Tips på I/O-modul för styrning av mindre maskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikJ

Tips på I/O-modul för styrning av mindre maskin

Inlägg av FredrikJ »

Hej!

Ursäkta min dåliga förmåga att förklara på ett enkelt sätt, men här är min fråga:

Har ett litet projekt på gång som handlar om enklare industri-automation. Jag behöver möjligheten att läsa av vissa givare (t ex foto-sensorer), utifrån givarna sätta olika utgångar (vissa med viss fördröjning) och kunna övervaka viss status ifrån en handdator (Win CE).

Har en Advantech Adam 6060-modul (http://www.advantech.com/products/6-ch- ... MLEBC.aspx) som jag testat lite med, nackdelarna är att den har bara 6 utgångar (det funkar men hade varit smidigare med ~10 st).

Denna styrs/övervakas över Ethernet men det finns även möjlighet att köra ett "program" internt i den som programmeras med hjälp av deras egna GCL (graphic control language har jag för mig det står för). Anledningen till att jag vill köra detta interna program är att om jag skulle kontrollera I/O över ethernet med handdatorn t ex så blir det viss fördröjning och det känns inte speciellt säkert :O

Nu undrar jag ifall det finns några bättre alternativ eller om det skulle vara möjligt att bygga nån egen enkel modul med en mikroprocessor? Behöver möjligheten att övervaka in- och utgångar över ethernet helst och det vore ännu bättre att inte behöva implementera allt detta själv från grunden då jag inte har jättemycket erfarenhet av sån programmering :)

Hoppas nån hängde med, kom gärna med förslag :)

/ Fredrik
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Tips på I/O-modul för styrning av mindre maskin

Inlägg av gunne »

Du kanske kan multiplexa utgångarna på din Advantech-modul för att få flera? Om det går att lösa på något bra sätt i mjukvaran alltså.
H.O

Re: Tips på I/O-modul för styrning av mindre maskin

Inlägg av H.O »

Det finns ju en uppsjö med mindre PLC'er som inte är speciellt dyra. Simense LOGO och Millenium från Crouzet är två jag kommer på så där direkt. Sen har ju alla de större tillverkarna mindre av PLC'er även mindre system som t.ex FX-serien från Mitsubishi. Ytterligare ett alternativ, som är lite billigare än en "industri-PLC" är att titta på CUBLOC-modulerna från Comfile. Med dom är det enkelt att komunicera över RS232 så att köra ett terminalprogram på en handdator eller skriva en egen applikation för övervakning ska inte vara några problem. Att göra det samma med en "vanlig" PLC går säkert också men det är inget jag har erfarenhet av.
Skriv svar