Fläkt mod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Maloki

Fläkt mod

Inlägg av Maloki »

Dags att skruva ner varv-talet på mina 3 galna 80mm fläktar. Datorn låter som en jävla turbin när man man har den på!

Hade tänkt mig att koppla fläktarna till någon slags dimmer, har inte bestämt mig om jag ska kunna justera fläktarna var för sig eller alla på samma dimmer.

Vet dock inte vad man kan använda för "dimmer(s)" till projektet, någon som har några bra idéer ?
Senast redigerad av Maloki 26 november 2008, 02:50:53, redigerad totalt 1 gång.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Enklaste lösningen:
http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/811
Har ett gäng i servern... :wink:
Användarvisningsbild
Maloki

Inlägg av Maloki »

Iofs så skulle man kunna köpa 3st sånna, 135kr. Men jag vill göra något eget om man säger så ^_^, Mina fläktar tar ström direkt från PSUn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kika på MadModder's sajt. www.madmodders.se
Klicka på "Moddar & byggen". Där finns bl.a några fläktstyrningsprojekt. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om man kan länka till sin egen hemsida så gjorde jag en 555-baserad PWM fläktkontroll HÄR :oops:. Väldigt enkelt sätt att styra en fläkt steglöst. Annars har ju MadModders en hel del bra, dock tror jag inte där finns någon steglös(?).
JanErik

Inlägg av JanErik »

Här är min lösning för automatisk PWM-styrning av datorfläktar:
http://bp1.blogger.com/_pTPPKTHVnfk/R3a ... p-reg2.png

Simpel analog P-regulator som använder ett NTC-motstånd, i mitt fall i ett vattenkylningssystem.

Har nu börjat inse att jag behöver en MOSFET-drivare, istället för bara en pull-up på komparatorn, transistorn blir för varm vid höga switchfrekvenser.
Användarvisningsbild
Maloki

Inlägg av Maloki »

Tack för svaren. Nu gäller det bara att jag får lite tid över ::P
Skapar en projekttråd.

Det blir nog någon av dom här två:
http://madmodders.se/moddningar/fcu4/index.html
eller:
http://madmodders.se/moddningar/fcu2/index.html

squiz3r: Din lösning värkar "billig" (som pengar) så jag ska nog pröva att bygga ihop den någon gång :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I de fall man ska använda en regulator så tycker jag att man kan använda en LDO-regulator i stället för en LM317. Då kommer man närmare 12V än med en LM317. Naturligtvis är en switch som kopplar förbi bra att ha så att man kommer hela vägen upp till 12V när man slår till switchen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla mina steglösa kör med linjär reglering. Det är enkelt, men det blir varmt, och kylflänsar är dyra. Om man inte slaktar någon gammal processorkylare då.
Sen i det här fallet var ju anledningen till en fläktkontroll först och främst att tysta ner fläktarna, och sisådär en 9-10V är tillräckligt för max tycker jag.
LDO-versioner brukar också vara dyrare. ;)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är småpengar det är frågan om. Men det kanske vore bättre att gå på PWM och slippa värmen på en gång. Man behöver ju inte styra över så stort område neråt.
Användarvisningsbild
Maloki

Inlägg av Maloki »

PWM värkar som en bra lösning, energi-effektivt är det också :P
JanErik

Inlägg av JanErik »

Är det nån som försökt ge sig in i drivkretsen på en datorfläkt och justera hastigheten genom BLDC-drivaren? Är det styrt i kontrollerns mjukvara eller går det att modda t.ex. nån RC-klocka?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

NTC + kondensator = enklast :)
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jag röstar nog på en 555:a och darlingtonkopplade transistorer :wacko:
Kan nog inte bli enklare lösning än så tror jag.

Så lite av squiz3r's lösning, fast med en enkel 555. Finns lite exempel i databladet för just PWM för krets 555, sen kan man experimentera mellan lite olika värden. Det gjorde jag & det funkade klock(o)rent...

Edit:
Jo, just ja, om man går efter squiz3r's schema, prova att sätt en diod på utgången på 555:an för att förhindra urladdning ur kondingarna (Som han skrev själv; behövs egentligen inte). Men tänk på värdena så du inte sätter dit gigantiska kondingar, utan bara precis så att du får bort ev. tjut, skrik, bult & bank ifrån fläktmotorn.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"(Som han skrev själv; behövs egentligen inte)"
Egentligen har jag kommit fram till att man borde skippa kondingarna, då dem förstör lita av tanken med en PWM. Tanken med PWM är ju att transistorn alltid ska vara helt öppen, eller helt stängd för att minska energiförluster. Och gör man såhär så försvinner ju lite av den effekten. Själv kan jag inte komma ihåg att jag någon gång fått skrik ljud av en datorfläkt. Men man kan göra som man vill ju.. :)
Skriv svar