POS-bygd storfräs ska igång igen!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

POS-bygd storfräs ska igång igen!

Inlägg av Walle »

Jag köpte POS "gamla" fräs, likadan som den Jojje har fräst ut lillasyrrorna med. Här är köptråden: Tips: Lillasyster till salu?
Och här är byggtråden från när POS och Jojje bygde fräsarna: Jojje's & Pondus stora fräsar. (Många bilder.)

I torsdags (perfekt dag, blixthalka) åkte jag så till Tibro och hämtade fräsen. Första anhalt blev till jobbet, hade ingen plats färdig på gården där jag ska ha den. Idag transporterade jag hem den sista biten och ställde upp den.

Uppställd där den ska stå (ursäkta bildkvaliteten. Glömde ta med mig kamera, så det fick bli mobilkameran):

Bild

På den här bilden syns det hur z-axel-"lådan" har hoppat isär lite. Det ska inte vara några problem att fixa. Jag kommer dessutom att fräsa ur delar till en något smalare låda för att utöka arbetsytan en aning i y-ledd, precis som Jojje gjort på sin.

Bild

På den här bilden syns att muttern på x-axelns trapetz-skruv har lossnat från portalen. Knappast ett problem heller:

Bild

I veckan som kommer ska jag isolera rummet den står i. Det är ett litet mellanutrymme mellan verkstaden (ouppvärmd) och "stora rummet" i ladugården (också ouppvärmt). Där fräsen står ska det bli uppvärmt.

Sedan behöver jag skaffa en ny dator för att styra fräsen, den som följde med fräsen när POS sålde den fanns tyvärr inte kvar längre.

Sen kommer den stora biten...jag måste lära mig hur det hela funkar. :) Altså hur man går vidare med en färdig CAD-ritning för att fräsa, med konverteringar mellan filformat, m.m.

Dessvärre ska jag börja flytta nästa vecka, plus att jag har några fotosessioner som måste retuscheras innan leverans, så vi får se hur mycket tid jag får över till att pyssla med fräsen. Tyvärr ligger gården 4 mil hemmifrån, så man åker ju inte dit så fort man har ett par timmar över.

/Walle
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: POS-bygd storfräs ska igång igen!

Inlägg av Walle »

Och så är vi här igen...Tror inte jag kommer dra igång denna, så nu är det intressekoll på gång.

Den har blivit stående sen jag köpte den, på grund av tidsbrist. Och idag jobbar jag på ett ställe där vi har betydligt roligare/kraftigare fräsar, så det känns inte längre lika aktuellt. Det jag vill fräsa kan jag nu fräsa på jobbet med en precision på hundradelen av en millimeter, eller bättre.

Intresse? Bud? Den är helt oanvänd sen jag köpte den, vill minnas att jag gav 7500 för den. Kommer inte sälja till skambud, så det är liksom ingen vits att bjuda under 5k.
Skriv svar