Problemet är att jag gått ner mig i laser-träsket och köpt en RF-exciterad CO2-laser. Det pratas om att den är på 27MHz på LaserPointerForums. Denna vill ha en helt vanlig 24kHz TTL PWM för att låta sin ut-effekt kontrolleras. Programmerade en PIC till detta. So far so good.
Dock så producerar (förstås) lasern (kanske drivaren också) ett tämligen våldsamt fält som ger en mycket ful PWM-signal. Jag kan tyvärr inte testa kontinuerligt förrens jag fått mitt nätagg. Har kört på två full-laddade bly-syra batterier men spänningen är i lägsta laget så jag gör inte gärna om det.
Under det enda test som utförts (ca 60 sekunder) så verkade det ändå som att PWMen funkade bra men det skulle kännas betydligt bättre om man fick till en snyggare signal på oscilloskopet.
Har ni några tips om hur detta skulle gå till? Funderar på om en skärmad kabel till PWMen skulle vara att satsa på. Kan det vara något?
Det naturliga vore väl att skärma störningskällan men det får man tydligen inte för om man skärmar av lasermodulen så stör man tydligen sändar/antenn-tuningen.
Jaja, tacksam för tips. Om jag gett otillräcklig info så är det bara att fråga. Jag vet som sagt inte vad som är relevant i sammanhanget.
MVH
/Tottish