Ursäkta min dåliga förmåga att förklara på ett enkelt sätt, men här är min fråga:
Har ett litet projekt på gång som handlar om enklare industri-automation. Jag behöver möjligheten att läsa av vissa givare (t ex foto-sensorer), utifrån givarna sätta olika utgångar (vissa med viss fördröjning) och kunna övervaka viss status ifrån en handdator (Win CE).
Har en Advantech Adam 6060-modul (http://www.advantech.com/products/6-ch- ... MLEBC.aspx) som jag testat lite med, nackdelarna är att den har bara 6 utgångar (det funkar men hade varit smidigare med ~10 st).
Denna styrs/övervakas över Ethernet men det finns även möjlighet att köra ett "program" internt i den som programmeras med hjälp av deras egna GCL (graphic control language har jag för mig det står för). Anledningen till att jag vill köra detta interna program är att om jag skulle kontrollera I/O över ethernet med handdatorn t ex så blir det viss fördröjning och det känns inte speciellt säkert :O
Nu undrar jag ifall det finns några bättre alternativ eller om det skulle vara möjligt att bygga nån egen enkel modul med en mikroprocessor? Behöver möjligheten att övervaka in- och utgångar över ethernet helst och det vore ännu bättre att inte behöva implementera allt detta själv från grunden då jag inte har jättemycket erfarenhet av sån programmering
Hoppas nån hängde med, kom gärna med förslag
/ Fredrik