sett en bil lååångsamt köra förbi och stanna vid varje nyare bil..
Blir till att låsa in airbagen.
. :evil: )
Användarvisningsbild
PeterH

Re: IR- fjärrkontroll bil, nån som kan/vet?

Inlägg av PeterH »

Enligt tidigare trådar med IR-fjärkontroller som krånglar är kristallen/resonatorn ett hett tips! Kostar några kronor och är lätt att byta :) Visa bilder på din öppnade fjärr så kan du säkert få fler tips!
Premix

Inlägg av Premix »

Ett tips som går att använda på alla IR sändare är att ta en digitalkamera/mobilkamera med display, med hjälp av kameran så kollar du om IR-dioden sänder något.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

På en bil jag hade (med ett lejon i fronten) hade knappen i IR-fjärren gett upp. Lätt att laga!
2k6 var onekligen hutlöst, Saab tar runt 700 för en kombinerad nyckel/RF-fjärr. Men åker man stjärnbil så är det väl så...
StigH

Inlägg av StigH »

Premix skrev:Ett tips som går att använda på alla IR sändare är att ta en digitalkamera/mobilkamera med display, med hjälp av kameran så kollar du om IR-dioden sänder något.
Som sagt verkstaden kollade med speciadosa, inte ett liv i dosan, och tydl inget ovanligt fel heller.
Men, tackar, ska öppna den omg och se om IRL ger några bra vibbar var man kan börja.
Gissar på mekaniskt fel, t ex tappad dosa = många G. Kristaller gillar inte sånt.
Mobilkamera tipset såg jag i en annan tråd..
(Jodå, jag sökte, innan..)
Progressrapport kommer.

Kan tillägga att vi var förbi ikväll och monterade 1 st klass 3-kedja runt airbagen tillsammans med ett ABUS bygel klass 3 MC-lås.
Fick till det riktigt bra, bygeln låste kedjan perfekt..
Bor i en ort där man stulit 5-6 airbags (á 10-20K/st..) per natt den sista tiden. Snabba gossar, kommer tyst på cykel och kan visst öppna en bil på några sekunder.
En del har blivit av med sin airbag mer än en gång... :evil:
Frod

Inlägg av Frod »

Varför snor man en airbag?
Bara för pang-pang-lek? Eller kan man ha dom till nåt praktiskt?
Om det nu bara gäller nyare bilar så borde det väl inte gälla lek.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Frod: Om de nya kostar 10-20kkr så är det väll en möjlig anledning...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det stjäls airbags för att vissa personer/företag köper in krockade bilar från tyskland (där inte kvaddade bilar får komma ut i trafik igen), sedan låter man fusklaga bilarna så dom ser hyfsade ut och då behöver man en ny airbag, som kostar massor, och då låter man kjelle kofot Jr åka ut och knycka en istället.

Det finns väldigt mycket folk, speciellt i invandrartäta områden, som skiter fullständigt i bilens historia, krocksäkerhet eller eventuella problem (typ ramsned) bara den är av ny modell och ser bra ut på utsidan, därför är detta en ganska lönande verksamhet.

Ang ursprungstråden så hade jag samma problem med min gamla bil, då öppnade jag dosan och lödde om alla lödningar, sen funkade den :) ..så det skulle jag testat först och främst, även om jag vet att det ofta är andra fel också.
StigH

Inlägg av StigH »

PHermansson skrev:På en bil jag hade (med ett lejon i fronten) hade knappen i IR-fjärren gett upp. Lätt att laga!
2k6 var onekligen hutlöst, Saab tar runt 700 för en kombinerad nyckel/RF-fjärr. Men åker man stjärnbil så är det väl så...
Jaha, nu är nog den första fungerande..
Simpelt som..
Närman trycker på "knappen" för att aktivera dosan så tryckern man nästa direkt på en sån här, en SMD-switch:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/products.do
Pga ren mekanisk påverkan så hade den lossnat från kortet.
Efter lite enkel lödning så ger iaf dosan ifrån sig en synbar blinkkod.
Använde en digitalkamera för att detektera funktionen. Ännu inte gjort IRL-test (bilen står >1mil bort) men det lär nog inte vara några problem.
Detta är ett typfel som sannolikt finns på alla dosor. Dålig design helt enkelt.
Nu ska jag gå över till dosa 2. Sannolikt exakt samma fel.
Edit: Var exakt samma fel..
Och bäst av allt, jag har blåst bilfirman på SEK 2K6 !!!!
Visade sig också finnas TVÅ IR-dioder på kortet som hade kontakt med yttervärlden, nr 2 används troligen för extern programmering av dosan.
Senast redigerad av StigH 5 februari 2009, 21:21:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Trevligt när man lyckas lösa såna saker själv och slipper lägga hutlösa pengar på en verkstad. Dessutom finns det en inte helt ointressant miljöaspekt i det hela också. Om verkstaden fått händerna på den så hade dom säkerligen kastat fjärren och sagt till dig att köpa en ny. Med andra ord så har du gjort en bra miljöinsats också, förutom den ekonomiska aspekten. :bravo:
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bara att säga grattis då! :)
StigH

Inlägg av StigH »

Tyvärr så hann vi beställa en dosa..
Visste ju inte innan hur enkelt det var.
Nu har vi iaf 2 fungerande dosor "for the price of one" :mrgreen:

Såg en del annan teknik också men det vill jag inte ta upp i forumet. Bjuder inte på den hjälpen. Man vet inte vilka som läser i forumet :roll:
(Den regeln brukar vi använda i mc-forumen..=hobby nr 2)
Skriv svar