Audio transformatorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Havsskata

Audio transformatorer

Inlägg av Havsskata »

Vad använder ni i ingångs och utgångs steg ? känner bara till vanliga märken som jensen ,lundahl.oep,edecor,hammond mm finns billigare kina transformatorer som Xicon nån som har erfarenhet av dom ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Undviker konsekvent transformatorer i ingångssteg och mellansteg eftersom de inte är direkt linjära.
Däremot är man ju liksom tvingad att använda dem på utgången. Jag har använt transformatorer från:
Danbury Electronics (uk)
Frag Jan Zuerts (de)
Röhrentechnik (de)
Welter Elektronics (de)
Hammond (ca)
EdcorUSA (usa)
Sowter (uk)

Lundbergs transformatorer är varken sämre eller bättre än många andra, bara dyrare och fulare varför jag nogsamt undvikit dem.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"tvingad att använda dem på utgången"
Varför då? Eller menar du från något högimpedant steg för att få ner utgångimpedansen.

Har själv inte ägt något mixerbord eller dylikt med ingångstranformatorer, men använder man det så får man nog se till att ha en equalizer också för att höja diskanten som transformatorn sänker.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis. Rör är ju inte kända för låg utimpedans; jag använder gärna rör i mina förstärkare för de är lätta att bygga med.
Man kan ju bygga sig ett OTL-steg men det kräver en hel massa rör och ett ganska saftigt nätaggregat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, OTL är väl det enda "kompromisslösa" om man så vill, men det går åt en rent helskottas massa rör skulle jag tippa på...
Men man bör slippa en del problematik med (teoretiskt) trafokrångel.
(Edit: Därom tvistar väl de lärde som en la säg...)

Fast gällde det riktigt exklusiva prylar skulla jag inte använda något annat.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

du slipper trafon, men vid ett röhaveri så riskerar du DC till högtalarna istället :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Mums för högtalarna, men det kan man ju bygga skydd för precis som i transistorförstärkare.

Verkningsgraden på ett OTL-steg blir ju rätt rolig iofs... 8)
Senast redigerad av kimmen 14 december 2008, 17:13:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

"jag använder gärna rör i mina förstärkare för de är lätta att bygga med."
Jag tycker inte att det är så svårt att bygga med transistorer, det behövs ju bara tre motstånd, två kondingar och en transistor för att göra en klass A förstärkare. Fast det är ju klart, det är ju mycket charmigare att bygga med rör :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Elektrostatisk högtalare då? Bara mata på högspänningen rakt ut. :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

"Jag tycker inte att det är så svårt att bygga med transistorer, det behövs ju bara tre motstånd, två kondingar och en transistor för att göra en klass A förstärkare."

Det kan man fixa med bara en transistor utan några extra komponenter, frågan är bara hur bra resultatet blir, linjäritet, bandbredd, in- och utimpedans, verkningsgrad... Tycker bara det var en ovanligt dum kommentar. Fast det är väl som en gymnasielärare sa till mig en gång, desto mer man läser desto mer pessimestisk blir man :).

EDIT:
"Tycker bara det var en ovanligt dum kommentar."
Menade mer vilseledande... retade mig på: "det behövs ju bara" vilket jag tycker inte gäller för någon konstruktion alls. Som sagt desto mer man läser desto fler problem ser man :)
Senast redigerad av psynoise 15 december 2008, 00:14:09, redigerad totalt 1 gång.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Ska kolla in transformatorena som nämndes tidigare.
jag tänker först och främst på färgningen en trafo åstakommer men den blir ju förstås mest intressant i förstärkarbyggen för instrument/mic och kanske sumering.
Skriv svar