Pic prigrammering till bipolär stegmotor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
nan

Pic prigrammering till bipolär stegmotor

Inlägg av nan »

Hej, jag håller på med ett litet robot projekt och har kört fast i att jag inte får min bipolära stegmotor att snurra över huvud taget...

jag använder mig av den här motorn, 2st H-bryggor(1 för varje lindning) och en pic processor.

Jag tror problemet ligger i programmeringen, jag har experimenterat med att öppna portarna i olika kombinationer utan framgång, motorn hoppar bara 1 steg fram och tillbaka eller liknande.

Det jag behöver hjälp med är alltså programmet i PICbasic, jag hoppas det finns någon mer erfaren som kan hjälpa mig med programmeringen eller bara visa hur programmet ska se ut. :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller bara visa hur programmet *ser* ut.
Du säger ju nästan ingenting om vad du har gjort...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är den motor en uni-polär och behöver alltså ingen H-brygga... fast rätt kopplat kan det fungera utmärkt.

H-bryggan oroar mig dock lite, om du har kopplat en PIC-portpinne till vardera ingång på den OCH matar med mer än 5V blir det alldeles tokigt pga. spänningsnivåerna, det man behöver till den stegmotor är bara 4 st NPN-transistorer eller N-MOSFET.

Den "rätta" kopplingen till denna stegmotor borde se ut som följer:
De 2 svarta tror(!) jag är mittpunkten i varje lindning, de ska till VDD (6-12V).
De resterande ledningar ska till kollektorn(/drain) på var sin transistor som i sin tur har emitter(/source) till GND. PIC'ens portpinnar ska sedan styra dessa transistorer, det ska självklart ett motstånd mellan varje PIC-pinne och den valda bas(/gate) och värdet beror på vilken transistor som väljs.

Så du får beskriva en del mer om HUR du har kopplat exakt, programmeringen ved jag hur ska fungera men jag rör inte BASIC längre, jag har lärt min läxa.

Men sekvensen kan vara som följer:
Först lite definitioner: Det finns 2 lager lindningar, varje har en A och en B anslutning, alltså 1A, 1B, 2A, 2B. En '1' anger att den transistor som sitter vid den lindning är PÅ, en '0' anger att den är av.

Kod: Markera allt

1A 1B 2A 2B
Steg 1: 1  0  0  0
Steg 2: 1  1  0  0
Steg 3: 0  1  0  0
Steg 4: 0  1  1  0
Steg 5: 0  0  1  0
Steg 6: 0  0  1  1
Steg 7: 0  0  0  1
Steg 8: 1  0  0  1
gå sedan till steg 1
Man kan stanna VAR MAN VILL i denna stegningen, köra den framlänges och baklänges och, inom rimliga gränser, i vilken hastighet man vill.

Stegningen jag har visat är med halvsteg, detta ger bästa kraft men man KAN utesluta steg 2, 4, 6 & 8 och bara köra helsteg.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bipolär drivare.

Unipolär drivare. (Enklare, när du ändå har en Unipolär motor.)

Testa först så drivaren fungerar löst. Tex med en funktionsgenerator eller liknande. Sen kopplar du in Pic'en till Step & Dir.
nan

Inlägg av nan »

Förlåt, jag såg just att jag hade linkat fel motor av någon anledning...
Det är en bipolär
motor jag har.

Jag har tyvärr inte kopplingen framför mig och jag har inte de exakta värdet på komponenterna i huvudet men jag kan kolla det tills imorgon men kopplingen ser ut som bilden visade: jag använder 4 portar på PIC:en som vardera går till basen på en npn transistor och en pnp transistor. här är en bild som jag slängde ihop nu, hoppas ni förstår.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Fortfarande en Unipolär motor. :wink:
(Just den behöver du inte länka till. Dom flesta vet hur en motor ser ut iaf.)

Lättare om du visar kompletta schemat du ska bygga efter. Det finns många fallgropar från det du visar till färdig produkt.

Varför inte bara göra helt likadant som K158? No problemas, eller...
nan

Inlägg av nan »

konstigt... jag är helt säker på att jag länkade rätt motor och ändå blev det fel men det är en bipolär iaf...

men vad är K158? har jag missat nått? :oops:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag använder 4 portar på PIC:en som vardera går till basen på en npn transistor och en pnp transistor.

Jag vet inte hur det skulle kunna fungera alls utan bas-motstånd.
Jag vet inte om det fungerar för övrigt heller, för övrigt...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

men vad är K158? har jag missat nått?

Till en början. Det är OK att skriva inlägg, men läs också. :D
nan

Inlägg av nan »

Förlåt jag glömde rita upp bas motstånden på min ritning, självklart har jag resistorer på baserna.

ah K158, jo, jag läste (kopplade bara inte namnet), de anledningar jag har att inte göra så är väll att jag behöver en massa till synes onödiga komponenter om jag kan få igång det med 2 H-bryggor och även att jag just nu iaf inte förstår vad som händer i den kopplingen :oops: men det är bra att veta vad det finns för alternativ dessutom fanns det rätt fin förklaring på stegmotorer på stepperworld som länkades i "K158 bladet" :D

men jag har fått några bra tips av er idag som har väckt lite tankar, jag ska kämpa vidare och återkomma med resultatet :D

Tack så mycket för hjälpen!

om ni är nyfikna så är det här början till mitt gymnasie projektarbete som är att bygga en självgående robot som ska kunna köra runt utan att krocka. jag har spekulerat i ytterligare funktioner men jag tror jag ska ta det lite lugnt till att börja med så jag inte tar mig vatten över huvet, jag har trots allt ingen erfarenhet alls av sånt här :)
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Fast du skrev inte K158 utan länkade till Bipolär/Unipolär... som i sin tur visade sig leda till 2 pdf:er varav en heter K158.pdf men...

Men jag vill samtidigt tacka för den länken :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är ju klart. Har man varken tryckt på länken eller läst första "ordet" som kommer upp. Då kan man ju inte veta vad jag menar. :roll:
nan

Inlägg av nan »

Jag har skapat en ny mer informativ och välformulerad tråd om samma problem här!

Så eftersom den här tråden är onödig skulle det vara bra om den togs bort :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och än mer vettig och bättre flöde hade det varit att faktisk fortsätta den här!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nan: Det logiska drivschema som Icecap visade tidigare, har inte mycket att göra med de beteckningar du valt att skriva på ditt stora svartvita schema. Försöker du köra dina 1A och 1B osv efter det schemat, kommer det gå åt skogen. :D
Skriv svar