Och här är byggtråden från när POS och Jojje bygde fräsarna: Jojje's & Pondus stora fräsar. (Många bilder.)
I torsdags (perfekt dag, blixthalka) åkte jag så till Tibro och hämtade fräsen. Första anhalt blev till jobbet, hade ingen plats färdig på gården där jag ska ha den. Idag transporterade jag hem den sista biten och ställde upp den.
Uppställd där den ska stå (ursäkta bildkvaliteten. Glömde ta med mig kamera, så det fick bli mobilkameran):

På den här bilden syns det hur z-axel-"lådan" har hoppat isär lite. Det ska inte vara några problem att fixa. Jag kommer dessutom att fräsa ur delar till en något smalare låda för att utöka arbetsytan en aning i y-ledd, precis som Jojje gjort på sin.

På den här bilden syns att muttern på x-axelns trapetz-skruv har lossnat från portalen. Knappast ett problem heller:

I veckan som kommer ska jag isolera rummet den står i. Det är ett litet mellanutrymme mellan verkstaden (ouppvärmd) och "stora rummet" i ladugården (också ouppvärmt). Där fräsen står ska det bli uppvärmt.
Sedan behöver jag skaffa en ny dator för att styra fräsen, den som följde med fräsen när POS sålde den fanns tyvärr inte kvar längre.
Sen kommer den stora biten...jag måste lära mig hur det hela funkar.

Dessvärre ska jag börja flytta nästa vecka, plus att jag har några fotosessioner som måste retuscheras innan leverans, så vi får se hur mycket tid jag får över till att pyssla med fräsen. Tyvärr ligger gården 4 mil hemmifrån, så man åker ju inte dit så fort man har ett par timmar över.
/Walle